کد خبر: ۸۶۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۳:۲۱

ایجاد بانک ملی زکات با تصویب مجلس شورای اسلامی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ طرح زکات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. 

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب،‌ طبق این طرح که در نشست علنی دیروز مجلس به تصویب رسید شورای مرکزی زکات به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهی امور مربوط تشکیل می‌شود. 

شورای مرکزی زکات با عضویت نماینده ولی فقیه در شورا به عنوان رئیس شورا، رئیس کمیته امداد به عنوان قائم مقام و دبیر شورا، معاون برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری، وزیران کشور، جهاد، اقتصاد و رفاه، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و یک نماینده از کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان ناظر تشکیل خواهد شد. 

با تصویب مجلس مصادیق زکات و اولویت‌های آن مطابق فتاوی مشهور فقهی و نحوه مصرف آن مطابق آیات شریفه قرآن کریم و نظر ولی فقیه توسط شورا تعیین می‌شود. 

براساس ماده 4 این مصوبه، دولت موظف است در جهت اهداف این قانون و بنا بر پیشنهاد کمیته امداد حداقل معادل ریالی زکات جمع آوری شده در هر سال را به علاوه 10درصد در بودجه سال بعد پیش‌بینی و در اختیار کمیته امداد جهت مصارف زکات قرار دهد و کمیته امداد موظف است معادل ریالی زکات جمع آوری شده در هر منطقه را به همراه کمک‌های دولت با اولویت رفع فقر از نیازمندان به مصرف همان منطقه برساند.
 
علاوه بر این کمیته امداد موظف می‌شود با ایجاد بانک اطلاعات ملی زکات، گزارش عملکرد میزان زکات جمع آوری شده در مناطق کشور، کمک‌های دولت و اقدامات انجام شده برای رفع فقر و مسائل عمرانی و خدماتی انجام شده را به صورت دوره‌ای به شورای مرکزی زکات و کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس و وزیران مربوطه در شورای مرکزی منعکس کند. 

براساس یکی دیگر از مواد این مصوبه سیاست‌های تبلیغی و تشویقی در جهت ترغیب مردم به ادای زکات از قبیل کمک به کشاورزان و دامداران و نحوه اداره شوراهای استان، شهرستان و بخش و چگونگی تعیین معتمدان محلی و روحانی سرشناس در آیین‌نامه این قانون پیش بینی می‌شود و هزینه‌های ناشی از اجرای این طرح حداکثر 10 درصد از محل وصولی‌های مربوطه تامین می‌گردد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین