کد خبر: ۸۶۵۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
دیپلمات سابق آمریکا:

حمایت از تل‌آویو، خاورمیانه را علیه واشنگتن می‌شوراند

سفیر سابق آمریکا در ریاض با بیان اینکه حمایت واشنگتن از تل‌آویو یک موج ضد آمریکایی را در خاورمیانه ایجاد می‌کند، گفت که تلاش‌های کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض با شکست مواجه شده است.
حمایت از تل‌آویو، خاورمیانه را علیه واشنگتن می‌شوراند
آفتاب‌‌نیوز :

چاس فریمن، سفیر سابق ایالات متحده در عربستان سعودی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که با کشته‌شدن بیش از ۱۰۰۰ صهیونیست در عملیات طوفان الاقصی، واشنگتن از تمام اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حماس در غزه حمایت می‌کند، اما این کار موج ضد آمریکایی در سراسر خاورمیانه و جهان اسلام به راه خواهد انداخت.

یک روز پس از آغاز عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل روز یکشنبه رسماً وضعیت جنگی اعلام کرد. رژیم صهیونیستی همچنین در روز دوشنبه از محاصره کامل نوار غزه خبر داد که به معنای قطع گاز، برق، آب و محموله‌های غذایی فلسطینیان است؛ اقدامی که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) آن را مصداق نقض قوانین بین‌المللی دانست.

فریمن که در دولت بیل کلینتون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل بود، در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک گفت: «ایالات متحده بی لحظه‌ای درنگ، از اسرائیل حمایت خواهد کرد؛ اما این کار یک واکنش بسیار گسترده‌تر را علیه آمریکا در سراسر خاورمیانه و جهان اسلام در پی خواهد داشت.»

او همچنین با بیان اینکه بعید است این بحران به اسرائیل و غزه محدود شده و به کشورهای همسایه سرایت نکند، گفت: «خطرات ژئوپلیتیکی این بحران می‌تواند به‌سرعت به لبنان و سوریه کشیده شود.»

این دیپلمات سابق آمریکا همچنین گفت که با عملیات حماس، آرزوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض در آینده نزدیک غیرقابل‌دستیابی شده است.

پایگاه تحلیلی المانیتور پیش‌تر در گزارشی نوشت که عادی‌سازی کامل روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از دو منظر برای دولت آمریکا اهمیت دارد. نخست اینکه بایدن می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجه دولت خود استفاده کند. علاوه بر این، این اقدام به دیگر کشورهای عرب منطقه فرصت می‌دهد تا رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و ارتباط خود را با تل‌آویو تقویت کنند.

چاس فریمن همچنین با بیان اینکه دولت بایدن هم از حمله ناگهانی، قدرتمند و موفقیت‌آمیز حماس به رژیم صهیونیستی غافلگیر شد، گفت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا چندی پیش در اظهارات واقعاً احمقانه مدعی شد که منطقه خاورمیانه به سطح اطمینان‌بخشی از ثبات رسیده است!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین