کد خبر: ۸۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۳
به منظور حمایت از دامداران

گوشت و لبنیات خارجی گران می‌شود

دولت موظف به تضمین خرید تولیدات دامی شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجلس در مصوبه‌ای برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران، دولت را موظف کرد همه ساله گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر را بر اساس قانون خرید تضمیمی محصولات کشاورزی تضمین کند.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب،‌ این تصمیمیم در حالی صورت گرفت که نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه جزئیات طرح نظام جامع دامپروری کشور را تصویب نهایی کردند.

بر اساس مصوبه مجلس از تاریخ تصویب این قانون، صدور هرگونه پروانه تاسیس و پروانه بهره‌برداری آزمایشگاه‌های تجزیه خوراک دام، آزمایشگاه‌های تجزیه شیر جام، میادین دام، مراکز جمع‌آوری شیر، مراکز تولید مواد ژنتیکی (اسپرم، جنین، تخمک) و آزمایشگاه‌های مرتبط با تخصص‌های موضوع این قانون، برعهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و براساس سیاست‌ها و نظارت وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود که دستورالعمل اجرایی این ماده ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود. 

نمایندگان مجلس همچنین وزارت جهاد کشاورزی را موظف کردند که با استفاده از اعتبارات، امکانات و تشکیلات مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز اصلاح نژاد دام کشور، نسبت به شناسایی، ثبت، کنترل، گواهی و حفاظت از منابع و مواد ژنتیکی دام و اصلاح نژاد آن و در راستای ارتقای سطح تحقیقات و پژوهش‌های علمی ژنتیکی و تولید مواد ژنتیکی متناسب با شرایط کشور و انجام تحقیقات زیست فن‌آوری جدید (بیوتکنولوژی) و توسعه فن‌آوری‌های نوین کشاورزی اقدام کند.
 
بر اساس مصوبه مجلس وزارت جهاد کشاورزی موظف شد به منظور مدیریت جامع، بهره‌برداری پایدار، تعامل نوع و تعداد دام با منابع خوراکی، جمع‌آوری اطلاعات، ارائه خدمات اصولی و زیربنایی، جلوگیری از قاچاق و کنترل جابه‌جایی دام، نسبت به شناسایی، ثبت و شماره‌گذاری دام کشور اقدام کند. 

مجلس دولت را موظف کرده است که اعتبار لازم برای اجرای این ماده را از محل درآمد حاصل اخذ عوارض و تعرفه صادرات و واردات دام زنده و گوشت، در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند. 

همچنین به منظور حمایت موثر از منابع دام کشور و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این زیر بخش، از تاریخ تصویب این قانون دولت موظف است برای ورود هرنوع دام زنده گوشت تازه و منجمد (اعم از قرمز و سفید) شیر (اعم از شیرخشک صنعتی و سایر محصولات لنبی) تعرفه موثر تعیین کند به گونه‌ای که نرخ مبادله به نفع تولید‌کنندگان باشد. گفتنی است با اجرای این بند قانون از طرف دولت و افزایش تعرفه واردات محصولات دامی قیمت انواع گوشت، محصولات لبنی و شیرخشک وارداتی افزایش خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین