کد خبر: ۸۶۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۳

افشای نقشه ریگان برای مسیحی کردن گورباچف

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مشاوران نزدیک رونالد ریگان ادعا کرده است که رئیس جمهور اسبق آمریکا سعی داشت میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق را مسیحی کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، یک شرح حال جدید بر اساس اسناد محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده است، یک تبادل نظر سری بین رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا و میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق را فاش می‌سازد که حداقل در یکی از مقامات حاضر در آن جلسه این تصور را ایجاد کرد که ریگان سعی داشت همتایش را متقاعد کند که خداوند وجود دارد.

مطلبی به عنوان «شورش رونالد ریگان» نوشته جیمز مان گزارشگر سابق لس آنجلس تایمز دیدگاه تازه‌ای نسبت به اعتقادات مذهبی رئیس جمهور سابق آمریکا و نقش آن در سیاست خارجی فراهم می‌سازد. ریگان ظاهراً پس از آنکه شنید گورباچف عبارت "God bless" را به کار برد، به این نتیجه رسیده بود که او یک «مسیحی مخفی» است.

مشاوران ریگان گفتند کاربرد آن عبارت را خیلی جدی نگیرد. کالین پاول مشاور امنیت ملی ریگان به او گفت که آن عبارت را یک عقیده مذهبی قلمداد نکند چون تقریبا یک اصلاح است.

اما ریگان طی آخرین ملاقاتشان در مسکو بحثی را درباره خدا آغاز کرد که ظاهرا از پیش طراحی شده بود. زمانی که گورباچف فاش کرد مادرش او را طبق آیین ارتدوکس روسیه غسل تعمید داد اما اکنون هیچگونه اعتقاد مذهبی ندارد، ریگان فرصتی را که می‌خواست به دست آورد و برای گورباچف داستانی درباره یک سرباز روسی طی جنگ جهانی دوم تعریف کرد که با اینکه ملحد بار آمده بود درست قبل از مرگش به خدا روی آورد.

ریگان همچنین فاش کرد که پسرش نیز یک بی ایمان است. طبق اسناد فاش شده آن ملاقات، رئیس جمهور آمریکا گفت که دلش می‌خواست کاری برای پسر بی ایمانش انجام دهد. او می‌خواست یک شام عالی برای پسرش ترتیب دهد و بعد از او بپرسد آیا فکر می‌کند اشپزی آن شام را پخته بود.

ریگان که از حساسیت آن گفتگو‌ها و پیامد‌های سیاسی احتمالی آن آگاه بود کسانی را که در آن اجلاس یادداشت برداری می‌کردند سوگند داد که رازدار باشند. یکی از آن افراد به نام «رادولف پرینا» که مدیر امور شوروی در شورای امنیت ملی بود، معتقد بود که ریگان سعی در تغییر دادن عقیده میزبانش داشت.اما فرد دیگر که «توماس سیمونز»، مشاور وزارت خارجه آمریکا بود، ‌معتقد بود ریگان سعی داشت گورباچف را از بحث درباره مسائل دیگر منحرف کند.

پی بردن به نگرش گورباچف درباره مذهب مشکل بوده است. مادرش و همسرش که فوت کرده‌اند، افراد معتقدی بودند.

مارس سال گذشته که گورباچف نیم ساعت در یک محل مربوط به «سنت فرانسیس اسیزی» دعا خواند، این تصور را قوت بخشید که ریگان احتمالا راست می‌گفت.

گورباچف در آن زمان گفت: «سنت فرانسیس برای من یک مسیح دیگر است. داستان زندگی او مرا مجذوب می‌کند و نقش مهمی در زندگی من داشته است».

اما دو ماه بعد در مصاحبه‌ای با تلویزیون «راشیا تودی» روسیه، گورباچف گفت که گزارش‌های منتشر شده درباره اعتقادات او، ‌درست نبوده است. 

گورباچف: همچنان کافر هستم [+]

وی گفت: «برای مومنان احترام عمیقی قائلم اما من شخصاً هنوز کافر هستم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
0
0
نمي دانم چه بنويسم راستش خودم هنوز خود ساخته كامل نشدم. باتشكر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین