کد خبر: ۸۶۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۴

يخ طبيعت؛ يخ سياست!

بهرام گل‌زاده
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- بهرام گل‌زاده: ایرادی ندارد، برخی مواقع یادداشت را متفاوت از یادداشت نویسی معمول و متداول بخوانید. دوستان رسانه‌ایم در آفتاب که همکاری نزدیک خبری یا هم داریم عکس‌های زیبایی از یک جشنواره در آلاسگا با عنوان جشنواره یخ بر روی خروجی خود قرار دادند. بد ندیدم که این تصاویر زیبا را در وبلاگ خود برای فرحناکی بیشتر در معرض دید دوستان قرار دهم و آن را بهانه‌ای کنم برای ارتباط دادن با سیاست که این روزها دغدغه همگان است، با این امید که هرچه سریعتر یخ سیاست همانند یخ طبیعت، در این سال سرنوشت ساز باز شود!

تعجب نکنید؛ سیاست هم در مواقعی یخ کرده و فریز می‌شود اما فضای گرم و رقابتی و عادلانه انتخاباتی گرم و اخلاقی کوه یخ را هم آب می‌کند چه برسد به مجسمه‌های یخی! تغییر فصل و فعل و انفعالات جوی زمانی صورت می‌پذیرد که عامل جوی دیگری بر اساس تغییرات آب و هوایی وارد عرصه شده و معادلات را بطور طبیعی بر هم زده و فصل نو به ارمغان می‌آورد. 

سرمای زمستان و یخ زدگی در طبیعت نیز به همین شکل زمانی که زمین گرم شده و جبهه‌های هوای سرد از جو حاکم بر منطقه‌ای خارج می‌شود، آرام آرام، سرما کاهش یافته یخ‌ها آب شده و هوای مطبوع و گرم جایگزین هوای سرد و آزار دهنده می‌شود و در این فضا گل‌ها و گیاهان این امکان را پیدا می‌کنند که استعدادهای خود را شکوفا ساخته و رویش کنند و در نتیجه فضایی بهاری، دل انگیز، پاک و دوست داشتنی و ثمر بخش ایجاد می‌گردد. 

در این فضا دیگر از سیاهی، خواب آلودگی و خواب زمستانی درختان و طبیعت و کم‌تحرکی موجودات زنده خبری نیست نشاط و سر زندگی و فعالیتی نو آغاز می‌شود و به قولی یخ طبیعت و انسان باز شده و بهار حاکم بر زندگی طبیعت و انسان می‌گردد. 

در سیاست نیز به همین گونه است، تا مادامی که سرما، یخ زدگی، بی‌تحرکی، بی انگیزگی، انسداد، بلاتکلیفی و مواردی از این قبیل بر آن حاکم باشد، انتظار هرگونه تغییر و تحول و دگرگونی به نفع زندگی بشر و پیشرفت وتوسعه بیهوده و بی‌نتیجه است. اما زمانی که همانند قرار گرفتن در فصل بهار، یخ‌های زمستانی آب شد، گرمای زندگی بر سرما چیره گردید و گل‌ها و گیاهان امکان سر برآرودن از زیر خاک را پیدا کردند و فضای حیاط را سرزنده و دلپذیر نمودند، زندگی شکل زیبا و دلپذیری به خود خواهد گرفت و در همه امور و دیگر حوزه‌های زندگی بشر نیز تحت تاثیر این تغییر، تحول ایجاد خواهد شد و زندگی و حیات، از آن حالت سکون و سردی خارج شده و تغییرات مطلوب و حیاط بخش آغاز خواهد گردید. 

پس امیدوارم که با آمدن طبیعت بهاری و یخ شدن آبها ،بهار سیاست نیز لباس زمستان را از تن به در کرده و همانند طبیعت، بهاری و نو شود و این خود سرآغاز تحول و پیشرفت خواهد بود. این ضرورت ممکن نخواهد شد الا اینکه همگان به آن التزام و اعتقاد پیدا کرده و صرف نظر از منافع فردی و گروهی به منافع کلان و ملی بنگرند و اولویت برایشان سربلندی ایران، منافع ملی و امنیت ملی باشد که هر نوع پیشرفت وتوسعه و آبادانی و رفاه برای مردم،در گرو اراده برای تغییر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین