کد خبر: ۸۶۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸

آن روی سکه بازی ایران – عربستان

دکتر محمد سلطانی‌فر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در بازی شنبه‌شب تیم ملی فوتبال ایران مقابل عربستان همگی شاهد حضور رئیس‌جمهور محترم در جایگاه مهمان ویژه استادیوم آزادی بودیم؛ حضوری که -البته چندی پیش هم در مجموعه 12 هزار نفری آزادی و در مسابقات کشتی اتفاق افتاد- و بار دیگر تجربه تلخی را برای رئیس جمهور، تیم همراه و البته مردم فهیم ایران به همراه داشت.

حضور شخصیت‌های رسمی و رهبران سیاسی برای تماشای بازی‌های ملی در تمامی دنیا برای ترغیب و انگیزش احساس ملی و در نهایت تحریک بازیکنان به بازی با انگیزه بالا به‌کار می‌رود اما با تمامی این اوصاف رعایت چند نکته برای شرکت در این گونه مسابقات برای شخصیت‌های سیاسی توصیه می‌گردد:

1. معمولاً مقامات سیاسی به ویژه بالاترین مقام اجرای کشور برای تماشای این گونه مسابقات- که تماشاگران میلیونی دارد- از نظر مشاورین خود در حوزه تربیت بدنی استفاده می‌کنند و شرکت خود را منوط به پیروزی حتمی تیم ملی در برابر تیم رقیب می‌کنند به‌طوری که اغلب رهبران با اعتماد به پیروزی تیم ملی کشورشان به تماشای این گونه مسابقات می‌نشینند.

این در حالی است عدم آگاهی دانسته یا ناآگاهانه مشاورین ریاست محترم جمهوری در همراهی ایشان با دو تیم کشتی و فوتبال در بازی‌های اخیر به این شایعه دامن زده است که حضور رئیس‌جمهور برای تیم‌های ملی خیلی هم آن‌قدر که احساس می‌شد سودمند نبوده است.

2. ایام، ایام انتخابات ریاست جمهوری است و حضور ریاست محترم جمهوری با این اشتیاق در جمع‌های مردمی به این شایعه دامن می‌زند که شرکت ایشان در چنین مسابقاتی در راستای کسب آرای مردمی است.

شرکت در این گونه مسابقات، رسمی است که اکثر مقامات از آن بهره می‌گیرند. با این حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این نوع رفتارها نباید با هوشیاری و درایت انجام شود که -خدای ناکرده- باعث سرافکندگی و سرشکستگی غرور ملی نشود.

3. حفظ غرور ملی زمانی تحقق خواهد یافت که تماشاگران و مسئولان به خواسته‌های خود حداقل در یک بازی ملی برسند؛ نه اینکه در ابتدای بازی هنگام ورود بازیگران عربستان به استادیوم ورزشگاه با شعار 100هزار نفری مبنی بر "خلیج فارس ایران" غرور و حس زیبایی را ایجاد کرد ولی در پایان بازی این گونه غرور ملی ایرانیان آن هم در برابر تیم عربستان که به دلایل تاریخی از حساسیت خاصی برای ما ایرانیان برخورداراست خدشه دار شود.

4. البته آن روی سکه این است که رئیس جمهور محترم با درک و شناخت دقیقی که از کارشناسان ورزشی خود در عرصه‌های مختلف دارد پا به عرصه تماشای مسابقات کشتی و فوتبال گذاشته است. اما شکست‌های اخیر حاکی از آن است که نه این کارشناسان ورزشی و فوتبالی قابل اعتمادند و نه بایستی یک رهبر سیاسی به این پیش‌بینی‌ها اکتفا کند و آبروی خود را در آستانه انتخابات و لو برای چند رای هزینه کند.

5. نگارنده قطعاً معتقد نیست که کسب موفقیت و شکست در یک مسابقه ورزشی می‌تواند نتیجه حضور یا عدم حضور مقامی رسمی باشد ولی فرهنگ و باورهای خاص ایرانیان علی‌الخصوص طیف ورزش دوستان همواره با این گونه عقاید و شاید خرافات غلط عجین بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت‌؛ یعنی به همان میزان که می‌توان از احساسات و غررور ملی در راستای اهداف خاص استفاده کرد به همان میزان نیز عدم موفقیت در برنامه‌ریزی و کسب نتیجه دلخواه نتیجه عکس خواهد داشت و این آن چیزی است که کارشناسان و متملقان اطراف مسئولان شاید قادر به پیش‌بینی آن نبوده و نیستند.

به همین دلیل است که بازنگری در ارزیابی عملکرد و پیش‌بینی و پیشنهادهای این مشاوران ضروری به نظر می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
سوال: اگر خود شما بودید با آن لحن علی دایی که می خواست عیدی بدهد و هزار رجز خوانی دیگر احتمال زیاد نمی دادید که تیم ملیمان پیروز شود؟ آیا وقتی که تیم ملی کشتی آنگونه تیم روسیه را شکست داد کسی فکر می کرد بازی آخر آنگونه رقم بخورد.
من به نوبه خود از رئیس جمهور تشکر می کنم که حسن نیت خود را نشان داد در هر دو زمینه کشتی و فوتبال تا امروز کسی نگوید دولت برای تیمهای ملی کم گذاشت. و این مافیا ها هستند که باید جوابگو باشند. آیا یادتان هست در انتخابات رییس فدراسیون فوتبال چه گذشت؟ آیا واقعا آقای کفاشیان گزینه احمدی نژاد بود؟ و خیلی ایاهای دیگر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
اشکال از دایی نیست علی ابادی و مسولین ورزش این کاره نیستند اکبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
من باگفته نویسنده مطلب موافق نیستم که مقامات امدن خودرابه کسب پیروزی تیم کشورشان منوط می کنند چرا که هیچ کس نمیتواند بازیهای ورزشی به خصوص فوتبال راپیش بینی کند به نظرمی رسد انتقادازرییس جمهور مدشده واز هرحرکتی ولومثبت باشداقایان انتقادمیکنند. درحالی که نفس حضوربالاترین مقام اجرائی کاردرستی است ونمی توان به ان خرده گرفت و...درثانی فکرنکنم بایک شکست غرورملی مردم متمدن وباستانی ایران دچارشکستگی شود واین بردوباختهادرورزش عادی وامری پیش پاافتاده است.من هرچه سعی کردم معنی این مطلب اقای سلطانی رابفهمم نتوانستم انجاکه گفت"با این حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این نوع رفتارها نباید با هوشیاری و درایت انجام شود که -خدای ناکرده- باعث سرافکندگی و سرشکستگی غرور ملی نشود. "با هوشیاری ودرایت یعنی چه میشودانرا بازبان فوتبالی برای ماتوضیح بدهند.
اتفاقاباید این نوع حضور راارج بگذاریم نه اینکه کاری کنیم ازاین به بعد هیچ کس جرات نکند از مسولین عالی کشور به ورزشگاه بیاید .باید بااین نوع تفکر مقابله کرد من حضور اقای رییس جمهور را روبه فال نیک میگیرم.ودرنهایت این نوع برخوردهابا حضور مقامات به ضرر مصلحت کلی ورزش است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
انتقاد جناحی وخطی از حضور مثبت رییس جمهور در بازی دیروز باعربستان/به قلم مدیروبلاگ

حضور اقای احمدی نژاد دربازی دیروز درورزشگاه ازادی که نتیجه این دیدار موجب شکست ایران دراین بازی شد حرف وحدیثهای زیادی را در محافل ورزشی وسیاسی بوجوداورد که متاسفانه بایدگفت اکثرتحلیلها واظهار نظرها با دیدی خطی وجناحی نگاشته شده وهیچ منطقی بران حاکم نبوده است.نفس حضوررییس جمهور که بالاترین مقام اجرائی کشوراست در بازیهای ورزشی بصورت مستقیم وغیرمستقیم موجب خیرات وبرکاتی برای ورزش است وباید بیشترازاین منظر به ان پرداخت .برخیها با منطقی ناصحیح همچون سرمقاله اقای سلطانی فردر سایت افتاب نیوزگفته اندکه :

"معمولاً مقامات سیاسی به ویژه بالاترین مقام اجرای کشور برای تماشای این گونه مسابقات- که تماشاگران میلیونی دارد- از نظر مشاورین خود در حوزه تربیت بدنی استفاده می‌کنند و شرکت خود را منوط به پیروزی حتمی تیم ملی در برابر تیم رغیب می‌کنند به‌طوری که اغلب رهبران با اعتماد به پیروزی تیم ملی کشورشان به تماشای این گونه مسابقات می‌نشینند."

نگاه دوباره ای به سخنان فوق ناشیانه وسطحی بودن انرابه وضوح نشان می دهدونشانه یک بیماری در سیاست وحتی ورزش است.براساس کدام قانون نوشته ونانوشته مقامات سیاسی باید ازبردتیم خوددرمسابقه ای که میخواهندانرا نظاره کنند باید مطمئن باشند ،مگر بازیهای ورزشی را میتوان ازقبل بطورصددرصد پیش بینی کرد،مخصوصا"درفوتبال که هیچ چیز دران تااخرین ثانیه ها مشخص وقطعی نیست.ایا این نوع تحلیل جز بهره برداری سیاسی ازاین شکست برای تضعیف جایگاه رییس جمهورورزش دوست نشانه چیز دیگری است. اتفاقا"برعکس این تحلیلهابایدازحضور رییس جمهور دراین گونه مناسبتها فارغ ازنتیجه ان استقبال نمو د،نه اینکه به خاطر باخت تیم نفس حضور رییس جمهورراتخطئه کنیم.اقای احمدی نژاد از موقعی که به ریاست کشوررسید علاقه مندی خودرابه ورزش مخصوصا فوتبال نشان داده ،پس باید از این فرصت برای پیشرفت فوتبال استفاده کرد واین علاقمندی باید موتور محرک ورزش شود نه عامل انتقام گیری سیاستمداران از رییس جمهور.

همین نگاه در سایر سایتها وبعضا خبرگزاریهای مختلف حاکم بوده مثلا"سایت جمهوریت هم حضور سالم رییس جمهور راتبلیغ ناشیانه رییس جمهور دانسته وازوی انتقادنموده است که هرکس بخواند کمترین منطقی دران نمی یابد.درپایان بایدگفت حضوررییس جمهور فارغ از نتیجه گیریهای تیمهای ورزشی برای ارتقاءجایگاه ورزش خوب ومبارک است و ورزشدوستان وورزشکاران ضمن عدم توجه به این نوع ایرادگیریهای جناحی که اتفاقا"بایدگفت:خودمنتقدان حضوررییس جمهوردر پی کسب نتیجه انتخابات هستند ،ازاین اقدام اقای احمدی نژاد حمایت وتقدیرکنند.وبایدپرسیدبراستی بااین جو بوجودا مده دیگر مسولی جرات می کند به ورزشگاه ها برود وباحضورخودباعث گسترش ورزش وتقویت ان شود؟.همه این سخنان جناحی وخطی وغیرقابل قبول است ووجدان بیدارورزشکاران ومردم ایران از این اقدام رییس جمهور حمایت وقدردانی می نمایدوخواستارتداوم حضور مسئولین رده بالای نظام دراین گونه مناسبتهاهستند.وبلاگ جامعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
به نظرم علی دایی و دایی ها بایدتوبه کنند و به درگاه ایزد منان پناه ببرند واقعا خجالت دارد هممان باید بریم بمیریم دایی بس کن بر گمشو واقعا .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
حضور آقاي دكتر هم نتوانست نه به علي كمكي بكنه و نه توانست استفاده تبليغاتي براي دهمين دوره به او بكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
0
0
عاقبت آدم خود خواهی مثل دایی بایید بدتر از این باشه چون با سیاست بازی به اینجا رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
1-و مکروا و مکروالله والله خیر الماکرین..
2-فعسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر اللکم..
نتیجه: این باخت با اینکه تلخ بود اما چون مکر عده ای که متاسفانه سرنوشت مملکت در دست آنها است را بر آب کرد برای ما خوب بود.
خدایا متشکریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
متا سفانه اكثر مشاوران اگاه به امور مربوطه نيستند
وبيشتر سعي درارائه نظرات غير تخصصي احساسي خود دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
متاسفانه هر جا که ایشان قدم می گذارد به علت نیت تبلیغاتی که برای انتخابات دارند پا و قدم ایشان باعث باخت
تیمها میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
پوپولیسم در ساده ترین شکل خود!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
قبول كنيد داريدكمي حسودي ميكنيد!/مشتاقي نيا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
مزخرف می گین .سیاسی برخورد نکنید. مسلم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
امان از دست مشاورین بد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۰
0
0
خداييش خجالت نميكشين؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
حضور احمدی نراد برای حمایت از ورزش نبود بلکه یک حرکت انتخاباتی بود که به حمد الله شکست خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
با تشکر از مطلب روشنگرانه amirali82200
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۲
0
0
رييس جمهور فارغ از كار تبليغي كار خوبي كردن اومدن ورزشگاه بايد از اين كارها استقبال كرد مشكل هم از علي دايي نيست مشكل از علي ابادي و كفاشيانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۳
0
0
ای سیاسیون بزدل و ورزشیون بی تعصب و [...]:هیچ چیز ازاین تلخ تر نیست که به این عربهای نامرد ببازیم آنهم درخاک خود که روزگاری کاوه و آهنگر وکورورش بران قدم میگذاردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۴
0
0
bas konin
mr ahmadinezhad az avam farbi dast bardarid to ro khodDDAAAA:((
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۵
0
0
علي آبادي بايد بركنار شود هيچي نمي داند. تا 3 نشه بازي نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۵
0
0
علي دائي شناسنانه فوتبال ايران است و تنها مربي است كه با يك باخت از تيم ملي اخراج شده است .
مطمئن باشيد شهريار فوتبال ايران در آينده حرفهاي زيادي براي گفتن خواهد داشت و سرمايه گذاري و جوانگرائي او در تيم ملي مانند زمان مرحوم دهداري در آينده مشخص خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
0
0
حق بر باطل پيروز است ديگر نيازي به تعصبات مذهبي و قومي و مليتي نيست . بايد طرفدار بازي خوب بود عرب و عجم ندارد تاكي بايد فريب آدمهاي كور و نفهم بخوريم. فن و حرفi مختص قوم خاصي نيست كه اين همه پريشاني ايجاد نموده است يازده نفر با يازده نفر روبروي هم بازي ميكنند. مگركشور چين يا هند يا اندونزي عليرغم جمعيت زياد داراي چنين حالتي نيستند. تعصبات خشك بايد كنار گذاشت و ابواب رسانه بايد روشنگري نمايد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۸
0
0
لطفا به مسئولین بگید صبح به صبح دوش بگیرند!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۳
0
0
قلعه نوعي پس از باخت استقلال به ام صلال قطر گفته كه با چشمان خودش [...]را در استاديوم قطر ديده !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
البته ناگفته نماند كه حضور ايشان در افتتاحيه المپيك هم بي تاثير در نتايج المپيك نبود. حقيقت تلخ است ولي واقعيت اين است كه ايشان براي ايران بدشانسي آورده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین