روز گذشته خبر عذرخواهی یک شرکت اینترنتی تاکسی در خصوص عمل نکردن به تعهدات خود در زمینه سرویس رفت و آمد مدارس در حالی منتشر شد که مدارس بازگشایی شده و عدهای از والدین که برای فرزندان خود از این شرکت سرویس گرفته بودند، در روز دوم مدرسه همچنان بلاتکلیف بودند.
حالا، زمان ثبتنام سرویس رفت و آمد در مدارس هم به پایان رسیده است و برخی از والدینی که به هر دلیل بویژه قیمت کمتر، از این شرکت خصوصی سرویس گرفتهاند و پشیمان هستند و تمایل به گرفتن سرویس از مدرسه دارند، بلاتکلیف ماندهاند، چون ظاهراً این موضوع یا ممکن نیست یا به سختی فراهم میشود.
امسال گفته شد مسئولیت سرویس مدارس برعهده سازمان تاکسیرانی است. بر این اساس با روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تماس گرفتیم. علیاصغر صابری، مدیرروابط عمومی سازمان تاکسیرانی در خصوص روند مجوزدهی به رانندگان سرویسها و مشکل تازه والدین گفت: «طبق آییننامه جدید، شرکتهای اینترنتی مجوز خود را از تاکسیرانی اخذ نمیکنند، یعنی در کل، سرویس رفت و آمد آنها هم به تاکسیرانی ربطی ندارد. در خصوص سرویسهای مدارس عادی یعنی غیراینترنتی هم، پیمانکاران از سازمان تاکسیرانی مجوز میگیرند؛ این شرکتها در سامانه ثبت شدهاند و اسامی آنها برای تأیید به وزارت آموزش و پرورش فرستاده شده تا در سامانه سپند که متعلق به آموزش و پرورش است، نیز بارگذاری شود. درواقع ما تأییدکننده این شرکتها هستیم.»
صابری در این باره که حالا با توجه به شرایط موجود احتمال درخواست مجدد سرویس رفت و آمد مدرسه وجود دارد، گفت: «برای افزایش تعداد سرویسها و کمک به حل معضل ایجاد شده، مشکلی نداریم. درواقع تاکسیرانی تنها شرکت و نوع خودروها را تأیید میکند و آن سوی ماجرا مدارس هستند که باید در زمینه افزایش سرویس با پیمانکاران همکاریهای لازم را داشته باشند.»، اما ظاهراً همه مدارس زیر بار ثبتنام جدید برای سرویس رفت و آمد نمیروند. شاید برخی مدیران مدارس با توافق با پیمانکاران، لیست جدیدی برای سرویس رفت و آمد ارائه دهند.
بالاخره مسئولیت سرویس مدارس با کدام دستگاه است؟
سردرگمی درباره مسئولیت سرویس رفت و آمد مدارس همچنان به قوت خود باقی است. مسئولیت سرویس مدارس بالاخره به عهده شهرداری است یا مدارس؟ در تماسهایی که با آموزش و پرورش داشتیم گفته شد: «دیگر این وزارتخانه مسئولیتی در قبال سرویس مدارس ندارد. بهتر است به مصاحبه اخیر معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنید.»
اشاره به مصاحبه محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه زنده تلویزیونی تهران بیست بود. وی در این برنامه درباره سرویس مدارس گفت: «سرویس مدارس جزو فعالیتهایی است که ارتباط مستقیم به آموزش و پرورش ندارد و مسئولیت آن برعهده مدیر مدرسه است. مدیر مدرسه هم وظایف آموزشی و پرورشی را برعهده دارد و اگر بخواهد وقتش را صرف این امور بکند، از وظایف آموزشی خود جا میماند. از این رو شهرداری و وزارت کشور مسئولیت دارند که مسائل سرویس مدارس را مدیریت کنند. وظیفه مدیر مدرسه این نیست که با رانندگان سرویس مدارس سروکار پیدا کند.»
در ادامه این برنامه مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری تهران نیز به بیان توضیحاتی درباره هزینه بالای سرویس مدارس پرداخت و گفت: «از کل هزینه اخذ شده برای سرویس مدارس ۴۰ درصد سهم راننده است. قیمتهای غیررسمی سرویس مدارس را ما هم دیدهایم. در بحث کمیته حمل و نقل و ترافیک موضوعات مختلفی را دنبال کردهایم که یکی از موضوعات مطروحه سرویس مدارس بود که سازمان تاکسیرانی این موضوع را برعهده دارد.»
وی افزود: «در حال بررسی تخلفات صورتگرفته در هزینه سرویس مدارس هستیم تا با آنها برخورد کنیم. مسئولیت ۱۰۰درصدی سرویس مدارس برعهده شهرداری نیست.» با این تفاسیر پس لیست دانشآموزانی که درخواست سرویس از مدرسه داشتند، چطور به پیمانکارها و شهرداری رسیده است؟