کد خبر: ۸۶۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۱

برنامه‌های نشست سران ناتو در استراسبورگ چيست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شصتمین نشست سران ناتو در شهر استراسبورگ فرانسه همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس کشور‌های پیمان آتلانتیک شمالی برگزار می‌شود. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این نشست، روابط کشور‌های عضو ناتو با روسیه خواهد بود. کشور‌های ناتو می‌کوشند سریعاً روابط خود را با روسیه عادی کنند. پس از آن‌که روسیه در ماه اوت گذشته با گرجستان درگیر شد این روابط به سردی گرایید.

مسکو برای عادی سازی روابطش با کشور‌های عضو ناتو خوا‌هان انصراف آمریکا از طرح سپر موشکی در شرق اروپا است. همچنین روسیه از ناتو می‌خواهد کشور‌های اوکراین و گرجستان را به عضویت خود در نیاورد. ناتو نیز برای انتقال تجهیزات خود به افغانستان به موافقت روسیه نیاز دارد. در غیر این صورت ناتو مجبور خواهد بود از مسیر پاکستان عبور کند که در آن منطقه نیرو‌های ناتو هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند.

ناتو پنجاه و شش هزار سرباز در افغانستان دارد و مسئله افغانستان نیز یکی از مباحث مهم این نشست خواهد بود. آمریکا خوا‌هان تقویت نیرو‌های حاضر در این کشور است. 

این نشست همچنین فرصتی برای تعریف دوباره راهبرد‌های ناتو است.

تعیین دبیر کل جدید ناتو نیز به بحث گذاشته می‌شود. «اندرس فوگ راسموسن»، نخست‌وزیر دانمارک از بیشترین بخت برای کسب دبیرکلی ناتو برخوردار است هرچند ترکیه به شدت به نامزدی وی اعتراض دارد.

پلیس فرانسه روز پنج شنبه ضمن درگیری با تظاهر کنندگان مخالف ناتو، ناتو حدود یکصد نفر از آن‌ها را دستگیر کرد.

صد‌ها نفر از مخالفان ناتو با تظاهرات در شهر استراسبورگ واقع در شرق فرانسه، که در پایان به خشونت کشیده شد، به آغاز نشست سازمان ناتو در این شهر اعتراض داشتند.

تظاهر کنندگان در جنوب استراسبورگ تجمع کرده بودند، و پلیس برای جلوگیری از حرکت آن‌ها به سوی مرکز شهر، به استفاده از گاز اشک‌آور مبادرت کرد.

پلیس تعداد تظاهر کنندگان را پانصد نفر اعلام کرده است اما سازمان دهندگان تظاهرات تعداد آن‌ها را دو هزار نفر اعلام کرده‌اند.

هنگام ضد و خورد میان پلیس و تظاهر کنندگان یک عکاس خبرگزاری DDP آلمان بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی از ناحیه شکم زخمی شد. 

برخی از تظاهر کنندگان چماق‌‌هایی در دست داشتند و به اموال عمومی خسارت‌‌های قابل ملاحظه‌ای وارد ساختند.

«راینا بروند»، سخنگوی کمیته فعالان ضدناتو گفت: «با پایان جنگ سرد، علت وجودی این سازمان از بین رفته است، چرا که مشکلات و اختلافات جهانی را باید با مذاکره و توسل به مجامع بین‌المللی حل و فصل کرد، نه با سلاح».

«یوژان گلاس»، مسول سازمان تلاش برای صلح در استراسبورگ هم گفت: «ناتو در سال‌‌های اخیر مسوول چند درگیری و جنگ بوده و برای همین مردم استراسبورگ تصمیم به مخالفت با این نشست گرفته‌اند. این مخالفت حتی با حمل و نصب پرچم‌‌های صلح در نمای بیرونی منازل ساکنان این شهر ابراز می‌شود».

«اغلی دونی»، رئیس جنبش «برای صلح» هم گفت: «600 سازمان از کشور‌های مختلف جهان در سازمان‌دهی این حرکت ضدناتو فعال هستند. ما برنامه‌‌هایی از جمله مسدود کردن برخی راه‌‌ها را در استرابورگ هنگام نشست ناتو در دستور کار داریم، چرا که به دنبال جهانی صلح‌آمیز و عاری از جنگ هستیم. ما مخالف ماهیت جنگ‌افروزانه ناتو هستیم». 

مراسم افتتاحیه شصتمین سالگرد تشکیل ناتو امشب در شهر بادن بادن آلمان برگزار می شود. قرار است سران 28 کشور عضو ناتو به صورت نمادین و با پای پیاده از روی پل رودخانه راین که آلمان را به فرانسه متصل می‌کند عبور کنند و وارد شهر استراسبروگ فرانسه شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین