کد خبر: ۸۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۶
گزارش گاردین از افزایش سرسام‌آور خرید سلاح در آمریکا در دوره اوباما

مردم آمريكا به اسلحه فروشی‌ها هجوم برده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: برخلاف نگرانی‌های مردم آمریکا از طرح ممنوعیت فروش سلاح نیمه اتوماتیک که توسط «باراک اوباما» ارائه شده «کریس مک‌گیل» خبرنگار گاردین در گزارشی ویژه از ایالت ویرجینیای آمریکا از یک مسابقه تسلیحاتی جدید خبر می‌دهد.

هرچند مردم آمریکا تمایلی به پذبرش سخنان اوباما در زمینه ممنوعیت اسلحه ندارند ولی درعین حال مشتریان خرید سلاح با اظهار نظر جنجالی اوباما در جریان انتخابات موافقند. اوباما در سخنرانی خود گفته بود مردم شهرهای کوچک آمریکا به تفنگ‌های خود چسبیده‌اند. در شرایط کنونی این حرف کاملا درست است. فروش سلاح گرم شش ماه پس از انتخاب اوباما افزایش یافت و میلیونها آمریکایی برای خرید سلاح راهی اسلحه فروشی‌ها شدند و تقریبا فروشگاهها را از سلاح خالی کردند به طوری که این امر منجر به کمبود مهمات در کشور شد.

FBI در گزارشی اعلام کرد از ماه نوامبر تا کنون بیش از 7 میلیون آمریکایی فرم بررسی سوابق جنایی را برای خرید سلاح پرکرده‌اند. البته در ایالتهایی چون ویرجینیا برای خرید سلاح، نیازی به پرکردن این فرم نیست.

مالکین اسلحه فروشی‌ها و انجمن ملی سلاح وتفنگ‌های شکاری معتقدند موج تقاضای خرید به خاطر نگرانی از اجرای طرح ممنوعیت سلاح گرم و نیز افزایش میزان جنایات صورت گرفته در پی بحران اقتصادی، افزایش یافته است.

جنایت در ایالات متحده در هفته‌های گذشته افزایش به‌سزایی داشت. گروههای مبارزه با سلاح هم خواستار کنترل بیشتر سلاح گرم شدند و انجمن ملی سلاح را متهم به فرافکنی در سخنان اوباما و ایجاد رعب و وحشت میان مالکان اسلحه کردند. این انجمن مدعی است محدودیت اسلحه سرآغاز محدودیت‌های بیشتر و تهدیدی بر مرزهای آزادی مردم آمریکا و قدمی به سوی استبداد است.

این موضع افراطی باعث این تصور شده که دولت اوباما تفنگها را از مردم می‌گیرد و همین، فروش بی‌سابقه سلاح در ایالتهای اوهایو،تگزاس، ویرجینیا و وایومینگ را موجب شده است.

«کریس هالی» صاحب فروشگاه سلاح در ویرجینیا معتقد است پس از انتخاب اوباما به ریاست جمهوری فروش سلاح 50 درصد افزایش داشته که البته این احتمالاً به دنبال اظهار نظر وی درباره ممنوعیت فروش سلاح‌های نیمه اتوماتیکی باشد که در دوران «جورج بوش» اجازه فروش آن‌ها صادر شد.

صاحب این فروشگاه می‌گوید: «بعد از انتخابات فروش ما به نهایت خود رسید و همه به خاطر احتمال ممنوعیت سلاح نیمه اتوماتیک به دنبال خرید آن بودند ولی اکنون مشتریان خریدار مدل‌های مختلف سلاح هستند. به قفسه تفنگ‌ها نگاه کنید نصف آن خالی است»!

یک سال پیش، انبارمهمات و اسلحه فروشی ماهی هزار دلار از فروش هر قبضه سلاح نیمه اتوماتیک سود می برد. در گذشته ماهی 10 قبضه از سلاح نیمه اتوماتیک فروخته می‌شد در حالی که اکنون این فروشنده اسلحه از فروش 45 سلاح نیمه اتوماتیک در هفته خبر می‌دهد.

گفته می‌شود در ایالتهایی چون کالیفرنیا هر نفر اجازه حمل 10 فشنگ را دارد و این در حالی است که در ایالت ویرجینیا به مالکین سلاح اجازه حمل 100 فشنگ داده شده است.

در این زمان نه تنها تفنگهای شکاری بلکه هر نوع سلاح بزرگ و کوچک به سرعت باد به فروش می‌رسد. فروشنده‌ای دیگر با ابراز خرسندی از فروش بی‌سابقه سلاح با وجود بحران اقتصادی متذکر می‌شود که فروش کلت‌های گرانقیمت 3 هزار دلاری به بالاترین حد خود رسیده و روزی یک یا دو قبضه فروخته می‌شود.

تمامی گروهای درگیر معتقدند این باور که اوباما قوانین سلاح را سخت‌تر خواهد کرد باعث هجوم مردم به انبارهای اسلحه فروشی شده است.

هرچند اوباما در جریان تبلیغات انتخاباتی خود از قانون حمل اسلحه حمایت کرد ولی در عین حال از تصمیم دادگاه عالی و کنگره در منع فروش و استفاده سلاح نیمه اتوماتیک در واشنگتن استقبال کرد.

اوباما در سال 2000 در کنگره خواستار افزایش مالیات بر فروش سلاح شد. انجمن ملی سلاح و تفنگهای شکاری با راه اندازی سایت GunBanObama.com اوباما را یکی از بزرگترین مخالفین سلاح در طول تاریخ ریاست جمهوری خوانده است .

«چاد رامزی» مدیر ارشد این انجمن می‌گوید: «این سازمان 6.67 میلیون دلار در تبلیغ علیه اوباما سرمایه‌گذاری کرده است». این مبلغ 30 برابر بیشتر از سرمایه اختصاص یافته به تبلیغات علیه انتخاب ال‌گور در سال 2000 بود. رامزی ادامه داد: «لابی اسلحه به خصوص انجمن ملی اسلحه در برانگیختن احساسات مردمی علیه دولت اوباما بسیار بوده و مردم در پاسخ به این عملکرد خانه‌های خود را پر از اسلحه کردند».

این تلاشهای در رادیوهای افراطی راستگرا نیز دیده می‌شود که ادعا دارند اوباما به دنبال ایجاد کشوری سوسیالیستی است که حقوق شهروندان را محدود می‌کند.

با افزایش فروش اسلحه و همچنین نیاز ارتش به مهمات بیشتر در عراق و افغانستان کمبود سراسری فشنگ و مهمات سلاح نیمه اتوماتیک نیز بیشتر حس می‌شود و حتی فروشگاههای زنجیره از جمله «وال مارت» از اختلال در ارسال روزانه مهمات ناراضی هستند.

در عین حال مالک یکی از فروشگاههای اسلحه سخنان رئیس جمهور آمریکا را تهدیدی بر مالکین اسلحه نمی‌داند و می‌گوید: «اقدام کنگره در منع سلاح نیمه اتوماتیک سیاسی نیست و به طور حتم مدلهای دیگر منع نمی‌شوند ولی مردم آنچه را که دوست دارند باور می‌کنند».

بر طبق آمار منتشر شده استفاده از سلاح گرم در ماه‌های مارس و آوریل به بالاترین حد رسیده و به مرگبارترین ماهها در این کشور تبدیل شده است. بیش از 50 نفر در جریان شلیک سلاح گرم جان باختند.

ماه مارس
10 نفر در «سامسون آلاباما»، توسط مردی مسلح کشته شدند این مرد در نهایت دست به خودکشی زد
22 تن در «اوکلند کالیفرنیا»، مردی در جریان ترافیک بزرگراه دو افسر پلیس را به قتل رساند و به دو تن دیگر شلیک کرد.

29 نفر در «سانتا کارلا کالیفرنیا»، مردی به سوی دو فرزند و سه تن از خویشاوندانش شلیک کرده و سپس به زندگیش پایان داد.

29 نفر در «کارتج کارولینای شمالی»، مردی با حمله به خانه سالمندان 7 تن را به قتل رساند .


ماه آوریل
3 تن در «بینگهامتون نیویورک»، مردی با حمله به یک مرکز مهاجرت 13 نفر را کشت و به زندگی خود پایان داد.

4 نفر در «پیتزبورگ پنسیلوانیا»، مردی با جلیقه ضد گلوله به روی افسران پلیس آتش گشود.

4 نفر در «گراهام واشنگتن»، مردی به 5 کودک خود شلیک کرده و در خودرو خانوادگیشان به زندگی خود پایان می‌دهد. 

مترجم: نیلوفر مهتدی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
آخرسر خودشون خودشونو نابود ميكنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین