کد خبر: ۸۶۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۴
داریوش فرهنگ پس از 28 سال خبر داد

نقش امام خمینی (ره) در صدور مجوز پخش سلطان و شبان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داریوش فرهنگ از نقش حضرت امام خمینی (ره) در صدور مجوز پخش برای سریال سلطان و شبان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنر آفتاب، داریوش فرهنگ که در برنامه تلویزیونی «سی» درباره 4 مجموعه تلویزیونی ساخته شده توسط وی در سال‌های پس از انقلاب با فریدون جیرانی گفتگو می‌کرد، ضمن تشریح چگونگی ساخت سریال «افسانه سلطان و شبان»، برای اولین بار از نقش امام خمینی (ره)، در صدور مجوز پخش برای این سریال پرده برداشت.

داریوش فرهنگ با اشاره به اینکه «سلطان و شبان» هنوز هم مخاطب دارد و حتی به لهجه‌ها و زبانهایی مثل کردی، ترکی، لری و مازندرانی هم دوبله و پخش شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است گفت: «در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب، من و مهدی هاشمی که بلندپروازی‌های زیادی برای حضور در عرصه تصویر داشتیم، تئاتر را که دچار بی‌سر و سامانی شده بود رها کردیم».

وی افزود: «ما دنبال فعالیت جدیدی که خاص و ویژه باشد بودیم و به همین دلیل از شانس بزرگ زندگی‌مان که تجربه همکاری مستمر تئاتری با بهترین نویسنده‌های آن دوره بود استفاده کردیم».

فرهنگ گفت: «مهدی هاشمی، همان‌گونه که نیوتن، زمانی که زیر درخت سیب خواب بود و با افتادن سیب، ناگهان فریاد زد "یافتم، یافتم"، شبی از خانه‌شان که در همسایگی خانه ما بود، نزد ما آمد و در حالی که کتاب "تاریخ عالم آرای عباسی" را در دست داشت گفت" یافتم، یافتم"»!

این کارگردان مطرح سینمای ایران ادامه داد: «در آن کتاب در حدود 5 خط، اشاره شده بود که در زمان شاه عباس، گویا داستانی مشابه داستان سلطان و شبان اتفاق افتاده و خود شاه عباس دست به چنین کاری زده بوده است. ما این ایده را پسندیدیم».

نویسنده و کارگردان سلطان شبان گفت: «کل پس انداز من و همسر اولم، سوسن تسلیمی، و مهدی هاشمی و همسرش، گلاب آدینه، در آن زمان، تنها سه سکه طلا بود، که آن را فروختیم و برای نوشتن داستان سلطان و شبان با پول آن، به هتلی در شمال کشور رفتیم و در آنجا فیلمنامه را نوشتیم».

داریوش فرهنگ افزود: «من و مهدی هاشمی عهد کردیم که اگر نتوانیم با فیلمنامه سلطان و شبان وارد عرصه تصویر (سینما و یا تلویزیون) بشویم، کلاً فعالیت هنری در تئاتر را هم رها کنیم»!

وی گفت: «ما سال 60 با این فیلمنامه که در 11 قسمت نوشته شده بود، به آقایان بهشتی و انوار مراجعه کردیم، که آن‌ها هم این فیلمنامه را پسندیدند و به سرعت وارد فاز تولید و فیلمبرداری شدیم و فیلم در سال 61 آماده پخش شد، اما در این مرحله تلویزیون اجازه پخش به سلطان و شبان نداد»!

کارگردان سلطان و شبان گفت: «بسیار جالب است که همه بدانند که آقای بهشتی فیلم را خدمت امام (ره) بردند و نشان دادند و ایشان گفتند "خیلی خوب است و نشان بدهید". و سلطان و شبان پخش شد و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد».

داریوش فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش درباره سریال سلطان و شبان، گفت که تولید این مجموعه که تهیه‌کنندگی آن را علیرضا مجلل، بر عهده داشته، حدود 500 هزار تومان (در آن زمان) هزینه داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۴
0
0
یعنی اگر آیت الله خمینی، سریال را نمی پسندیدند، قابل پخش نبود؟ این که میشه [...]!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین