کد خبر: ۸۶۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
واکنش وزیر کشاورزی به سخنان موسوی درباره سیب‌زمینی

اسکندری: چای و خرما هم رایگان دادیم! چرا حساس نشدید؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: محمدرضا اسکندری گفت: «آقایی که در نطق انتخاباتی خود این مسائل را مطرح می‌کند، بیاید و درباره برنامه‌های خود برای حمایت از بخش کشاورزی صحبت کند».

وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در طبقه بیستم ساختمان شیشه‌ای این وزارتخانه میزبان خبرنگاران بود تا درباره وضعیت گندم کشور، برنامه‌هایش برای اصلاح الگوی مصرف، ماجرای توزیع رایگان سیب‌زمینی‌، وضعیت چای، گلایه‌های دامداران و .. اظهارنظر کند.

اسکندری مثل همیشه که با یک دستاورد جدید کشاورزی بین خبرنگاران حاضر می‌شود، این بار نیز به معرفی برخی دستاوردهای جدید این حوزه مانند نانی که با آرد سیب‌زمینی تهیه شده بود و کمپوست بدون بو پرداخت و گفت: «برای اینکه در محصول گندم مشکلی نداشته باشیم به دو باران دیگر نیاز داریم».

وی در این نشست نیاز کشور به سیب‌زمینی را حدود پنج میلیون تن ذکر کرد و با بیان اینکه در سال 87 در معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید پنج میلیون و 400 هزار تن سیب زمینی برنامه‌ریزی کرده و به استان‌ها ابلاغ شده بود، گفت: «در برخی مناطق کشور ‌بیشتر از کشتی که برای آن منطقه در نظر گرفته شده بود، کشت کردند».

مهندس محمدرضا اسکندری اضافه کرد: «در سال 86 قرارداد واردات 145 هزار تن سیب‌زمینی به کشور انجام شده بود که 27 هزار تن آن در سه ماهه نخست سال87 وارد شد، ضمن اینکه در سال 86 به‌رغم واردات انجام شده، 35 هزار تن صادرات نیز داشتیم». 

وی با تاکید بر اینکه در سال 87 هیچگونه واردات سیب‌زمینی به کشور انجام نشده است، میزان صادرات این محصول در این سال را حدود 100 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: «در تابستان سال 87 به دلیل اشباع شدن بازار از سیب‌زمینی و خریداری نشدن این محصول حتی به قیمت 50 تومان در هر کیلو از کشاورزان، با پیشنهاد به دولت، قیمت تضمینی سیب‌زمینی را از 91 تومان به 135 تومان در هر کیلو رسانده و سیب‌زمینی‌های مازاد به وسیله سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری شد».

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی براساس قانون، حق دادن سیب‌زمینی‌های خریداری شده به بازار را در زمان برداشت محصول ندارد، افزود: «این سازمان موظف است تا زمان کمبود بازار، محصولات خریداری شده را در انبار نگه دارد که با توجه به زمان ماندگاری پایین سیب زمینی (حداکثر 45 روز) در تیر ماه سال گذشته از دولت مصوبه‌ای گرفتیم تا اگر نتوانستیم این محصولات را به بازار عرضه کنیم، با دادن این محصولات به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی برای توزیع بین مددکاران خود از نابود شدن سیب‌زمینی‌های خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی جلوگیری کنیم».

برخی از توزیع سیب‌زمینی‌ها سوءاستفاده سیاسی کردند
اسکندری با اشاره به اینکه برخی افراد از توزیع سیب‌زمینی‌ها بین کمیته‌ امداد و بهزیستی سوءاستفاده سیاسی کردند، ادامه داد: «در سال‌های 86 و 87 چای نیز به صورت رایگان توزیع شد در مورد خرما نیز مقداری توزیع رایگان در سال‌های گذشته داشته‌ایم، در مورد سیب‌زمینی نیز از تیر ماه توزیع رایگان انجام شده است، پس چرا کسی آن موقع حساس نشد و فقط به توزیع رایگان سیب‌زمینی در بهمن ماه حساس شده‌اند»؟

وی با بیان اینکه طی سال‌های 79 تا 73 دولت وقت از کشاورزان 750 هزار تن پیاز را به صورت تضمینی خرید کرد که از این مقدار250 هزار تن انبار شد، ولی در دولت نهم ما اجازه نداده‌ایم حتی یک کیلو از محصولات خریداری شده دفن شود».

او خاطرنشان کرد: «در مورد سیب‌زمینی‌هایی که به صورت رایگان توزیع شدند سازمان تعاون روستایی این محصولات را به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی داد و کمیته موظف بود در قالب سیاست خود، این سیب‌زمینی‌ها را توزیع کند».

وی با تاکید براینکه این دولت از عملکرد خود دفاع می‌کند، ادامه داد: «راه باز است تا هر کسی که می‌خواهد وارد عرصه انتخابات شود، ولی افراد باید عملکرد و برنامه خود را تشریح کنند و اگر بخواهند چیزی را زیر سوال ببرند این اخلاقی نیست».

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه هر سال وقتی خرید محصولی انجام می‌شد و زمینه بازار نداشت به صورت موردی برای توزیع بین مددکاران کمیته امداد از دولت مصوبه گرفته شده است، گفت: «امسال 612 هزار تن سیب‌زمینی از کشاورزان خریداری شده که هنوز هم به دلیل ادامه تولید، این خرید نیز ادامه دارد که از این مقدار 204 هزار تن به کمیته امداد و 92 هزار تن نیز به بهزیستی تحویل داده شده و 10 هزار تن نیز تبدیل به چیپس و پوره و 23 هزار تن نیز توسط سازمان تعاون روستایی صادر شده است، ضمن اینکه 200 هزار تن نیز به میادین میوه و تره بار و 80 هزار تن دیگر نیز از طریق این سازمان به بازار می‌رود».

این مقام مسوول با اشاره به اینکه قسمت عمده سیب‌زمینی‌ها قبل از ماه رمضان در سال 87 توزیع شده بود، ادامه داد: «قسمتی از این محصول نیز در بهمن ماه توزیع شده ولی حالا آقایی که در نطق انتخاباتی خود این مسائل را مطرح می‌کند، بیاید و درباره برنامه‌های خود برای حمایت از بخش کشاورزی صحبت کند».

وی توزیع رایگان سیب زمینی را در راستای حمایت از تولیدکننده عنوان کرد و گفت: «وزیر جهاد کشاورزی تا روزی که هست باید وظیفه خود را انجام دهد و در انتخابات نیز مردم به هر کسی که علاقمند باشند رای می‌دهند و کسی نمی‌تواند آنها را اجبار کند و بگوید به چه کسی رای بدهند و حالا به دلیل اینکه انتخابات است نمی‌توانند بگویند دولت نهم کاری نکند چراکه این با عقل و اعتقادات دینی ما سازگاری ندارد».

اسکندری تولید پیاز کشور را یک میلیون و 800 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: «در سال 87 سطح زیر کشت پیاز در کشور هفت هزار تن کاهش یافت که البته نسبت به سال قبل از آن تولید این محصول 20 هزار تن افزایش یافت».

وی اضافه کرد: «پیاز زمستانه کشور مربوط به استان‌های جنوبی کشور است و به دلیل بارندگی‌های اخیر و تاخیر در برداشت محصول این استان‌ها، از اواخر اسفند ماه سال 87 قیمت پیاز رشد پیدا کرد که اکنون با ورود محصولات جنوب کشور، قیمت‌ها درحال عادی شدن است و هیچ مشکلی از جهت تولید این محصول وجود ندارد».

الگوی کشت داریم اما زور اجرایش را نداریم
او درباره نداشتن الگوی کشت در بخش کشاورزی، با بیان اینکه در کشور الگوی کشت داریم ولی زور اجرایش را نداریم و قانون الگوی کشت نداریم، افزود: «ما وظیفه داریم به کشاورزان آموزش دهیم که چه محصولی را با چه میزانی کشت کنند که برای آنها بهتر باشد که در این زمینه مواردی که باید، به کشاورزان گفته شده است ولی در نهایت خود کشاورزان برای کشتشان تصمیم می‌گیرند و ما نمی‌توانیم کشاورزان را مجبور به کشت محصولی کنیم».

وی با بیان اینکه یارانه‌ها را در جاهایی می‌دهیم که بد تولید می‌کنند، یکی از ابزارهای موثر در الگوی کشت را یارانه عنوان کرد و گفت: «ما باید بتوانیم به کشاورز بگوییم که چه چیزی را به چه میزان کشت کند و به طور مثال به همان اندازه کود در اختیارشان قرار دهیم».

برخی کارخانه‌ها علیه دامداران متحد شدند
از آنجایی‌که صبح امروز جمع زیادی از دامداران در مقابل وزارت بازرگانی تجمع کرده بودند، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دلیل تجمع این دامداران و وضعیت واردات بی‌رویه شیر خشک اذعان کرد: «ما با دامداری‌ها همدردی می‌کنیم ولی مشکل گاوداری‌ها واردات شیر خشک نیست چراکه واردات شیر خشک آدرس غلطی است که کارخانه‌های صنایع لبنی می‌دهند».

وی با بیان اینکه در 11 ماهه سال گذشته چهار هزار و 40 تن شیر خشک و خامه پودری و تغلیظ شده وارد کشور شده است، میزان صادرات این محصولات را نیز در سال 12 ماهه سال گذشته 15 هزار و 847 تن ذکر کرد و افزود: «در حال حاضر صنایع شیر ایران عامل این نابسامانی‌هایی است که در رابطه با دامدارها ایجاد شده است چراکه این صنایع به دنبال بالا بردن قیمت فرآورده‌های لبنی بوده‌اند».

اسکندری افزود: «برخی کارخانه‌ها با یکدیگر اتحاد نامیمونی را بر علیه دامدارها تشکل دادند که شیر را بیش از قیمت 310 تومان در هر کیلو نخرند و در اسفند ماه سال گذشته برخی از این کارخانه‌ها که شیر خام را با قیمت 480 تومان از دامداران در هر کیلو خریداری می‌کردند، کتبا به دامداران اعلام کرده که بیشتر از 310 تومان در هر کیلو شیر آنها را خریداری نمی‌کنند».

وی اضافه کرد: «البته وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامدارها تصمیم به خرید مقداری شیر خام از دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام و تبدیل آن به شیر خشک و صادرات این شیر خشک‌ها توسط شرکت‌ پشتیبانی امور دام کردند که مجددا صنایع لبنی از کارخانه‌هایی که با این شرکت قرارداد بسته بودند، ممانعت کردند که البته این اقدام آنها پیگیری خواهد شد و با آنها برخورد می‌شود چراکه اقدام آنها ضد تولید است».

او با تاکید بر اینکه حتی با فروخته شدن شیر خام به قیمت 500 تومان در هر کیلو نباید فرآورده‌های شیر گران شود، افزود: «با پیگیری‌های انجام شده در زمینه اقدام کارخانه‌های صنایع لبنی ظرف دو سه روز آینده این بحث جمع خواهد شد و صنایع شیر نباید دامدار را گرو گرفته و باید شیر دامداران را تحویل بگیرند». 

به دو باران دیگر نیاز داریم
وی در ادامه سخنان خود درباره پیش‌بینی تولید گندم در سال جاری گفت: «با سطح زیر کشت انجام شده ظرفیت تولید 15 میلیون تن گندم در کشور وجود دارد و چنانچه روند بارندگی‌های اخیر در دو نوبت دیگر ادامه پیدا کرده و ما بتوانیم آب مورد نیاز مزارع گندم آبی کشورمان را تامین کنیم، این عدد محقق خواهد شد ولی در غیر این صورت به هر میزانی که آب مورد نیاز مزارع کاهش داشته باشد روی تولید گندم کشور تاثیر خواهد داشت».

او با تاکید بر اینکه تا امروز تولید 5/13 میلیون تن گندم در سال جاری محقق خواهد شد، افزود: «چنانچه 5/9 میلیون تن از این میزان را از کشاورزان خریداری کنیم امسال به یک میلیون تن گندم برای واردات نیاز نیاز داریم».

وی در پایان تولید گندم در سال گذشته را 5/8 میلیون تن ذکر کرد و گفت: «امسال هر میزان وارداتی که انجام شده برای قرارداد سال گذشته بوده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین