کد خبر: ۸۶۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴
آخرین اخبار از دزدان دریایی سومالی

تلاش نافرجام ناخدای آمریکایی برای فرار از دست دزدان دریایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی‌که دزدان دریایی سومالی امروز به کمک دیگر همدستان خود که کاپیتان یک کشتی آمریکایی را گروگان گرفته و به محاصره نیروی دریایی این کشور در آمده‌اند، شتافته‌اند، در جریان آزادسازی گروگانهای فرانسوی در دریای عدن، دو راهزن دریایی کشته و سه نفر دیگر بازداشت شدند.

ورود FBI به ماجرای گروگانگیری ناخدای آمریکایی [+]
ناخدای آمریکایی، اسیر دزدان دریایی شد [+]
گزارش تصویری: دزدان دریایی سومالی
[+]


به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، دزدان دریایی روز چهارشنبه در پی تلاش نافرجام برای ربودن کشتی باری هفده هزار تنی «مرسک آلاباما» (Maersk Alabama)، در آب‌های اقیانوس هند نزدیک سواحل سومالی، «ریچارد فیلیپس» کاپیتان این کشتی آمریکایی را گروگان گرفتند.

«پیتر اشنایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد ناو «یو.اس.اس بینبریج» (USS Bainbridge)، که بخشی از نیروهای خارجی مستقر در خلیج عدن است، صبح روز پنج شنبه وارد صحنه شد و ناو «یو.اس.اس هالیبرتون» (USS Halyburton)، نیز دیروز به این کشتی پیوست.

این در حالی است که براساس گزارش رسانه‌های خبری، یک گروه دیگر از دزدان دریایی در حال حاضر سوار بر کشتی باری بیست هزار تنی «هانسا استاوانگر»، (Hansa Stavanger)، آلمان که یک هفته پیش ربوده شد، به کمک دزدان دریایی که این کاپیتان آمریکایی را در گروگان خود دارند، شتافته است.

براساس گزارش‌ها، کشتی‌های دیگر دزدان دریایی نیز به منظور نشان دادن همبستگی خود، با همراه داشتن سلاح و گروگان‌های خود در حال عزیمت به این مکان هستند.

دزدان دریایی سومالی خواهان پرداخت باج و اجازه عبور امن به منظور آزادی فیلیپس هستند که روز پنج شنبه با ناموفقیت تلاش کرد با پریدن از قایق نجات به دریا از دست دزدان دریایی بگریزد.

سازمان پلیس فدرال آمریکا، FBI، به مذاکرات به منظور آزادی این گروگان آمریکایی کمک می‌کند.

ناظران می‌گویند این ماجرای گروگانگیری می‌تواند چندین روز به طول بینجامد زیرا نیروی دریایی آمریکا معمولا هیچ تمایلی برای حمله به کشتی‌ها به منظور آزاد کردن خدمه گروگان گرفته شده آنها ندارد.

این در حالیست که دزدان دریایی با توجه به اینکه سوخت، آب و غذای کافی برای قایق خود ندارند و فقط یک گروگان نیز در اختیار دارند، در موقعیت ضعیفی برای چانه زنی قرار دارند.

این برای نخستین بار است که ملوانان آمریکایی در آب‌های خطرناک نزدیک شاخ آفریقا به گروگان گرفته می‌شوند. 

دفتر کشتیرانی بین المللی اعلام کرد در سال گذشته راهزنان دریایی سومالی به بیش از یکصد و سی کشتی تعرض کرده‌اند که این آمار در مقایسه با سال پیش از آن افزایشی معادل دویست درصدی داشته است. دزدان دریایی سومالی در هفته‌های اخیر پس از وقفه‌ای کوتاه حملات خود را به کشتی‌های شدت بخشیده‌اند و این کشتی آمریکایی ششمین کشتی است که از روز شنبه هفته گذشته تاکنون ربوده شده است.

از سوی دیگر، در جریان آزادسازی گروگانهای فرانسوی در دریای عدن، که در یکی از شش کشتی فوق به گروگان گرفته شده بودند، دو راهزن دریایی کشته و سه نفر دیگر بازداشت شدند.

پس از گذشت شش روز از ربوده شدن پنج تبعه فرانسوی در آبهای سومالی به دست راهزنان دریایی این کشور در اقیانوس هند، سرانجام عملیات آزادی گروگانها با کشته شدن دو نفر از دزدان دریایی و به اسارت درآمدن سه نفر دیگر از آنها پایان یافت.

در درگیری نیروهای ویژه فرانسه با راهزنان دریایی سومالی یک نفر از گروگان‌های فرانسوی کشته شد. چهار نفر دیگر از گروگانها که در میان آنها یک کودک نیز وجود داشت، صحیح و سالم نجات یافتند.

گفتنی است نیروی دریایی فرانسه روز گذشته فرماندهی نیروهای ائتلافی که با هدف مقابله با راهزنان دریایی در خلیج عدن حضور دارند را بر عهده گرفت.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود «آلن هیندن» در مراسمی در جیبوتی فرماندهی جدید این نیروها را از فرمانده آلمانی این نیروها تحویل گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین