کد خبر: ۸۶۲۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

افزایش پوسیدگی دندان در ایران به دلیل گرانی خدمات دندانپزشکی

کشور‌های صنعتی و پیشرفته دنیا نیز در دهه ۱۹۵۰ میلادی گرفتار افزایش پوسیدگی دندان‌ها بودند که با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مبتنی بر جامعه و همچنین ارائه خدمات و آموزش‌های لازم توانستند این معضل را کنترل کنند.
افزایش پوسیدگی دندان در ایران به دلیل گرانی خدمات دندانپزشکی
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران از بالا بودن میزان پوسیدگی دندان‌های ایرانی‌ها در مقایسه با کشور‌های صنعتی دنیا خبر داد و گفت: بیشترین دندان پوسیده، پرکرده و کشیده شده مربوط به رده سنی ۱۲ سال است.

محمدرضا خامی اظهارداشت: وضعیت پوسیدگی دندان‌های ایرانی‌ها در مقایسه با کشور‌ها صنعتی و پیشرفته دنیا مطلوب نیست. به طوری که دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر کرده در رده سنی ۱۲ سال که گروه شاخص و معیار تلقی می‌شوند در حد متوسط است.

وی با بیان اینکه همین وضعیت در سنین بالاتر نیز وجود دارد، گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد خرابی دندان‌ها مربوط به پوسیدگی است. خامی ادامه داد: به طور متوسط هر فرد ۱۲ ساله ۱.۸ دندان پوسیده، پرکرده و کشیده شده دارند و به عبارتی هر دو کودک ۱۲ ساله ایران سه دندان خراب دارند. کشور‌های صنعتی و پیشرفته دنیا نیز در دهه ۱۹۵۰ میلادی گرفتار افزایش پوسیدگی دندان‌ها بودند که با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مبتنی بر جامعه و همچنین ارائه خدمات و آموزش‌های لازم توانستند این معضل را کنترل کنند.

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تغییرات اجتماعی که در سال‌های گذشته در کشور رخ داده ادامه داد: ۱۵ سال قبل خبری از انواع شکلات‌ها و شرینی‌ها نبود، اما امروز مصرف زیاد این خوراکی‌ها باعث شده دندان‌های خراب ایرانی‌ها بیشتر شود.

خامی با بیان اینکه هنوز درصد زیادی از افراد جامعه اعتقادی به مسواک زدن ندارند، گفت: گران بودن خدمات دندانپزشکی نیز تاثیر زیادی در بروز این مشکل داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین