حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه قرآن کریم، کتاب ارزشی و انسانی است، اظهار داشت: رئیس جمهور، آخرین نور که خدا برای بشریت فرستاد را به جهانیان نشان داد؛ وی همچنین قانون آزادی همجنس گرایی که مایه خفت جامعه انسانی است - و ننگ بر این چنین انسانهایی که از حیوانات پست ترند - را تقبیح کرد و رئیس جمهور در رفیعترین جایگاه جهانی، پیام اسلام را به گوش جهانیان رساند.
وی در ادامه به اقدام سپاه طی چند روز گذشته مبنی بر پرتاب ماهواره نور ۳ به فضا اشاره کرد و گفت: برگ زرین جدیدی به دست سپاهیان قهرمان و افتخارآفرین ما رقم خورد که ارسال ماهواره نور به فضا بود و در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، همچنین از سربازان گمنام امام زمان (عج) که موفق به کشف باندهای ترور و کشف ۳۰ مورد بمبگذاری شدند، تقدیر میکنم که مانع شهادت جمع کثیری از مردم شدند.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: از نیروهای انتظامی و امنیتی ما که الحق و الانصاف در سالگرد آشوبها کاری کردند که آب از آب تکان نخورد تقدیر میکنم؛ این اقدام مثبتی بود و امنیت را به ارمغان آورد و درود خدا و شهیدان بر آنها باد که باعث شدند مردم ما از نظر روحی و زندگی در امان باشند از نظر اقتصادی هم امید است مشکلات برطرف شود.
حجت الاسلام صدیقی ادامه داد: از قرآن بهره میگیریم که وقتی از این عالم به آخرت سفر میکنیم، حتی لباس هایمان را هم در میآورند و فقط کفن بر ما میپوشانند و آخرین لباسی است که ما را در لحد میگذارند و خاک روی ما میریزند و کسی با ما نمیماند؛ لباس دنیا به درد آخرت نمیخورد آنچه در آخرت انسان را از عریانی و رسوایی رها میکند تقواست؛ چون عریانی رسوایی است. کشف حجاب و برهنگی برای جنگلی هاست و انسان دوست دارد همواره پوشش و وقار و حیا داشته باشد و ملاحظه خدا و بندگان خدا را بکند و خودش را در معرض چشمهای طمعکار هرزه قرار ندهد، در آخرت هم لباس لازم داریم در روز آخرت عدهای عریان برمی خیزند و در روز برزخ لباس به تن ندارند و در میان برزخیان سرافکنده اند، خدا میگوید اگر میخواهید در آخرت لباس متانت به تن داشته باشید و بی آبرو نشوید بهترین لباس، لباس تقواست، لباس کهف النفس از رذائل اخلاقی است.
وی با اشاره به مناسبتهای مختلف اظهار کرد: نکته اول میلاد خورشید طلوع امامت و ولادت پیامبر اکرم و میلاد امام جعفر صادق (ع) است که پرچمدار انقلاب فرهنگی و توسعه مذهب است به امام زمان (عج) و نایب امام زمان، مستضعفان و جبهه مقاومت و ملت سرافراز ایران و همه نمازگزاران تبریک میگویم.
صدیقی تصریح کرد: مسأله دوم وحدت است بدون وحدت نمیشود زنده ماند اگر یک روح، اندام را منسجم نمیکرد اگر یک دل یا یک جان نبود، دیگر منشأ انسجام بدن وجود نداشت؛ وحدت همین نقش را دارد اولین نتیجه پرچم این است که همه زیر یک پرچم باشند ولو اینکه در کشورهای مختلف پرچمهای مختلف باشد، اما پرچم امت اسلامی یکی است و آن زیر پرچم امام امت است. در مسابقات قرآنی در کشورهای اسلامی همه مذاهب اعم از شیعه و سنی و حنفی و شافعی در این مسابقات حاضرند و همه حول محور قرآن هستند که برای ما وحدت آفرین است.
امام جمعه موقت تهران گفت: آنچه این وحدت را از بین میبرد در وهله اول شیطان است، از نگاه قرآن، شیطان مبدأ تفرقه است. در دنیای امروز شیطان بزرگ آمریکاست و منشأ تفرقه از دیرباز انگلیس خبیث بوده است، این کشورها مرزها را تعیین کردند و کشورهای متعدد میان مسلمانان ایجاد کردند که خباثت است تا باعث جدایی مسلمانان از هم شوند.
حجت الاسلام صدیقی تصریح کرد: این شیاطین مسائل ریز را بزرگ میکنند؛ در مرحله بعد، شایعات و بدگویی از یکدیگر است؛ آنهایی که باعث ایجاد ناامنی روانی برای مسلمانان و موجب تفرقه میان مردم با مسئولان میشوند و محبت را از میان اعضای جامعه حذف میکنند، تفرقه افکن هستند؛ امیرالمؤمنین به مالک میگفت دلت را مملو از محبت همه مردم کشورت کن دوستی سبب میشود تا انسجام وجود داشته باشد اگر این محبت باشد، وحدت ایجاد میکند.
میکروب بیبندوباری جامعه را به هم میریزد
وی تأکید کرد: در روایتی آمده است که انسان ۴ سرمایه دارد، مال، جان، ناموس و آبرو که برای حفظ این ۴ سرمایه، باید جلوی ناامنی جانی را گرفت؛ وقتی بیکانگان میکروب هرزگی را شایع کرده و بانوان را به هرزگی دعوت میکنند، باعث میشود آدم این نگرانی را داشته باشد تا میکروب بی بندوباری شایع شود این میکروب جامعه را به هم میریزد.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: در خصوص مال هم اگر ناامنی باشد، امنیت سرمایه گذاری از بین میرود از همه اینها مهمتر آبرو است؛ در روایتی آمده یک درهم ربا، قبح، نجاست، آلودگی و بوی تعفنش بیشتر از ۳۶ زناست؛ زنا خودش گناهی است که خداوند وعده جهنم به زناکار داده، اما یک درهم ربا بیش از ۳۶ زناست و موجب نفرت ملائک است، اما آبروی یک مسلمان را بردن از ربا هم بدتر است لذا در این رابطه هم مردم نسبت به شایعه پراکنی واکنش نشان دهند و انتقال هر شنیدهای که موجب آبروریزی است را طرد کنند؛ سخنگویان و تریبون داران ما نیز در این زمینه به فقه مراجعه کنند و آبروی مردم را در معرض تزلزل قرار ندهند.
دفاع مقدس جایگاه ولایت فقیه را در میان دیگر رهبریها مشخص کرد
وی با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس ادامه عاشورای سید الشهداست؛ عاشورا یک روز نبود کل یوم عاشوراست و در یک زمان و مکان محدود نشد کل ارض کربلا؛ جبهه برای ما شکوفایی استعدادها، معرفی شیران، و وسیله فتوحات علمی و عرفانی بود، مرکز تربیت عارف بود، آنقدر که عارفان عاشق جبهه به وصال محبوب دست یافتند عارفان سالخورده ما نتوانستند به این سرعت به مقامات بالا دست یابند. شهدای عزیز ما به مقامی رسیدند که آن مقام بالاتر از مسأله رفاه و لذایذ بهشتی است بلکه مقام عند ربهم یرزقون است؛ آنها به مقاماتی بالاتر از مقامات بهشت دست یافتند، این دفاع مقدس بود که تفاوت جایگاه رهبری، ولی فقیه با سایر رهبریها را به وضوح در میان نگاه عالمیان قرار داد.
عامل وحدت مسلمانان محبت پیامبر، قبله و قرآن واحد است
امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبههای اول نمازجمعه امروز تهران وجود ۳ عامل محبت رسول الله (ص)، قبله و قرآن واحد را برای مسلمانان وحدت آفرین دانست و ضمن توصیه به تقوای الهی بیان کرد: ما بر مرکب شب و روز مسافریم و این مرکب ما را میبرد و از این عالم به عالم دیگری منتقل میشویم در آن عالم توشهای که زندگی آخرتی ما را تأمین میکند فقط تقواست.
وی ادامه داد: خدادوستی و خدامحوری را از یاد نبریم در قرآن فرموده إنّ خیر الزّاد القوی؛ مسافران آخرت دست خالی نروید زندگی در پیش دارید که برای آن زندگی پاکدستی، پاک نیتی، پاک چشمی، درآمد پاک، هزینه پاک و تطبیق دادن سبک زندگی بر اساس حلال و حرام و شریعت است.
وی با اشاره سوره توحید در قرآن کریم که لقمه هر روز ما در نمازهاست خدا ما را دعوت کرده و در نمازمان قرائت این سوره جزو واجبات بدل ناپذیر است، گفت: در این سوره میگوییم خدایا ما را به صراط مستقیم رهنمون باش ما را در صراط مستقیم نگه دار ما را در صراط مستقیم از انحراف و لغزشها حفظ کن این صراط مستقیم، یعنی شاهراه و جاده وسطی است که انسان را به مقصد میرساند این راه برای حرکت است اگر بنا شود کسی راه نرود، راهسازی و ریل گذاری برای چیست؟ لذا خداوند منان ما را مأمور کرده است آدرس خداوند متعال و تخلق به اخلاق الهی را فرابگیریم و از جادهای که ما را به بهشت میرساند و از آلام دور میکند در این جاده بلندقامت و سرافراز حرکت کنیم.
صدیقی گفت: در برابر مستقیم هم اعوجاج داریم و هم انحراف؛ در قرآن آمده آیا کسی که موقع راه رفتن به رو افتاده و خوابیده حرکت میکند و به زمین چسبیده، رهیافته است یا کسی که حرکتش مستقیم و منطبق بر صراط مستقیم است؟ یعنی قدبرافراشته و سربلند و سرافراز است.
وی ادامه داد: کسانی که شیدای جاذبههای زودگذر دنیا هستند زمینی اند و زمین با جاذبهای که دارد هر موجودی که بخواهد از آن جدا بشود را به خودش میکشد انسان مقام و شهرت و پول پرست بر صراط مستقیم نیست مستوی القامة نیست بلکه به رو افتاده و با شکم خود را روی زمین میکشد لذا این صراط مستقیمی که هر روز در نمازهایمان از سوره توحید از خدا التماس میکنیم که ما را در صراط مستقیم هادی باش، در آیه بعد توضیح داده شده است که صراط مستقیم، صراط رهروان رهیافته است؛ صراط مستقیم صراط سالکان واصل است، صراط مستقیم صراط مهاجران به مقصد رسیده است؛ کیانند؟ کسانی که خدا آنها را سر سفره نعمت خودش نشانده است.
وی افوزد: خداوند به عدهای رحمت خاص دارد خدا دل آنها را به ایمان مجذوب میکند خدا ایمان را در دل شما نهادینه و دلپذیر کرد ایمان برایتان شیرین است فاصله گرفتن از ایمان برایتان تلخ و کریه است؛ یک مسیر برای شما محبوب و مسیر دیگری برای شما منفور شد و از آن اکراه دارید؛ آن مسیری که اولیای الهی غم نمیبینند و نگرانی نمیبینند را طی میکنند، بر مرکب عشق سوار شده اند عاشق سرشار از امید و مملو از عشق به وصال است لذا خداوند عدهای را که تحت عنوان معنم علیهم نام برده، صراط مستقیم برای آنها مشخص میشود که صراط مستقیم خودش پویا، راهنما و راهبر است.
صدیقی ادامه داد: برای تقسیر این منعم علیهم بر اساس روایات و تفاسیر آمده که فردی از انصار خدمت پیامبر اسلام (ص) آمد و عرضه داشت یا رسول الله دل به شما داده و فراق شما برای من قابل تحمل نیست در منزل که نشسته ام بی قرار میشوم و کار خود را با شوق شما ترک میکنم در مسیر شما میایستم تا شما عبور کنید و شما را تماشا کنم و دلم آرام گیرد نگرانی ام این است که خداوند شما را وارد بهشت میکند و در اعلی علیین هستید من نگرانم که شما را در آنجا نتوانم ببینم و از بهره گرفتن از جمل و کمال شما محروم شوم؛ این سوز و گداز این مؤمن را روز به روز آب میکرد؛ پیامبر دلبر همه است، اما همه دل ندارند تا با این دلبر انس بگیرند و این لیاقت را داشته باشند که پیامبر در آن دل خانه کند؛ اگر ما هم به مقام معرفت مقام رسول الله (ص) که در ایام ولادت ایشان هستیم پی ببریم و نور جاذبه پیامبر (ص) از همه زمانها و مکانها عبور کرد و در دل هر مؤمنی نفوذ کرد و آن دل را به یک زندگی پایدار سالم و سعادتمندانه دعوت میکند، ما هم باید مانند آن انصاری متحول شویم و این محبت ما را از جهالت به بینش و رکود به پویایی تغییر وضع بدهیم تا جاذبه جهانی پیامبر که رحمة للعالمین است ما را هم مجذوب کند.
وی تأکید کرد: رمز وحدت قرآن و قبله است، اما قرآن و قبله مبیّن میخواهد و راهنما میخواهد تا خط کعبه را به ما نشان دهد؛ تبیین آیات قرآن راهنما میخواهد، اما محبت پیامبر در دلها اینچنین نیست و این ۳ ایجاد وحدت میکنند.