کد خبر: ۸۶۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۲:۰۹

افروغ: اصلاح طلبان به دو کاندیدا اکتفا نخواهند کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عماد افروغ معتقد است:‌ «با کناره‌گیری خاتمی از رقابت‌های انتخاباتی، شاهد تکثرگرایی در دو طیف اصولگرایی و اصلاح طلبی خواهیم بود».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، افروغ نماینده سابق مجلس طی گفتگویی با روزنامه اعتماد که در شماره روز یکشنبه این نشریه منتشر شده است در مورد انصراف خاتمی گفته است:‌ «موضع من در گذشته این بود که آمدن خاتمی به انتخابات ریاست جمهوری دهم، منجر به اجماع اصولگرایان خواهد شد و فکر می‌کنم اگر ایشان در رقابت‌ها باقی می‌ماندند اصولگرایان تنها با یک کاندیدا وارد رقابت می‌شدند. به طور حتم اجماع اصولگرایان با کناره‌گیری خاتمی از انتخابات ریاست جمهوری دوام نخواهد داشت. در حقیقت به نظر می‌رسد دیگر توجیهی برای اجماع اصولگرایان وجود نداشته باشد». 

وی همچنین افزوده است: «من معتقدم با کناره‌گیری خاتمی از رقابت‌های انتخاباتی، شاهد تکثرگرایی در دو طیف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی خواهیم بود. زمینه ظهور این تکثرگرایی مهیا است و به نظر می‌رسد در چند روز آتی یا در زمان ثبت نام کاندیداها، این تکثر بیشتر نمایان شود».

افزوغ ادامه داده است: «برخی از اصولگرایان به دنبال حضور قالیباف، محسن رضایی یا ولایتی هستند و از طیف اصلاح‌طلبان نیز صحبت‌هایی مبنی بر حضور عبدالله نوری و رضا خاتمی مطرح می‌شود. همچنین حسن روحانی به عنوان کاندیدای نسبتاً متمایل به اصلاح‌طلبی اظهاراتی را برای حضور در انتخابات کرده است. البته به این مواضع رسانه‌یی نمی‌توان اعتنا کرد. من معتقدم اصلاحات به همین دو کاندیدای فعلی اکتفا نخواهد کرد».

این استاد جامعه شناسی با اشاره به اینکه "در شرایط فعلی کشور و با توجه به تغییر و تحولات جامعه، مهیا نیست" افزوده است: «بهتر است به جای آنکه مدام بحث اجماع را مطرح کنیم ابتدا به شرایط ایجاد اجماع و سپس به فواید و لزوم آن بپردازیم. ضمن آنکه همان طور که مطرح شد نباید فراموش کنیم تمام خواص و فوایدی که برخی احزاب پیگیر آن هستند، در اجماع به وجود نمی‌آید. تکثر هم می‌تواند ما را به اهداف ترسیم شده نزدیک کند. اما در مجموع با توجه به نکاتی که مطرح شد معتقدم شرایط برای اجماع طبیعی فراهم نیست».

افزوغ معتقد است: «آن‌ها (اصلاح طلبان) سلایقی دارند که میرحسین با توجه به گرایش‌های فکری‌اش توانایی برآورده کردن انتظارات آنها را ندارد. بنابراین همان طور که قبلاً گفتم این افراد به دنبال کاندیدای مطلوب خود می‌روند که این روند منجر به افزایش تعداد کاندیداهای طیف اصلاح طلب خواهد شد. آقای میرحسین موسوی اصلاح طلب اصولگرای است. وی از هر دو طیف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی طرفدار دارد. البته نمی‌تواند تمام آرای دو طرف را به خود جذب کند. البته این مساله بلااشکال است. زمانی می‌توانیم بگوییم میرحسین تمام طرفداران خاتمی را جذب خواهد کرد که خاتمی را مساوی میرحسین در نظر بگیریم. در حالی که این دو علاوه بر شباهت‌ها، تفاوت‌های بارزی نسبت به یکدیگر دارند».

وی همچنین گفته است: «به نظر من آقای میرحسین موسوی توانایی کسب محبوبیتی در سطح خاتمی را دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین