کد خبر: ۸۶۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۸
اردوغان: پس از تضمین‌های اوباما مخالفتی با راسموسن نداریم

دبیرکل جدید ناتو انتخاب شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سران کشورهای عضو ناتو امروز در حالی نشست رسمی خود را در استراسبورگ فرانسه برگزار کردند که جمعیتی که از 10 تا 30 هزار نفر برآورد شده است، در خارج از محل اجلاس علیه این سازمان به تظاهرات می‌پرداختند. با این همه، هیاهوی این تظاهرکنندگان مانع از این نشد که سران ناتو نتوانند بر سر انتخاب دبیر کل جدید این سازمان به توافق برسند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، نشست رسمی سران کشور‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز شنبه با یک ساعت و نیم تاخیر در شهر استراسبورگ فرانسه آغاز شد.

سران بیست و هشت کشور ناتو پیش از ورود به سالن مذاکرات رسمی، نشستی برای حل و فصل مشکل انتخاب دبیر کل آینده این سازمان برگزار کردند. ساعتی پس از پایان این جلسه، «یاپ دو هوپ شفر» دبیر کل فعلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز اعلام کرد که سران ناتو بر سر انتخاب دبیرکل آینده این سازمان به توافق رسیده‌اند و «آندرس فوگ راسموسن» نخست‌وزیر دانمارک دبیر کل آینده این سازمان خواهد شد. 

راسموسن در سخنانی این روز را برای خود و مردم دانمارک روزی تاریخی عنوان و اضافه کرد از اینکه به این سمت انتخاب شده مفتخر است.

پیش از این گفته می‌شد که ترکیه به این علت که «آندرس فوگ راسموسن» نخست‌وزیر دانمارک از قضیه انتشار کاریکاتور‌های موهن به پیامبر گرامی اسلام (ص) در یک نشریه دانمارکی حمایت کرده بود، از نامزدی وی برای دبیری کلی این سازمان حمایت نکرده است.

با این همه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه اعلام کرد که در پی تضمین‌های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، ترکیه انتصاب «اندرس فوگ راسموسن» نخست‌وزیر دانمارک را به عنوان دبیر کل سازمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرفته است.

از سوی دیگر، فرمانداری شهر استراسبورگ روز شنبه اعلام کرد ده هزار تن از مخالفان برگزاری نشست ناتو در این شهر تظاهرات کرده‌اند و این در حالی است که برگزار کنندگان این تظاهرات از حضور سی هزار نفر در این گردهمایی خبر داده‌اند.

فرمانداری استراسبورگ در بیانیه خود گفت حدود هفت هزار آلمانی نیز در شهر کهل، شهر مرزی با استراسبورگ در اعتراض به این نشست تظاهرات کردند.

بر اساس اعلام این بیانیه، در این تظاهرات، در درگیری‌‌های شدید میان نیرو‌های پلیس و تظاهرات کنندگان، ده‌ها نفر نیز زخمی شدند و تعدادی از این افراد نیز بازداشت شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین