کد خبر: ۸۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۶
با افزایش تنش‌های سیاسی در تایلند

پیراهن‌قرمزها و پیراهن‌آبی‌ها، نشست آ.سه.آن را تعطیل کردند

نخست‌وزیر تایلند حالت فوق‌العاده اعلام کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی برگزاری تظاهرات در شهر «پاتایا»ی تایلند، نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و چین، که قرار بود ساعت نه بامداد شنبه طبق برنامه پیش بینی شده برگزار شود، لغو شد، زیرا گروه مخالفان دولت موسوم به پیراهن قرمزها همه جاده‌های اصلی را در پاتایا مسدود کرده بودند. دیدار وزیران امور خارجه چین،‌ ژاپن و کره جنوبی نیز بامداد شنبه به علت مسدود شدن همه مسیرهای منتهی به هتل «دوسی تانی»، محل اقامت هیئت چینی، از سوی پیراهن قرمزها لغو شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، دهها تن از مخالفان دولت تايلند که به سرخپوشان شهرت دارند، شيشه‌های محل برگزاری کنفرانس آ.سه.آن را در شهر «پاتايا» شکستند و به زور وارد آن شدند.

دولت تايلند اعلام کرد این اجلاس و اجلاس‌های وابسته به آن که قرار بود دهم تا دوازدهم آوريل،‌ بيست و يکم تا بيست و سوم فروردين ماه، در شهر پاتايای تايلند برگزار شود به علت نگرانيهاي امنيتی لغو شده است.

لغو نشست آ.سه‌.آن، در حالی اعلام شد که «پانیتان واتانایاگورن» (Panitan Wattanayagorn)، سخنگوی دولت تایلند، ساعتی قبل، در یک کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود: «نشست سران آ.سه.آن و چین به علت تلاشهای برخی گروهها جهت متوقف کردن آن، به تعویق افتاد».

وی افزود: «سران شرکت کننده همچنان مصمم هستند این نشست را برگزار کنند با این حال ما آنها را از اوضاع آگاه کردیم و امیدواریم پس از تامین امنیت آنان، نشست برگزار شود».

در پی این اتفاق، نخست‌وزیر تایلند روز شنبه در «پاتایا» و استان «چونبوری» (Chonburi)، حالت فوق‌العاده اعلام کرد. «ابهیست وجاجیوا» نخست‌وزیر تایلند در تلویزیون کشورش گفت: «دولت وظیفه دارد امنیت مقاماتی را که برای شرکت در نشست به این کشور آمده‌اند فراهم کند».

نخست‌وزیر تایلند افزود: «دولت با توجه به شرایط کنونی در پاتایا و چونوبوری حالت فوق العاده اعلام می‌کند».

هزاران تظاهر کننده ضد دولتی موسوم به "پیراهن قرمزها" صبح روزشنبه در برابر هتل «رویال کلیف» شهر «پاتایا»، محل برگزاری چهاردهمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و چند نشست دیگر مربوط به آن، اجتماع کردند. هم اینک ده هزار تظاهرکننده ضد دولتی در پاتایا حضور یافته‌اند. 

حضور نظامیان در این منطقه بسیار زیاد است و تظاهرکنندگان مشکلات زیادی برای ورود به محل برگزاری نشست دارند.

تظاهر کنندگان مخالف دولت پیش از این هتل «دوستی تانی» (Dusit Thani) ، محل اقامت نمایندگان چین و کره جنوبی را اشغال کرده بودند که برای دوازدهمین نشست سران چین و آ.سه.آن به تایلند سفر کرده‌اند اما آنها ساعتی پیش این هتل را ترک کردند. با وجود این چندین خودروی پلیس و آتش نشان در برابر هتل «دوستی تانی» حاضر هستند.

مخالفان دولت تایلند موسوم به «پیراهن قرمزها» که از هواداران «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر سابق این کشور هستند با عبور از صفوف نیروهای پلیس وارد محل برگزاری اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آ سه آن،‌ واقع در «پاتایا» شدند. سرخپوشان معترض در این شهر همچنین، مانع خروج نخست‌وزیر از دفترش شدند.

درحالیکه معترضان شعارهایی بر ضد دولت «ابهیسیت وجاجیوا» نخست‌وزیر تایلند سرمی دادند نیروهای دولتی برای خارج کردن آنها از محل برگزاری اجلاس هیچ تلاشی نکردند. در بانکوک هم صدها تظاهر کننده، به ساختمان مرکز رسانه‌ای نشست آسه آن یورش بردند. 

از سوی دیگر و با ورود تظاهرکنندگان طرفدار دولت موسوم به «پیراهن آبی‌ها» به محل برگزاری نشستهای سران آ.سه.آن تنشها بالا گرفته است. تظاهرکنندگان طرفدار دولت پیراهنهای آبی به تن دارند و ساکن استان چونبوری هستند که شهر پاتایا در آنجا قرار دارد. هواداران دولت نمی‌خواهند اجلاس سران «آ.سه.آن» به دست مخالفان دولت موسوم به «پیراهن قرمزها» با اختلال مواجه شود. 

اکثر مردم تایلند از تظاهرات اعتراض‌آمیز به ستوه آمده‌اند زیرا این اعتراضها به شدت به اقتصاد کشور لطمه وارد کرده و موجب فلج شدن اقتصاد شده است. بسیاری از افرادی که از صنایع گردشگری امرار معاش می‌کنند خواهان برقراری مجدد ثبات در کشورشان هستند. 

تلویزیون تایلند اعلام کرد در درگیری‌ها  و سنگ پرانی بامداد شنبه در پاتایا بین تظاهرکنندگان مخالف و طرفدار دولت تایلند سه نفر زخمی شدند.

نشست پاتایا، که سران ده کشور عضو آ.سه.آن به همراه سران کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، استرالیا و نیوزلند در آن شرکت دارند، قرار بود روز یکشنبه به کار خود پایان دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین