کد خبر: ۸۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
در نشست هفتگی بیان شد:

قشقاوی: دیدار با اوباما در برنامه خاتمی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسن قشقاوی در واکنش به مواضع اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تاکید کرد که تکرار اتهامات گذشته آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با شعار تغییر دولت جدید این کشور تناقض دارد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال دیدار سید محمد خاتمی با باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا در استانبول را تایید نکرد و گفت: «طبق اطلاعی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا به من داده این است که در دستور کار سفر آقای خاتمی چنین دیداری قرار ندارد».

وی اجلاس ائتلاف تمدن‌ها درترکیه را فرصتی برای تبادل نظر نهادهای مختلف با یکدیگر دانست ویادآور شد: «اطلاع من درباره دیدار آقای خاتمی و اوباما همان بود که عرض شد اما به هر حال باید دید در این اجلاس چه اتفاقی می‌افتد».

سخنگوی وزارت خارجه مواضع جنگ طلبانه اخیر برخی مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران را صرفا تبلیغات روانی خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره برای دفاع از خود در مقابل هرگونه تهاجم احتمالی آمادگی داشته اما ما مواضع مذکور را در چارچوب‌های تبلیغاتی سابق ارزیابی می‌کنیم».

قشقاوی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مواضع اخیر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد: «این اظهارات اجزای مختلفی داشت و امیدواریم بخش مرتبط با پذیرش حقوق هسته‌ای ایران در عمل هم محقق گشته و مکانیزم‌های آن به وضوح اعلام گردد».

وی افزود: «نکته دیگری که در این اظهارات وجود داشت تکرار عبارت تهدید سلاح هسته‌ای ایران بود که نه در گزارشات آژانش تایید شده و نه در دکترین دفاعی ما جای دارد و جالب تر اینکه خود اوباما نیز در اظهاراتش آن را نفی کرده بود».

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه تکرار اتهامات دولت‌های گذشته آمریکا از سوی اوباما با شعار تغییر دولت جدید این کشور درتناقض است گفت: «دو محور دیگر سخنان رئیس جمهورجدید آمریکا مسئله ایده خلع سلاح جهانی است از سویی و مباحث موشکی از دیگر سو بود که ما معتقدیم محور نخست بسیار خوب بوده و ایران درباره آن همواره پیشتاز بوده است اما درباره محور دیگرشکی نیست که هیچ کس نمی تواند دستاوردهای فنی ایران درچارچوب قواعد شناخته شده بین المللی را به عنوان تهدید تلقی نماید».

قشقاوی در ادامه سخنان خود اخبار منتشر شده درباره توافق ایران با ناتو یا دولت آلمان برای انتقال مواد دارویی از طریق بندر چابهار به کشور افغانستان را تکذیب کرد و گفت: «همانطور که مقامات غربی نیز اشاره کردند چنین توافقی صورت نگرفته اما استفاده از ظرفیت‌های بندری نقش‌های مختلف ایران برای کمک به همسایگانمان از جمله افغانستان چیز جدیدی نیست و همواره در دستوار کار ما قرار داشته است».

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی و واکنش کشورهای مختلف نسبت به آن هرگونه ارتباط این موضوع با برنامه‌های موشکی ایران را قویا رد کرد و گفت: «کره شمالی از سالها قبل به این فعالیت‌ها مشغول بوده و اقدام اخیر این کشور نیز اولین آزمایش موشکی آن نیست و این مسئله هیچ ارتباط به فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد».

وی در عین حال یادآور شد که تهران معتقد است تمام کشورها باید در منطقه حساس شرق آسیا در راستای تثبیت صلح و ثبات وضعیت در این منطقه اقدام نمایند.

قشقاوی همچنین از سفر ولید معلم وزیر خارجه سوریه در روز چهارشنبه به تهران خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین