کد خبر: ۸۶۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۹
اوباما وارد ترکیه شد و گفتگوها را با عبدالله گل آغاز کرد

آمریکا و ترکیه از هم چه می‌خواهند؟

خواسته‌های آمریکا از ترکیه بیش از خواسته‌های آنکارا از واشنگتن!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گفتگوهای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با عبدالله گل همتای ترکیه‌ای‌اش درآنکارا آغاز شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، باراک اوباما که برای دیدار رسمی دو روزه از ترکیه به این کشور سفر کرده است روز دوشنبه پس از گذاشتن دسته گل بر مزار مصطفی کمال آتاتورک کتاب یادبود آن را امضا کرد که در آن بر عزم خود برای تحکیم روابط واشنگتن- آنکارا تاکید کرده است.

اوباما سپس گفتگوهایش را با عبدالله گل آغاز کرد. قرار است در پایان این دیدار دو طرف در نشست خبری مشترک شرکت کنند.

اوباما که در میان تدابیر شدید امنیتی و استقرار چهار هزار نیروی پلیس در آنکارا و نه هزار نیروی دیگر در استانبول به ترکیه سفر کرده است قرار است در پارلمان این کشور سخنرانی کند. رئیس جمهور آمریکا سپس روز سه شنبه در استانبول با رهبران مذهبی، گروهی از دانشجویان دیدار و سپس از دو مسجد بازدید خواهد کرد.

اتحاد میان ترکیه و آمریکا اتحادی با سابقه دیرینه است اماروابط این دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در سال 2003 در پی مداخله نظامی آمریکا در عراق به تیرگی گرایید و بسیار کم رنگ شد. ترکیه به شدت با جنگ در عراق مخالفت می‌کرد. اوباما در چندین جبهه به ترکیه نیازدارد و به همین علت اوباما به این کشور امده است تا روابط خدشه دار شده دو کشور را بهبود بخشد.

اوباما قبل از عزیمت از پراگ روز یکشنبه از الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا دفاع کرد و یکی از اهداف سفرش را به ترکیه، جلب اعتماد این کشور که از نظر وی اهمیت راهبردی زیادی دارد عنوان کرد.

یک مقام آمریکایی روز یکشنبه اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا در این سفر بار دیگر بر احساس خود مبنی بر این که ترکیه یک متحد قطعی آمریکا و بخش مهمی از اروپا به شمار می‌رود، تاکید خواهد کرد. به گفته همین منبع، اوباما به این علت خواست به ترکیه برود که احیای مناسبات دو کشور را که در سالهای اخیر با رکود مواجه شده است ضروری می‌داند.

بر اساس اعلام این مقام آمریکایی اوباما قصد دارد درباره چالش‌های منطقه‌ای مشترک مانند "‌تهدیدهای تروریستی،‌ جنگ افغانستان،‌ مناسبات با ایران و همچنین راههای دستیابی به صلح پایدار بین اسرائیل و همسایگانش " با مقامات ترکیه مذاکره کند.

رئیس جمهور آمریکا در سفر دوره‌ای خود از متحدان آمریکا خواست نیروی نظامی بیشتری به افغانستان اعزام کنند. ترکیه نهصد سرباز در افغانستان مستقر کرده است و در حال حاضر تمایل ندارد بیش از این تعداد نیرو به این کشور اعزام کند.

آمریکا در عراق هم به کمک ترکیه نیاز خواهد داشت. آمریکا امروزه سرگرم برنامه ریزی برای تدارک خروج نیروهای خود از عراق است و به طور حتم به خاک ترکیه برای خارج کردن نیروهایش نیاز پیدا خواهدکرد. آمریکا همچنین در عملیات در افغانستان نیز به نیروهای ترکیه در ناتو نیاز دارد.

ترکیه که با عراق و ایران هم مرز است متحد اسرائیل به شمار می‌رود و در جریان مذاکره سوریه و اسرائیل نقش میانجی را ایفا می‌کند. درحالی که آمریکا می‌خواهد به کشورهای ایران وسوریه در خاور میانه نزدیک شود و به خوبی می‌داند ترکیه با این کشورها روابط حسنه دارد، روابط با آنکارا برای واشنگتن بسیار حیاتی خواهد بود.

همه این مسائل باعث شده که این دیدار، یک دیدار معمولی نباشد. آمریکا ترکیه را پلی میان شرق و غرب می‌داند و از این رو بسیاری از تحلیلگران سفر باراک اوباما را به ترکیه فرصتی برای بهبود روابط با ترکیه و جهان اسلام می‌دانند.

هرچند این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که مشکلات ترکیه در روند عضویت در اتحادیه اروپا افزایش یافته است اما برای نخستین بار خواسته‌های آمریکا از ترکیه بیش از خواسته‌های این کشور از آمریکا است، اما انتظار می‌رود ترکیه به خواسته‌های آمریکا به صورت سخاوتمندانه پاسخ دهد.

اکنون مهمترین موضوع برای ترکیه مسئله ارائه طرحی به کنگره آمریکا درباره ادعای نسل کشی ارامنه است ولی موضوع ایران، صلح خاورمیانه، افزایش شمار نیروهای ترکیه در افغانستان، مسئله قبرس و خط لوله نابوکو از مهمترین موضوعاتی است که انتظار میرود در مذاکرات اوباما و مقامات ترکیه در آنکارا مورد بررسی قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین