کد خبر: ۸۶۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۰

سلول‌های قلبی هم در طول عمر بازسازی می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یافته‌های دانشمندان سوئدی ثابت می‌کند سلول‌های جدید قلب در طول زندگی افراد جایگزین سلول‌های پیر می‌شود.

به گزارش سرویس گوناگون آفتاب، باور رایج درگذشته این بود که قلب سلول‌های ماهیچه ای جدید تولید نمی‌کند و افراد با همان قلبی که درحین تولد داشته‌اند می‌میرند.

محققان سوئدی کشف کردند در سن بیست و پنج سالگی یک درصد از سلول‌های ماهیچه ای قلب جایگزین می‌شود و این درصد تا سن هفتاد و پنج سالگی به کمتر از نیم درصد می‌رسد. 

مطالعه بر روی 50 داوطلب که با استفاده از شیوه تاریخ‌گذاری برای ردیابی آثار ایزوتوپهای کربن به جا مانده از آزمایش بمب‌های اتمی جنگ سرد صورت گرفت، این حقیقت را آشکار کرده است. طی این مطالعه 4 ساله، دانشمندان با به کار گرفتن شیوه ای ابتکاری به بررسی امکان وجود فرایند باز سازنده در قلب پرداختند.

بنابراین حدود نیمی از سلول‌های ماهیچه‌ای قلب در یک انسان با طول عمر معمولی جایگزین می‌شود.
به اعتقاد دانشمندان موسسه تحقیقاتی کارولینسکا محققان می‌گویند با نظر به این یافته که سلول‌های قلب بازتولید می‌شود می‌توان دارو‌هایی ساخت که روند تولید سلول‌های جدید سریع‌تر شود و این به جلوگیری از حمله قلبی کمک می‌کند. 

استفاده از تواناییهای طبیعی قلب در تولید سلولهای جدید می‌تواند تاثیر بهتری در سلامت انسانها به جا بگذارد. سلولهای قلب به دلیل اینکه در سنین خردسالی از عمر انسان فعالیت تقسیم را متوقف می‌سازند، یکی از سلولهای مرموز بدن انسان به شمار می‌روند و با وجود آگاهی از وجود سلولهای بنیادین در قلب، جراحت‌های ایجاد شده در این ماهیچه به سختی ترمیم پذیر خواهند بود. 

به گفته دانشمندان DNA سلولهای تمامی گیاهان و جانوران تمرکز بالایی از کربن 14 که در اثر آزمایشهای هسته ای طی جنگ سرد در اتمسفر زمین آزاد شد را از خود نشان می‌دهند که این حادثه ناگوار فرصتی مناسب را برای آزمایش فعالیتهای سلولی در نسوج بدن انسان به وجود آورده است.

میزان تغییر و تبدیل سلول‌های قلب با استفاده از مواد رادیواکتیو و نشان‌دار کردن سلول‌ها در حیوانات به راحتی قابل اندازه گیری است ولی آزمایش این روش در انسان منع اخلاقی دارد. اما برخی محققان دریافته‌اند آزمایش‌های اتمی که تا سال 1963 در اتمسفر زمین انجام شده سلول‌های همه انسان‌ها را نشاندار کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین