کد خبر: ۸۶۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
گزارشی از روابط چاوز و احمدی‌نژاد در آستانه هشتمین سفر چاوز به تهران

داستان دو برادر: هوگو و محمود

آیا سیزده بدر چاوز در تهران، دیدار خداحافظی این دو برادر است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه سیاسی: هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، اواخر این هفته به تهران سفر خواهد کرد. از وقتی که «هوگو چاوز» چترباز و کودتاچی سابق و رهبر فعلی چپهای آمریکای لاتین در سال 1998 (1377) به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا برگزیده شد، این هشتمین بار است که او به ایران می‌آید تا پنجمین دیدار خود را با محمود احمدی‌نژاد در تهران (چهارمین دیدار در تهران با رئیس جمهور احمدی‌نژاد) به انجام رساند.

«هوگو رافائل چاوز فریاس» پنجاه و سومین رییس جمهور ونزوئلا که از وی به عنوان رهبر انقلاب بولیواری یاد می‌شود در سخنانی که از تلویزیون ملی ونزوئلا پخش شد گفت که در سفری یک هفته‌ای به قطر، ایران و ژاپن سفر می‌کند. او بدون اشاره دقیق به تاریخ سفرهای خود تصریح کرد این نمایشی از آرایش دیپلماسی ونزوئلا است.

وی تاکید کرد اولین توقف وی در این سفر دوحه پایتخت قطر خواهد بود که قرار است دومین نشست کشورهای عربی-آمریکای جنوبی در 31 مارس (11 فروردین) در آنجا برگزار شود.

رئیس جمهور 55 ساله ونزوئلا همچنین اعلام کرد که پس از شرکت در نشست دوحه به ایران و سپس به ژاپن خواهد رفت. 

چاوز در این سخنرانی تلویزیونی مجدداً بر پیشنهاد خود برای ایجاد یک بانک ایرانی-ونزوئلایی که یک پروژه دو ملیتی است تاکید کرد.

هوگو چاوز تصریح کرد: «ایران و رئیس جمهور آن محمود احمدی نژاد در حال حاضر از بهترین دوستان ونزوئلا در جهان هستند».

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه و با اراده سیاسی دولت خود تصمیم به کمک به ونزوئلا گرفته تا این کشور به استقلال تکنولوژیک بدون تقلید و بر اساس مدل خاص خود دست یابد».

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به این که انقلاب بولیواری در ابتدای شکل‌گیری خود هیچ شناختی از توسعه ایران نداشت افزود: «دوستی ما با ایران از صفر پایه ریزی شده است».

روابط ایران و ونزوئلا به چهار دهه پیش باز می‌گردد که سفارت این کشور در تهران افتتاح شد، ولی با تشکیل سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) این روابط گسترش یافت.

این چهارمین دیدار روسای جمهور ایران و ونزوئلا در کمتر از 18 ماه گذشته وهشتمین دیدار احمدی‌نژاد و چاوز، پس از آغاز ریاست جمهوری احمدی‌نژاد خواهد بود. احمدی‌نژاد تا کنون سه بار به کاراکاس سفر کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که چاوز و احمدی‌نژاد تصمیم گرفته‌اند تا رکورد دیدارهای دیپلماتیک رؤسای‌جمهور دو کشور را به نام خود ثبت کنند! 

صفر
خاتمی و چاوز در طول دوره مشترک ریاست‌جمهوریشان که حدود 7 سال طول کشید، مجموعاً 7 بار با هم دیدار کردند. 3 بار در کاراکاس و 4 بار در تهران. اگر از سفر آتی چاوز به تهران صرف‌نظر کنیم، این برابری می‌کند با دیدارهای احمدی‌نژاد و چاوز در طی 3 سال و نیمی که از شروع به کار دولت احمدی‌نژاد می‌گذرد. 

چهارمین سفر چاوز به ایران، آذر ماه ۸۳، در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و به منظور پرده‌برداری از مجسمه‌ سیمون بولیوار، سمبل مبارزات ضد امپریالیستی این کشور، در تهران انجام شد.
 
البته خاتمی اسفند ماه 83، به کاراکاس رفت تا آخرین دیدار رسمی خاتمی و چاوز در ونزوئلا صورت بگیرد. در آن سفر خاتمی یک دستگاه خودروی سمند به هوگو چاوز هدیه داد و سپس هر دو رییس‌جمهور سوار خودروی سمند شدند و چاوز با خودروی مذکور رانندگی کرد.

یک
اما آخرین سفر چاوز به تهران، در دوره خاتمی، او را با یک شخصیت جدید ایرانی آشنا کرد و به این ترتیب، نخستین دیدار هوگو چاوز با محمود احمدی‌نژاد که به عنوان شهردار در مراسم پرده‌برداری از مجسمه‌ سیمون بولیوار حضور داشت، رقم خورد. 

دو
نخستین دیدار محمود احمدی‌نژاد در مقام رئیس‌ جمهور ایران با چاوز، نه در تهران و نه در کاراکاس که در نیویورک صورت گرفت. شهریور ماه 84، احمدی‌نژاد که حدود یک ماه قبل از آن مراسم تحلیف خود را به جا آورده بود، عازم نیویورک شد، تا برای نخستین بار در اجلاسیه سالانه سازمان ملل متحد شرکت کند.

در حاشیه این اجلاس و زمانی که چاوز و احمدی‌نژاد به گفتگو با هم نشستند، احمدی نژاد از سخنرانی "هوگو چاوز" در اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل تمجید کرد و گفت: «این سخنان، صریح و انقلابی بود».

در این دیدار "هوگو چاوز" نیز بر حمایت قطعی ونزوئلا از موضع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت که کشورش در هر وضعیتی از ایران پشتیبانی خواهدکرد. 

سه؛ جشن تولدی که برگزار نشد [+]
فاصله اولین و دومین دیدار مدتی به درازا انجامید. چاوز حدود 10 ماه بعد یعنی در هفتم مردادماه سال 85، یک روز بعد از جشن تولدش، برای نخستین دیدار رسمی از ایران در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، به تهران سفر کرد. ابتدا قرار بود این سفر هم‌زمان با جشن تولد چاوز انجام شود و حتی دفتر ریاست جمهوری ایران خبرنگاران را به فرودگاه دعوت کرده بود تا از هوگو چاوز که همزمان با تولد 52 سالگی خود وارد تهران می شد، استقبال کنند، ولی نا گهان این برنامه بدون هیچ توضیح خاصی یک روز به عقب افتاد و پس از چند ساعت انتظار خبرنگاران را مرخص کردند.

به هر حال، چاوز روز هفتم مردادماه، در پاویون ویژه فرودگاه مهرآباد مورد استقبال مقامات ارشد ایران قرار گرفت و سپس در خیابان پاستور به همراه محمود احمدی نژاد، از گارد ویژه استقبال سان دید. 

به من گفته بودند احمدی نژاد رئیس جمهور می‌شود [+]
چاوز در کنفرانس خبری به سابقه آشنایی‌اش با احمدی‌نژاد از 19 ماه قبل اشاره کرد و گفت: «من قبلا با دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در هنگامی که ایشان شهردار تهران بودند و هنگام افتتاح مجسمه‌ سیمون بولیوار ملاقاتی داشتیم و از اطرافیانم پرسیدم، ایشان چه کسی هستند که دارای ظاهری جوان ولی بسیار فعال و دینامیک هستند که در آنجا یک نفر به من گفت: "او می‌تواند رییس جمهور آینده‌ ایران باشد". یک نفر دیگر به من گفت: "این فرد رییس جمهور آینده‌ ایران خواهد بود" و من در این جمع از خداوند رحمان و بخشنده می‌خواهم که هر روز توفیقات زیاد‌تری را نصیب ملت ایران کند».

وی در بخش دیگر از سخنان خود افزود که همواره هوش، ذکاوت و ثبات قدم احمدی نژاد را مورد ستایش و تحسین قرار می‌دهد.

احمدی‌نژاد هم در آن روز با بیان اینکه مواضع چاوز در محکوم کردن امپریالیسم مواضع بسیار خوب، قاطع و محوری است، گفت:‌ «احساس ما از ملاقات با ایشان مانند احساس ملاقات دو برادر و دو همسنگر است».

در ادامه آن سفر هوگو چاوز روز هشتم مرداد 85 با حضور در تالار علامه امینی، کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران در میان تشویق حاضران از دست محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور نشان عالی درجه یک جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد. [+]

برادر من، برادر ملت ایران و برادر تمام ملت‌های آزادیخواه
احمدی نژاد در مراسم اعطای نشان عالی جمهوری اسلامی ایران به چاوز گفت: «امروز در خدمت یک برادر عزیز هستیم، آقای هوگو چاوز رییس جمهور بولیواری ونزوئلا،کسی که سالها در برابر امپریالیسم ایستاده و از منافع ملت خود و کشورهای آزادیخواه و کشورهای انقلابی آمریکای لاتین دفاع کرده است».

وی گفت: «من در اینجا چند ویژگی ایشان را بیان می‌کنم، مهمترین ویژگی ایشان این است که فردی عدالتخواه و مبارز علیه نظام سلطه هستند. ایشان خداپرست و عدالتخواه و یک مبارز دائمی است. چاوز زندگی خود را وقف خدمت به ملت‌ها و مردم مظلوم کرده است، مثل مردم زندگی و رفتار می‌کند، او دنبال آزادی تمام ملت‌های آمریکای لاتین و سایر ملت‌ها در دنیاست. آقای چاوز انسانی بسیار خوش‌اخلاق است،من باید در اینجا حق دوستی خود را با ایشان ادا کنم، آقای چاوز از جمله معدود زمامدارانی است که حرفش با عملش یکی است . من خدا را شاکرم که می‌توانم با صراحت اعلام کنم که آقای چاوز برادر من، برادر ملت ایران و برادر تمام ملت‌های آزادیخواه است. از خدای متعال برای ایشان و برای ملت ونزوئلا و تمام مبارزان و آزادیخواهان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم تمامی ملت‌های آزادیخواه سلامت باشند».


هوگو چاوز نیز در مراسم اعطای نشان عالی درجه یک جمهوری اسلامی ایران به وی که از سوی رییس جمهور به وی تقدیم شد، اظهار داشت: «زنده باد جمهوری اسلامی ایران، زنده باد اتحاد جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا». 

چهار
هنوز مهر یادداشت‌های تفاهم همکاری ایران و ونزوئلا، خشک نشده بود که احمدی‌نژاد، شهریورماه 85، یعنی حدود یک ماه و نیم بعد از سفر چاوز به تهران، به نیت شرکت در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، روانه کوبا شد. 25 شهریور 85، احمدی‌نژاد، برادرش چاوز را در کوبا ملاقات کرد. برادر هوگو آن روز به برادر محمود گفت در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند کاراکاس از تهران حمایت خواهد کرد. [+]

پنج؛ نخستین سفر به سرزمین برادر هوگو [+]
اما این برای اثبات برادری این دو کفایت نمی‌کرد. احمدی‌نژاد، 26 شهریور در کاراکاس، مورد استقبال رسمی هوگو چاوز قرار گرفت تا اولین سفر رسمی چاوز به تهران در دوره ریاست‌جمهوری خود را با نخستین سفرش به ونزوئلا پاسخ گفته باشد.

در همین سفر بود که چاوز هم به خوبی رسم میهمان‌نوازی را به جا آورد و دریافت نشان عالی جمهوری اسلامی ایران را با اعطای مدال لیبرتادور عالی‌ترین نشان ونزوئلا، به محمود احمدی‌نژاد، پاسخ شایسته‌ای داد.

این دو برادر که اکنون همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌کردند در مراسم اعطای این نشان به احمدی‌نژاد، بار دیگر بر پیوندهای مستحکم و علاقه وافر دو طرف به هم تأکید کردند. احمدی‌نژاد گفت: «هوگو قهرمان ملی و زبان گویای مردم ونزوئلا است». او یک بار دیگر "هوگو چاوز" را دوست و بردار خود معرفی کرد. 

البته چاوز هم احمدی نژاد را دوست و بردار خود دانست و تاکیدکرد: «احمدی نژاد یک رهبر آزادیخواه و انقلابی است که در کنار ملت انقلابی و آزاده ایران در مقابل استعمارایستاده است و پرچم سه رنگ ونزوئلا ‪که ۲۰۰‬ سال قدمت دارد، امروز بر گردن فردی انداخته شده که آزاده و انقلابی است».

"چاوز" گفت: «احمدی نژاد بخشی از طرح آزادی ملت ایران است که شخصیتی بزرگ و در عین حال افتاده دارد و من به داشتن چنین دوستی افتخار می‌کنم». 

نقش احمدی نژاد در پیروزی هوگو چاوز! [+]
علاقه این دو برادر، روز به روز در حال افزایش بود و دو طرف مشتاق دید و بازدید. انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که 13 آذر سال 85 برگزار شد، و طی آن چاوز توانست با کسب دو سوم آرا «مانوئل روسالس» کاندیدای اپوزیسیون را شکست دهد و ‌به این ترتیب برای شش سال دیگر در سمت ریاست جمهوری ونزوئلا باقی بماند، بهانه لازم را برای تجدید دیدار فراهم کرد.

هرچند احمدی‌نژاد یک روز بعد، یعنی 14 آذرماه، بلافاصله در یک تماس تلفنی پیروزی چاوز را به او تبریک گفته بود و چاوز هم حضور و کلام احمدی‌نژاد را باعث افزایش مشارکت آگاهانه و هوشیارانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا خوانده و تصریح کرده‌بود که آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران در این پیروزی موثر بوده است، اما به نظر می‌رسید این گفتگوی تلفنی برای تبریک پیروزی چاوز کافی نباشد. 

شش؛ سفر برای تبریک
از همین رو، 23 دی ماه سال 85 یعنی 40 روز بعد از پیروزی چاوز در انتخابات ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد که در گفتگوی تلفنی با چاوز تأکید کرده بود "همه آزادیخواهان جهان از جمله ملت ایران از این پیروزی خوشحالند"، برای تبریک حضوری به برادرش راهی کاراکاس شد.

احمدی‌نژاد در حالی برای دومین بار وارد کاراکاس شد که به نظر می‌رسید چندان از نحوه استقبال مقامات ونزوئلا راضی نیست. اگرچه دفتر رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود که هوگو چاوز در فرودگاه کاراکاس به استقبال رئیس جمهور ایران خواهد آمد اما در مراسم استقبال از رئیس جمهور ایران، نه هوگو چاوز که معاون اول و وزرای امور خارجه، کار و صنایع وی، حاضر بودند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که چاوز به دلیل حضور در پارلمان و گزارش به مردم از حضور در این مراسم بازمانده بود. در حالی که رئیس جمهور ایران به خاطر سفر به امریکای لاتین، ارائه لایحه بودجه به پارلمان ایران را به تاخیر انداخت و از همین روی انتقاداتی را نیز برانگیخت.

اما آنچنانکه خبرگزاری فارس گزارش داده در طی مسیر ٤٠ کیلومتری فرودگاه کاراکاس تا مرکز این شهر، پارچه‌ها و بیلبوردهایی به چند زبان از جمله فارسی مبنی بر وحدت دو کشور ایران و ونزوئلا نوشته و نصب شده بود و تصاویر احمدی‌نژاد و هوگو چاوزنیز در طول این مسیر دیده می‌شد.

روزنامه کیهان نیز در گزارشی مدعی شده بود که استقبال از رئیس جمهور ایران در ونزوئلا درسطح بی‌سابقه‌ای صورت گرفته و مردم ونزوئلا با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین "سلام به برادر خوبمان" و "آزادی‌خواهان سرتان را بالا بگیرید" در مسیر حرکت اتومبیل رئیس جمهور ایران از وی استقبال ‌کرده‌اند. کیهان همچنین گزارش داده بود که در آستانه این سفر مطبوعات ونزوئلا به نقل از چاوز نوشته‌اند که او حرف‌های زیادی با "همتای آرامش‌طلب و صلح‌جوی خود از ایران" خواهد داشت.

اما آینده نشان داد که نارضایتی‌های احتمالی، در روابط مستحکم این دو برادر نمی‌تواند خللی ایجاد کند، چنانکه احمدی‌نژاد در مصاحبه مشترک با چاوز دوباره به قدرت رسیده، در کاراکاس تأکید کرد: «ما به ونزوئلا آمدیم تا علاوه بر پیگیری کارها و همکاری‌های توافق شده قبلی، در جشن شادمانی مردم ونزوئلا به دلیل مشارکت هوشمندانه آنها در انتخابات اخیر شرکت کنیم. من آمدم تا از نزدیک به برادر عزیزم جناب آقای هوگو چاوز رئیس جمهور محترم جمهوری ونزوئلا و ملت عزیز این کشور تبریک بگویم و یک بار دیگر اعلام کنم ملت و دولت ایران همواره در کنار شما خواهد بود».

هدایای احمدی‌نژاد و چاوز به یکدیگر
در جریان این سفر اتفاق دیگری نیز افتاد و دو طرف برای نشان دادن عمق دوستی‌ خود به رسم یادبود هدایایی رد و بدل کردند. 

چاوز، کتابی درباره زندگی و مبارزات امام خمینی (ره) به احمدی نژاد هدیه داد. چاوز با ستایش از شخصیت امام خمینی (ره)، کتاب «حدیث بیداری» درباره زندگی و مبارزات رهبر فقید انقلاب اسلامی را به محمود احمدی‌نژاد هدیه کرد.

چاوز در این مراسم، کتاب حدیث بیداری را بلند کرد و تصویر امام را که بر روی این کتاب نقش بسته بود، به حضار نشان داد.

همچنین در این مراسم احمدی نژاد نیز کتابی با عنوان سرگذشت «سیمون بولیوار» را امضا و به رئیس‌جمهور ونزوئلا اهدا کرد.

هفت؛ لغو سخنرانی چاوز در دانشگاه علم و صنعت
تیرماه فرارسیده بود و دو برادر 7 ماهی می‌شد که همدیگر را ندیده بودند. شاید به خاطر همین هم بود که چاوز تصمیم گرفت بار دیگر به تهران بیاید و این تصمیم خود را دهم تیرماه سال 86 عملی کرد و به همراه چهار وزیر، برای دیداری سه روزه به تهران آمد. چاوز قرار بود که آن روز به دانشگاه علم و صنعت برود و در آنجا برای دانشجویان سخنرانی کند. اما این سخنرانی لغو شد.

زاهدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، علت لغو سخنرانی رئیس جمهور ونزوئلا در این دانشگاه را فشردگی برنامه‌های وی عنوان کرد، چرا که چاوز سفری دوره‌ای به ایران، روسیه و بلاروس داشته که به همین خاطر دیدارها و جلسات فشرده و مداومی را در برنامه کاری خود دارد. 

کف زدن احمدی‌نژاد برای چاوز
آن‌ها یک روز بعد با هم به عسلویه رفتند تا بزرگترین طرح آروماتیک جهان را بعدازظهر آن روز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی افتتاح کنند. آن‌ها سپس یک بار دیگر در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند. احمدی‌نژاد در آن کنفرانس گفت: «با کمال خوشبختی می گویم تحت مدیریت هوشمند و انقلابی آقای هوگو چاوز و همت مردم ونزوئلا، این کشور در آستانه یک انقلاب تکنولوژیک و علمی و صنعتی قرار دارد». او ایران را خانه دوم چاوز دانست و اضافه‌کرد: «ما برای کسانی که از دوستی ملت‌ها ناراحت هستند یک جمله بیشتر نداریم و آن اینکه از دوستی و برداری ملت‌ها ناراحت باشید و از این ناراحتی بمیرید»!

هوگو چاوز نیز دراین نشست خبری با اشاره به سفرهای خود در چند سال اخیر به ایران گفت: «این سفرها با توجه به روابط عمیقی که دو کشور دارند کافی نیست».

چاوز با اعلام اینکه امپریالیسم آمریکا تلاش می کند که تمدن و فرهنگ اسلامی ایران را نادیده بگیرد و ایرانیان را بربر معرفی کند تاکید کرد: «در واقع بربرها کسانی هستند که روی هیروشیما و ناکازاکی بمب پرتاب کردند. بربر ها کسانی هستند که بر عراق حمله کردند واین مشکلات را برای مردم عراق ایجاد کردند».

در این هنگام احمدی نژاد با کف زدن از سخنان چاوز استقبال کرد که این حرکت، همراهی برخی خبرنگاران و حاضران را به دنبال داشت.

چاوز در حالی که دستهای احمدی نژاد را در دست گرفته بود گفت: «آنهایی که از دست های گره کرده ما ناراحت می شوند بدانند که ما پیروز خواهیم شد».

اینگونه بود که سفر ششم چاوز به تهران هم به پایان رسید.

هشت؛ به جا آوردن رسم هر ساله یا دیدار خداحافظی با کاراکاس؟
اگرچه فاصله تهران و کاراکاس روی نقشه خیلی زیاد است، اما رسم هر ساله سفر آخر شهریور به نیویورک فرصت مغتنمی بود که می‌شد از آن استفاده کرد و در راه رفتن و یا سر راه بازگشت از نیویورک، سری هم به سرزمین انقلابی ونزوئلا ‌زد و احوال «برادر بسیار عزیز، انقلابی بزرگ، مرد قهرمان و شجاع، جناب آقای چاوز» را جویا شد.

در واقع سومین و آخرین سفر احمدی‌نژاد به کاراکاس هم در مسیر بازگشت از نیویورک به تهران و تنها چند روز پس از سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ معروف احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا آمریکا، صورت گرفت.

در این سفر کوتاه چند ساعته، هوگو چاوز از اینکه بار دیگر میزبان احمدی نژاد در ونزوئلا است ابراز خوشحالی کرد و با بیان این‌که احمدی نژاد از بزرگترین رهبران امروز دنیا در مبارزه با استکبار است، خطاب به وی اظهارداشت: «ونزوئلا سرزمین خود شما است». 

احمدی‌نژاد هم که سخنانش با تشویق حاضرین همراه بود تاکید کرد: «احمدی‌نژاد و چاوز دو بردار انقلابی هستند و همواره در کنار هم خواهند ماند». 

نُه؛ نمایش همبستگی [+]
آخرین دیدار رئیس جمهور ونزوئلا از تهران، به آخرین دیدار همتای ایرانی‌اش از کاراکاس شباهت داشت.
هفتمین سفر هوگو چاوز به تهران که 28 آبان‌ماه 86 یعنی کمتر از دو ماه بعد از سومین سفر احمدی‌نژاد به کاراکاس انجام شد، چند ساعت بیشتر طول نکشید. این سفر کوتاه که ساعتی از آن به مراسم رسمی استقبال و بدرقه، و ساعتی به ضیافت نهار گذشت، بیشتر نمایش همبستگی بود تا فرصتی برای گفت‌وگو در مورد گسترش روابط دوجانبه. 

احمدی‌نژاد در همان دیدار کوتاه گفت: «دیدگاههای برادر عزیزم "چاوز" بسیار روشن، سازنده و انقلابی است و ما در این دیدگاهها اشتراک نظر داریم و تا فتح قله‌های بلند در کنار هم خواهیم ایستاد. خدا با ماست و پیروزی در انتظار ماست». 

چاوز هم در پاسخ ایران را خانه دوم خود خواند. [+]

حتــــــــی کیهان! [+]
تعدد سفرهای «هوگو چاوز» رییس‌جمهور ونزوئلا به تهران چنان جالب‌توجه شد و هست که روزنامه «کیهان» هم به طنز و مطایبه به آن پرداخت.

این روزنامه در ستون «تلخند» شماره روز پنج‌شنبه اول آذرماه خود با عنوان «شاوز آخر هر هفته در طهران» که با ادبیات تذکره نویسان دوران قدیم نوشته می‌شود، چنین آورد: «هوغو شاوز ونیزوئلایی كه به تازگی هر هفته تعطیلات خود را در طهران می گذراند هول در دل راپورتچی‌ها انداخت و قصد داشت بومب ذره‌ای در میان آنان رها سازد لیكن به خیر گذشت و مكشوف گردید كه مزاح می‌نماید؛ خلدا... ملكه».

طنزنویس کیهان می‌افزاید: «فی‌الحال مناسبات و معاهدات این چند ماهه دو بلاد معادل دویست سنه ماضیه بوده یحتمل از تاریخ كشف قاره امریكی هم فراتر رفته بعید نیست به جهت اجرای معاهدات، بخشی از اتباع آنجا مدتی ساكن ایران شوند و عده‌ای از مهندسین ما هم به شرط یاری آب و هوا به امریكای لاطین بروند. خود شاوز كه فرمود: ایران بیت خودمان است».

روایت ناگفته مشاور احمدی‌نژاد از پشت پرده مذاکره با هوگو چاوز [+]
البته بعید است که این مطلب طنز روزنامه کیهان تأثیری بر اراده این دو برادر برای نزدیکی هرچه بیشتر به هم گذاشته باشد، اما واقعیت این است که از آبان 86 تا کنون، این دو برادر 16 ماهی می‌شود که دیدارشان را تازه نکرده‌اند.
 
اما آیا این دلیلی بر سردی روابط این دو برادر انقلابی است؟ مطمئناً پاسخ منفی است. اکنون روابط به حدی گرم و دوستانه است که فرستادن پیک و قاصد هم کفایت می‌کند. چنانکه در جریان یورش دی‌ماه رژیم صهیونیستی به غزه، احمدی‌نژاد، محرابیان، وزیر صنایع دولت خود را بدون هیچ‌گونه هماهنگی دیپلماتیک عازم کاراکاس کرد و چاوز هم به محض شنیدن خبر ورود نماینده برادرش به کاراکاس، جشن‌های سال نو را نیمه‌کاره رها کرد.

البته این موضوع را حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا علنی کرد. او در این زمینه گفت: «آقای محرابیان را ایشان [احمدی‌نژاد] مامور کردند بروند ونزوئلا. آقای محرابیان نقل می‌کند ما آمدیم تماس گرفتیم ونزوئلا دیدیم هیچ کس نیست، هیچ اداره‌ای تلفن را بر نمی‌دارد. شب ژانویه بود همه رفته بودند. آمدم به آقای احمدی‌نژاد گفتم هیچ کس نیست. من پیام به کی ببرم بدهم. هیچ کس پاسخگو نیست. آقای احمدی‌نژاد به آقای محرابیان گفت پرواز می‌کنی می‌روی کاراکاس آنجا می‌پرسی می‌بینی چاوز کدام شهر است. هر شهری هست تو برو آنجا. [محرابیان] گفت ما همینطور در ابهام پرواز کردیم رفتیم کاراکاس. ساعت 11:30 شب به وقت کاراکاس رسیدیم آنجا. از طرف سفارتخانه یک ساعت بعد به ما خبر دادند آقای چاوز در کاخ ریاست جمهوری منتظر شما است. پنج تا از وزرایش هم احضار کرده بود. سراسیمه آمد در جلسه. [چاوز] گفت چی شده؟ چه اتفاقی افتاده؟ گفتم به غزه حمله شده، نمی‌دانید؟ گفت حمله شده باشد غزه به ما چه ربطی دارد. [محرابیان] گفت یک ساعت و نیم با او صحبت کردم. آخر به او گفتم اگر به ونزوئلا حمله بشود شما انتظار دارید جمهوری اسلامی بیاید حمایت کند؟ گفت بله. گفتم خوب نسبت ما و غزه هم همین است. [چاوز] گفت: «ها»! وقتی فهمید، اولین قدمی که برداشت، ما هم به او پیشنهاد نکردیم، [چاوز] گفت، یک اخراج سفیر اسرائیل از ونزوئلا.[محرابیان] گفت بندهای دوم سوم چهارم را که نوشت، گفتیم می‌خواهد جنگ راه بیاندازد، بگذار ما برویم. [محرابیان] گفت فردا 8 صبح ما در فرودگاه بودیم، دیدیم خبری نشد. اخبار چیزی نگفت. یک مرتبه دیدیم خبر را قطع کرد، خبر فوری، خبر فوری. خود چاوز آمد پشت تلوزیون گفت که محرابیان اینجا بوده و ما دیشب با هم جلسه داشتیم و اینهم نتیجه جلسه ما، یک دو سه چهار پنج شش». 

دوستی چاوز و احمدی‌نژاد آن‌قدر در جهان معروف است که دشمنان این دو مدام در حال شایعه‌سازی برای آن‌ها هستند. 

مثلاً از مارس 2007 خط هوایی «کانویازا» هر هفته از کاراکاس به دمشق و تهران پرواز دارد و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شده بودند که ایران از طریق این خطوط هوایی کامپیوتر و قطعات موشک را به سوریه منتقل می‌کند. پاسخ چاوز به این ادعا، این بود: «روزنامه‌های امپراتوری (ایالات متحده) شروع به داستان‌سازی کردند که من از طرف ایران به سوریه سلاح می‌فرستم این اتهامات جزو برنامه پرخاشگرانه امپراتوری است». [+]

سیزده بدر یا وداع؟
چاوز و احمدی‌‌‌نژاد که به یمن دلارهای نفتی صدایشان در جهان پژواک گسترده‌تری یافته است، ‏کم و بیش با شعارها و وعده‌های یکسانی بر سر کار آمدند و شیوه اداره امور نیز در این دو ‏رییس‌جمهوری به یکدیگر کم شباهت نیست.‏

رییس‌جمهوری این دو کشورِ عضو اوپک هر دو با این پرسش مقدر توده‌های خود مواجه‌اند که ‏درآمد حاصل از فروش نفت چه تاثیری در زندگی روزمره آنها داشته است. ‏

سرهنگ دوم، هوگو چاوز در سال 1998 در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی ‏دست یافت و در همان سال با اصلاح قانون اساسی، دوره ریاست جمهوری را از پنج سال به شش سال افزایش داد، اما حق تصدی این سمت را به دو دوره متوالی محدود کرد. چاوز شش سال پیش از آن اقدام به کودتا کرد که فرجامی برای وی جز دوسال ‏زندان نداشت تا اینکه به وی عفو خورد و به سیاست بازگشت.

چاوز که پس از کودتایی نافرجام در سال 1992 به زندان افتاده بود، پس از آزادی برای ‏رسیدن به قدرت راه انتخابات را برگزید، اما با گفتمانی به شدت ضد حزبی وارد انتخابات شد و ‏به دلیل ضعف و فساد احزاب موجود توانست بسیاری از مردم را همراه خود کند. ‏رییس‌جمهوری پوپولیست ونزوئلا پس از به قدرت رسیدن یکی از ضد حزبی‌ترین قانون ‏اساسی‌ها را در میان دموکراسی‌های آمریکای لاتین از تصویب گذراند.‏

چاوز پس از روی کار آمدن ‏عرصه را برای مخالفان خود تنگ کرد، برای مطبوعات و نهادهای مدنی محدودیت ایجاد کرد ‏و بر کنترل دولت بر اقتصاد نفتی این کشور هرچه بیشتر افزود.

یکی از اقدامات چاوز برای تحکیم قدرت خویش، ایجاد محدودیت برای نهادهایی بود که قانون ‏اساسی این کشور برای کنترل رییس‌جمهوری معین کرده بود. در سال 1999، چاوز قانون ‏اساسی نوینی تدوین کرد که در آن دیگر مجلس سنا وجود نداشت و او تنها لازم بود با یک ‏مجلس برای تصویب قوانین مورد نیازش به چانه‌زنی بپردازد. در این مجلس نیز چاوز با ‏اکثریت شکننده‌ای که داشت، قانونی را از گذراند که دیگر برای تصویب قوانین عمده به دست کم ‏دوسوم آرا نیازی نباشد. پس از این رای، چاوز 12 قاضی انقلابی به هیات 20 نفره دیوان عالی ‏ونزوئلا افزود تا دیوان عالی را نیز از آن خود کند.‏

چاوز که فرماندهی کل قوای ونزوئلا را نیز بر عهده دارد پس از اصلاح قانون اساسی می‌تواند ‏افسرانی را که به وی وفادار نیستند عزل کند و نظامیان وفادار به خود را ترفیع دهد. چاوز ‏همچنین در سال 2004 یک نیروی شبه‌نظامی موازی ارتش ایجاد کرده است.

چاوز همچنین "شورای انتخابات ملی" را در دست دارد. وظیفه این شورا نظارت بر اجرای ‏انتخابات است.

چاوز تقریبا هر سال ‏نیمی از وزرای کابینه‌اش را عوض می‌کند و وزرا حتی فرصت تغییر دکور دفتر خود را ‏نمی‌یابند چه برسد به ارائه یک راهکار باثبات در مدیریت وزارتخانه زیر دستشان.‏

28 بهمن ماه 87، هوگو چاوز پیروزی خود را در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ونزوئلا جشن گرفت. ۵۴ درصد مردم ونزوئلا در یک رفراندوم به طرح لغو محدودیت برای ادامه‌ ریاست‌جمهوری رای مثبت دادند. طبق این قانون، چاوز می‌تواند در سال ۲۰۱۲ برای سومین دوره متوالی رییس‌جمهور ونزوئلا شود. 

اگرچه چاوز مدعی شده که برای اجرای انقلاب سوسیالیستی‌ در کشورش لازم است که در ده سال آینده هم رییس‌جمهور باقی بماند، اما این قانون به او اجازه می‌دهد که مادام‌العمر هم این مقام را در اختیار داشته باشد.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد، کمتر از 75 روز دیگر باید در انتخابات ریاست‌جمهوری با دیگر نامزدها به رقابت بپردازد. با این همه هنوز مشخص نیست که او از چه میزان شانس برای ادامه دوره ریاست جمهوریش طی 4 سال آینده برخوردار است.

با این تفاسیر، شاید سیزده‌بدر چاوز در تهران، به نوعی دیدار خداحافظی این دو برادر هم باشد! شاید هم همانگونه که چاوز حضور و کلام احمدی‌نژاد را باعث افزایش مشارکت آگاهانه و هوشیارانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا خوانده و تصریح کرده‌بود که آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران در پیروزی وی موثر بوده است، حضور و کلام چاوز هم باعث افزایش مشارکت آگاهانه و هوشیارانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی احمدی‌نژاد شود!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
به کوری چشم شما این دو برادر باز هم رییس جمهور خواند شد . تا کور شود هر آن که نتواند دید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
انها که کهن اند وانها که نواند هر یک به مراد خویش یک به یک بروند. این کهنه جهان به کسی نمانر باقی......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
چه خوب بود نیکنام می ماندی ومیرفتید.ماهنوز ماندیدم این پول نفت که قرار بود بیاید سر سفره مردم چی شد. شما مرحمت فرموده ما را مس کنید. و البته از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
خدا به داد مردم برسه البته (ازماست که برماست)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
خداوند بيامرزاد پدرومادر آنها را كه همچنين فرزندان خلفي بدنيا آوردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
0
0
این دو بردار دیگر باید جدا شوند چون میر حسین موسوی آمده !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۲
0
1
انشائالله اینبار با رای بیشتر دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۲
0
0
دکتر ! دکتر کردان هم دکتر بود !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۲
0
1
به فضل الهی احمدی نژاد رئیس جمهور باقی می ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۲
1
0
درباره سیاست خارجی و تورم واقتصاد دولت نهم چه چیز در چنته دارید!!!!!!!!!!!
موسوی مرد عمل است
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۳
0
0
ما برای کسانی که از دوستی ملت‌ها ناراحت هستند یک جمله بیشتر نداریم و آن اینکه از دوستی و برداری ملت‌ها ناراحت باشید و از این ناراحتی بمیرید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۳
1
0
انشااله اين روزهاي آخر طي شود ومنجي بيايد به مردم مژده بدهم كه انشاله مير حسين موسوي رييس جمهور اينده ايران خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۴
1
0
"چاوز و احمدی‌‌‌نژاد که به یمن دلارهای نفتی صدایشان در جهان پژواک گسترده‌تری یافته است ... "
چرا حرف مفت تحویل می دید؟ موضع گیری های ضد استبدادی محکم و شجاعانه، چه ربطی به پول نفت داره؟
این همه آسمون ریسمون به هم بافتید که بگید دلتون می خواد احمدی نژاد رای نیاره! اینو که همه می دونن. شما همون سیاه نمایی و تخریب پیشه کنید سنگین ترید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
0
1
چاوز هرچي هست از حكام مفت خور عربي بهتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
0
0
واقعا برای سایت آفتاب و نویسنده این صفحه متاسفم،خیلی کودکانه بود.من به احمدی نژاد رای ندادم و با این عملکرد صادقانه در 4سال گذشته حتما این دوره به ایشون رای میدم انشا الله بازم رییس جمهور احمدی نژاد،راستی اگر تو دولت احمدی نژاد کردان مدرک جعلی داشت بعدا معلوم شد اصلاح طلبا رییس جمهورشون مدرک جعلی داشت مگه اسنادشو ندیدید؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
0
0
ديدار چاوز واحمدي نژاد ربطي با دو رييس جمهور ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین