موضوع باز بودن درهای سازمان صدا و سیما را پیمان جبلی از همان بدو شروع مسئولیت خود به عنوان رئیس رسانه ملّی مطرح کرد. او همواره در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره بازگشت چهرهها این نکته را یادآور میشد. با رفع مشکلات «سرزمین مادری» کمال تبریزی بعد از ۱۰ سال توقیف ابتدا به تلوبیون و از پنجشنبه گذشته روی آنتن شبکه سه سیما این نکته جدّیتر به نظر میرسد که برخی از برندها مهیای بازگشتاند.
این نکته را به گونهای غیرمستقیم پیمان جبلی رئیس رسانه ملّی در اظهارات جدید خود به آن اشاره کرده است؛ وقتی که در پاسخ به سؤال یکی از بازیگران سریال «عشق کوفی» میگوید: در سازمان به روی همه هنرمندان باز است؛ این ادعا نیست، بلکه آن را اثبات کردیم. خیلیها تصور میکردند که ما دور سازمان سیم خاردار کشیدهایم؛ درحالی که اکنون آمدهاند و مشغول مذاکره با سیمافیلم هستند.
جبلی ادامه داد: اتفاقاً برخی هنرمندان بهاشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کردهاند. هیچکس از آنها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. با اینحال ما به دیدگاهشان احترام میگذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که میخواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. مسئولان خدمتگزار تولید و محتوا هستند و شما هنرمندان و برنامهسازان صاحبان اصلی سازمان هستید.
گمانهزنیهایی درباره ادامه ساخت سریالهایی همچون «زیرخاکی» و «پایتخت» و بازگشت برخی از چهرهها به تلویزیون دوباره درصدر خبرهای کانالهای مجازی و برخی رسانهها قرار گرفته است. همچنین مجوز دادن به برنامه جدید مهران مدیری در شبکه نمایشخانگی توسط رسانه ملی هم میتواند یکی از نشانههای دیگر این اتفاق باشد.
اما این اظهارات را پیمان جبلی رئیس رسانه ملّی در تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی «عشق کوفی» مطرح کرد. او در این مراسم تولید اثر نمایشی درباره رویدادها و شخصیتهای بزرگی، چون واقعه کربلا و حضرت سیدالشهدا (ع) را کار دشواری دانست که معمولاً کمتر کسی به سراغش میرود، چرا که ممکن است حق مطلب به خوبی ادا نشود، سازنده مورد نقد قرار بگیرد و یا بهدلیل هزینههای سنگین، اصلاً کار تاریخی شروع نشود و یا در میانه راه دچار مشکل شود.
او همچنین گفت: همین امر باعث شده که به نظر برسد رسانه ملی، سینما و دیگر نهادها در این زمینه کمکارند.
رئیس رسانه ملی افزود: اینکه بعد از گذشت چندین سال از ساخت سریال مختارنامه، یک اثر نمایشی دیگر درباره واقعه عاشورا ساخته شد، شجاعت، انگیزه بالا و حسی قوی میخواهد.
رئیس رسانه ملی پرداختن به موضوعات تاریخی و کار کردن برای اهل بیت (ع) و انتقال مفاهیم دینی را به نسل بعد، امری ضروری دانست و ضمن تبریک به نویسندگان جوان و خوشقریحه سریال عشق کوفی، اظهار کرد: شما بهترین روش و الگو را برای نزدیکشدن به رویدادی، چون عاشورا انتخاب کردید؛ به این معنا که از کنار آن عبور کردید، سایه عاشورا روی کار افتاده است و ما خود واقعه را بهطور مستقیم نمیبینیم؛ اما حس و حال کربلا و عاشورا را درک میکنیم.
وی به سختیهای رعایت ریزهکاریهای محتوایی در ساخت سریالهایی درباره شخصیتها و قهرمانان نیز اشاره کرد و گفت که با همه اینها، مخاطب کار را دید و پسندید. لازم است از سازمان اوج نیز برای شجاعت و شهامتش در ساخت این کار قدردانی کنم.
وی ادامه داد: علیرغم برخی عقاید مبنیبر تغییر ذائقه مردم و عدم تمایل به سمت آثار ملی و دینی، حاصل تجربه زیسته دوساله اخیر این است که اتفاقاً اگر ما روی موضوعات مرتبط با هویتمان کار کنیم که کربلا، شهدای دفاع مقدس و انقلاب جزو آنهاست، بیشترین مخاطب را خواهیم داشت که «موقعیت مهدی»، «عاشورا» و «حسینیه معلی» از مصادیق اخیر آن است.
وی با بیان اینکه اگر هوشمندانه، هنرمندانه و با دقت به سراغ این موضوعات برویم، بیشترین و بهترین مخاطب را خواهند داشت، گفت: سریال عشق کوفی نیز توانست ذائقه جدیدی را در این حیطه شکل دهد.
البته در ادامه محسن برمهانی معاون سیما از سازمان اوج به خاطر ساخت چنین مجموعهای تقدیر و تشکر کرد.
همچنین محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج، سعید سعدی تهیهکننده این مجموعه نمایشی، حسن آخوندپور کارگردان و چند تن از بازیگران نکاتی را مطرح کردند.