آفتاب: احمد توکلی معتقد است: «نظارت استصوابی عقلانی بوده و مبنای قانونی و اسلامی دارد و مخالفت با آن، مخالفت با اسلامیت و جمهوریت نظام است».
به گزارش آفتاب، حجتالاسلام مهدی كروبی، دبیركل حزب اعتماد ملی و یكی از نامزدهای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری، شب گذشته، ضمن مخالفت با نظارت استصوابی اعلام کرد: «در زمینه حقوق سیاسی بیش از هر چیز بر مخالفت دیرینه خود بر حذف گرایشهای مختلف از حق انتخاب شدن در قالب نظارت استصوابی تاکید خواهم کرد، ادامه این روند برای بقای انقلاب و نظام اسلامی بسیار خطرناک است. کاری که بارها و بارها از سال 1370 تا کنون در نزدیک به دو دهه بر آن تاکید فراوان داشتهام. در این زمینه فراهم کردن شرایط برای نظارت مردم بر انتخابات و سلامت آن نیز در دستور قرار خواهد داشت».
در واکنش به این اظهار نظر، احمد توكلی در گفتگو با ایرنا، گفت: «این جای تاسف دارد كه برخی طرح نظارت بیگانگان را بر انتخابات مطرح میكنند، چرا كه بارزترین ویژگی امام (ره) اعمال اراده ملی و مقابله با دخالت بیگانگان بر سرنوشت ملی بوده است».
وی اظهار داشت: «تعجب آور است كه برخی دوستان كه سابقه دفاع از خط امام (ره) را دارند از این سخنان بگویند».
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مخالفت با نظارت استصوابی را متناقض با اسلامیت و جمهوریت دانست و ادامه داد: «معنی این سخن این است كه دولت ایران مردمی نیست و لیاقت اعمال اراده مردم را ندارد».
وی با تاكید بر اینكه این سخنان با واقعیت سازگار نیست، افزود: «در ایران نظارتهای متعددی نظیر افكار عمومی از تقلب جلوگیری میكنند».
وی به نمونههایی اشاره و اضافه كرد: «در سال ۷۶تمام اركان قدرت تصورشان این بود كه آقای ناطق نوری رییس جمهور میشود اما خاتمی رییس جمهور شد و در دوره انتخابات مجلس هفتم نیز كه قدرت مجلس ششم در دست اصلاح طلبان بود اكثریت مجلس به دست اصولگراها افتاد و همچنین در دوره انتخابات ریاست جمهوری نهم نیز چنین اتفاقی افتاد و این اوج وفاداری به رای مردم است».
توكلی تاكید كرد كه اگر كسی بخواهد اعمال تقلب كند مكانیزم به گونهای است كه نمیتواند دست به این اقدام بزند.
چرا شما هميشه ازاسم مردم برعليه مردم استفاده مي كنيد؟
بنده درهمين دولت موسس انجمن اسلامي دانش اموزان بودم كه بعلت اينكه به كاندايداي مورد نظر اين دولت درمجلس راي ندادم مستقيما اخراج ونهاد خو د تاسيسم را به ديگري به اجبار وعليرغم ميل دانش آموزان واگذاركردم.
حكومت براي مردم است و نه مردم براي حكومت. اگر مردم نباشند حكومت معني پيدا نمي كند. پس چرا شما مخالفت نظارت مردم بر انتخابات هستيد. وقتي آقاي جنتي از فقهاي شوراي نگهبان برگزاري انتخابات در دوم خرداد را مغاير با شرع مي داند آيا مي توان به نظارت كامل ايشان بر انتخابات باور داشت؟
چه كسي گفته است خارجي ها بر انتخابات نظارت كنند؟ گفته شده است كميته اي براي سلامت انتخابات از سوي حزاب مردمي تشكيل شود. آيا اين امر مغاير با شرع و قانون اساسي است؟
براي اطلاع شما بگويم. يا بايد اساس را كاملا بر شرع بگذاريم و انتخابات برگزار نكنيم و يا وقتي قبول مي كنيم كه انتخابات برگزار شود بايد مولفه هاي آنرا بپذيريم. انتخابات و دموكراسي از غرب آمده است و بايد لوازمات آنرا نيز كه از غرب آمده است بپذيريم. ضمن اينكه قانون اساسي كه زميني است و ساخته بشر است نياز به ترميم و اصلاح دارد و اگر كسي خواستار اصلاح آن شده است نبايد مورد بازخواست قرار گيرد.
ضرب المثلي است در فرانسه و قانون اساسي را هفته نامه مي خواندند. در ابتداي تدوين قانون اساسي در اين كشور تا چندين دهه هر از چند گاهي اين قانون اصلاح مي شد. هنگامي كه كسي براي خريد قانون اساسي به دكه هاي روزنامه فروشي مراجعه مي كرد، صاحب دكه مي گفت: هفته نامه نمي فروشيم: اين يعني اصلاحات در قانون اساسي به كرات.