کد خبر: ۸۶۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۴
در آستانه سفر دوم هیات دولت به استان کرمان؛

سفری با مصوبات خارق‌العاده یا روال عادی سازمانی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان‌های کشور با آنچه که «مصوبات سفرهای استانی» خوانده می‌شوند، شناخته می‌شوند. قاعدتاً استان کرمان نیز از این سفرها و مصوبات بی‌نصیب نماند تا ده‌ها مصوبه در همان معدود جلسات هیات دولت به استان کرمان به تصویب برسد. مصوباتی که بررسی و تصویب آنها ظاهراً بیش از چند دقیقه زمان نبرده است. 

به گزارش خبرنگار آفتاب در کرمان، در سفر هیات دولت به استان کرمان در اردیبهشت‌ ماه سال 1386تعداد 256 بند مصوبه و توافق‌ (شامل 235 بند مصوبه و 21 توافق) مورد تصویب قرار گرفت. 

در این حال معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به مهم‌ترین مصوبات هیات دولت پرداخته است و به تفکیک بخش‌های مختلف آنها را معرفی کرده است. مطابق این مطلب در بخش کشاورزی مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سفر هیات دولت در استان تصویب شده است، عبارت‌ از ایجاد دو مرکز تکثیر آبزیان گرم آبی و سرد آبی، ایجاد آزمایشگاه منطقه‌ای دامپزشکی جنوب شرق، ایجاد 20 مجتمع تولیدی، اصلا‌ح، نوسازی و احیای 2 هزار هکتار از باغ‌های استان، اختصاص اعتبار لا‌زم برای عملیات آبخیزداری، اختصاص مبلغ 120 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلا‌ت برای اجرای آبیاری تحت فشار، اختصاص اعتبار لا‌زم برای ایجاد و راه‌اندازی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولا‌ت کشاورزی بوده است. 

اما در بخش تامین آب نیز در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان مصوباتی بوده است که مهم‌ترین آنها به اذعان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری عبارتند از: «پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای احداث سد قدرونی به منظور تامین آب شرب شهرستان‌های راور و زرند، افزایش اعتبار مورد نیاز سدهای بافت و نسا به نحوی که در سال 1387 به بهره‌برداری برسند، مطالعه و بررسی احداث سدهای شور جیرفت، رودخانه‌های امامزاده عباس و آب بخش‌های بردسیر، زرچین کهنوج، ‌دهنه موردان فاریاب کهنوج، رودخانه‌ بهنود کوهستان رودبار جنوب و یک سد در شهرستان‌‌های قلعه‌گنج و منوجان، انجام مطالعات و امکان‌سنجی انتقال آب دریای عمان و انتقال آب حوزه به حوزه و تسریع در اجرای طرح‌های آب‌رسانی و انتقال آب به شهرهای رابر، بزنجان، بافت، قلعه‌گنج و کرمان». 

در بخش راه و ترابری مهم‌ترین پروژه‌هایی که هیات دولت در استان مورد تصویب قرار داد، عبارت‌ بودند از تسریع در شروع عملیات اجرایی راه‌های اصلی استان و بزرگراه‌های در دست ساخت، انجام مطالعات لا‌زم در خصوص راه‌های دارای اهمیت استان، مطالعه احداث راه‌آهن جیرفت _ کرمان، بافت_ سیرجان، احمدآباد_ رفسنجان _ کرمان، پی‌گیری احداث باندهای اضطراری فرودگاهی برای مراکز شهرستان‌های مورد نیاز و تعیین مرز هوایی فرودگاه سیرجان، تطویل باند فرودگاه جیرفت، تسریع در اجرای باند دوم باغین_ بم، تکمیل راه‌آهن بم_ زاهدان، احداث و بهسازی ورودی‌های شهر کرمان، بهسازی جاده کرمان _ بافت _ ارزوییه _ حاجی‌آباد، اجرای باند دوم بردسیر _ بافت. 

همچنین تامین 105 ارتباط تلفنی روستایی، راه‌اندازی 82 آنتن جدید تلفن همراه، نصب و راه‌اندازی تجهیزات دیتا در پانزده شهر، نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به ICT در 22 روستا، واگذاری 40 شماره تلفن ثابت و ایجاد دولت الکترونیک به عنوان استان نمونه (الگو) از مهم‌ترین پروژه‌های پست و مخابرات استان که مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته است. 

در بخش انرژی نیز مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سفر هیات دولت مورد تصویب قرار گرفته است، عبارت‌اند از: «بررسی اجرای 4 واحد پتروشیمی در سطح استان و پالا‌یشگاه در شهر کرمان تا سال 1393، احداث نیروگاه هزار مگاواتی کهنوج و سیرجان و احداث پست400 کیلوواتی کهنوج، برق‌دار کردن روستاهای بالا‌ی ده خانوار و انجام مطالعه و بررسی گازرسانی به شهرهای بم، دهج‌ شهربابک، مجتمع مس میدوک، راین و گلباف».
 
در بخش مسکن اما اختصاص مبلغ 250 میلیارد ریال برای ساخت 25 هزار واحد مسکونی کپرنشینان جنوب استان، اختصاص مبلغ 48 میلیارد ریال برای احداث 400 واحد مسکونی برای اقشار کم ‌درآمد و محرومان، احداث یا تکمیل 1500 واحد مسکونی استیجاری به شرط تملیک، تامین زمین مورد نیاز برای احداث 20 هزار واحد مسکونی برای تعاونی‌های مسکن مهر و اختصاص تسهیلا‌ت لا‌زم برای بازسازی 10 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده‌ زرند، راور و کرمان مهم‌ترین تصمیم‌های هیات دولت در راستای سفر به استان کرمان بود. 

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی استان کرمان بخش صنعت و معدن است که در این راستا مصوباتی که هیات دولت در استان مورد تصویب قرار داده‌است، عبارت‌اند از: «اختصاص مبلغ 5 میلیارد ریال برای کمک به تکمیل، احداث و آماده‌سازی شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته استان، احداث کارخانه ذوب کاتد خاتون‌آباد و کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد (شهربابک، امکان‌سنجی ایجاد کارخانه‌ کود شیمیایی خاتون‌آباد (شهربابک)، تجهیز و تکمیل معدن سنگ‌آهن جلا‌ل‌آباد زرند، صدور مجوز برای اجرای طرح تیتانیوم کهنوج و احداث و اجرای طرح‌های فولا‌د در شهرستان‌های زرند _ سیرجان و بافت». 

در همان سفر بود که هیات دولت مصوباتی در بخش بهداشت و درمان مورد تصویب قرار داد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌‌ بودند از راه‌اندازی پایگاه انتقال خون در شهرستان کهنوج و مطالعات اولیه احداث پایگاه انتقال خون در شهرستان بافت، مطالعه و امکان‌سنجی و احداث بیمارستان در شهرستان‌های منوجان، کوهبنان و قلعه‌گنج و ارزوییه بافت، احداث کلینیک بیماری‌های خاص در شهرستان رفسنجان، تجهیز بیمارستان‌های کرمان، رفسنجان و بافت، انجام مطالعه و احداث بیمارستان جایگزین فرسوده در شهرستان‌های سیرجان، شهید باهنر کرمان و زرند، احداث و تجهیز بیست پایگاه امداد جاده‌ای، احداث و تجهیز 100 خانه بهداشت و تجهیز سه دستگاه اتوبوس با امکان انجام عمل‌های سیار. 

به نظر می‌رسد تبلیغات گسترده در زمینه‌ این مصوبات و سفرها منتقدانی نیز داشته است چه این‌که منتقدان بسیاری از مصوبات را در آن حد نمی‌دانستند که تصویب آن‌ها نیاز به جلسات هیات دولت داشته باشد و شان مصوبات را پایین‌تر از آن می‌دانستند. این در حالی بود که زمینه‌سازی برای بسیاری از این مصوبات در دولت‌های قبلی صورت گرفته و این‌چنین در مورد آن‌ها تبلیغات صورت نگرفته بود. 

اما موضوع دیگر در مورد این مصوبات پیشرفت پروژه‌ها بود که محل مناقشه‌ کارشناسان و دولتی‌ها قرار گرفت و در نهایت استاندار کرمان در مورد آن‌ها اظهار داشت که پیشرفت پروژه‌ها بر اساس متر و پارامترهای آقای سعیدلو معاون رئیس‌جمهور بوده است و با همان متر منتقدان قانع شده‌اند. 

در آستانه‌ سفر دوم هیات دولت به استان کرمان به نظر می‌رسد بار دیگر تبلیغات گسترده‌ای در مورد پیشرفت مصوبات از سوی رسانه‌های دولتی صورت گیرد. اما سوال مهم این است که آیا در شرایط عادی و به دور از تبلیغات گسترده این‌چنینی آیا چنین مصوباتی در دولت‌های گذشته اجرایی نشده است و این مصوبات دستاوردهای بی‌نظیر و تکرار نشدنی دولت نهم است؟ 

نگاهی به آن‌چه که دولت آن‌ها را مهم‌ترین پروژه‌های مصوب سفر هیات دولت به استان کرمان خوانده است نشان می‌دهد که بخشی از آن‌ها طرح و برنامه‌ای است که هر سازمانی در شرایط عادی بنا به وظیفه سازمانی خود بایستی انجام دهد؛ مطالعات و امکان‌سنجی‌ها، تسریع و بهسازی‌ها و... موارد مشابهی که به عنوان پروژه‌های مصوب سفر از آن‌ها یاد می‌شود، مواردی از همین دست است. 

به هر حال به زودی هیات دولت سفر دوم خود را به استان کرمان انجام خواهد داد تا شاهد اخبار جدید از اجرایی شدن مصوبات سفر اول این هیات به استان کرمان باشیم. سفرهایی که موافقان و منتقدان درباره آنها حرف و حدیث‌های زیادی مطرح نموده و خواهند نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین