محمدمهدی کاظمی افزود: دوره دوم متوسطه مقطع بسیار مهم و بستری برای کسب شایستگیهای مختلف دانش آموزان است تا یک انسان با ایمان، مخلص، کارآفرین، خلاق، نوآور و ماهر تربیت شود و برای کشور مفید باشد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش، تصریح کرد: کسب یک مهارت در دوره دوم متوسطه به ویژه در دوره نظری ضروری است و انتظار میرود در بسترهایی که آماده میشود شاهد کسب مهارت از سوی دانش آموزان باشیم.
وی با اشاره به کسب مهارت، گفت: کسب مطلوب مهارتها به ویژه برای هنرجویان هنرستانی برای حضور در مشاغل کشور، امری مهم و با اهمیت است و البته در کنار شایستگیهای فنی، باید شایستگیهای غیرفنی نیز کسب شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت کسب شایستگیهای غیرفنی، اظهارکرد: جایگاه شایستگیهای نرم یا غیرفنی در دنیای امروز به مراتب از شایستگیهای حرفهای و فنی نیز بالاتر است و از ضرورتهای بازار کار است. مهارتهای کارآفرینی، اخلاق حرفهای، ارتباط موثر و موارد دیگر از جمله شایستگیهای مهمی است که برای مشاغل و کسب و کارها اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی در ادمه، گفت: دانش آموزان از ابتدای ورود در دوره دوم متوسطه در بحث انتخاب رشته باید توجه به علاقه و استعداد و البته نیازهای کشور داشته باشند تا آینده درخشانی برای خود بسازید. انتخاب مطلوب و مناسب در ابتدای ورود به دوره دوم متوسطه، اهمیت دوچندان دارد، چراکه مسیر شغلی و آینده زندگی را مشخص مینماید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: این مصوبه و فرصت سوابق تحصیلی قطعا گامی بلند در راستای تحقق عدالت آموزشی است و در همین راستا شاهد قبولی دانش آموزان مناطق کمتربرخوردار در دانشگاهها و کسب رتبههای برتر در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ بودیم.
وی با اشاره سهم سوابق تحصیلی، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ سهم سوابق تحصیلی ۴۰ درصد در پایه دوازدهم، سال ۱۴۰۳، ۵۰ درصد از پایه دوازدهم و در سال ۱۴۰۴، ۶۰ درصد پایههای یازدهم و دوازدهم خواهد بود. در کنکور ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی دروس عمومی ۲۸ درصد است.
کاظمی گفت: شیوه جدید باعث تمرکز دانش آموزان به کتابهای درسی خواهد بود و اهداف برنامه درسی ملی به این شکل محقق میگردد و یادگیری عمیقتری اتفاق میافتد. آزمونهای نهایی به شیوه مفهومی و صرفا از کتابهای درسی برگزار خواهد شد.
وی در ادامه، افزود: از سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ همه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در رشتههای نظری در تعداد ۹ درس به صورت نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی آزمون خواهند داد.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شناسایی و تقویت استعدادهای دانش آموزان، تصریح کرد: جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای دانش آموزی برگزار میگردد تا ایدههای خلاقانه و استعدادهای دانش آموزان شناسایی، تقویت و ارائه گردد.
وی با اشاره به مسیر توسعه حرفهای و ادامه مسیر تحصیلی هنرجویان هنرستانی، گفت: مسیر توسعه حرفهای و ادامه تحصیل هنرجویان هنرستانی از مسیر دورههای کاردانی موثرتر خواهد بود البته بدنبال ایجاد دورههای ۳ ساله کارشناسی در ادامه مسیر رشتههای تحصیلی هنرستانها هستیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر جایگاه پژوهشسراهای دانش آموزی، اظهارکرد: پژوهشسراهای دانش آموزی یک بستر مهم برای تحقیق، پژوهش و تولید محصول برای تقویت فرصتهای یادگیری به رویکرد تربیت نیروی کارآفرین است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پررورش، کاظمی در پایان، گفت: وطیفه ما در آموزش و پرورش آماده سازی بسترهای مطلوب برای آموزش با کیفیت دانش آموزان در سطوح مختلف است و از دانش آموزان انتظار میرود با کسب مهارتهای گوناگون و شایستگیهای غیرفنی، خود را برای فردای ایران اسلامی و خدمت به ملت شریف آماده کنید.