جنایت هولناک سال، دستمایه فیلم تازه بهروز افخمی میشود. وقتی افخمی از مراسم تشییع و تدفین پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر، تصویربرداری کرد، زمزههایی مبنی بر اینکه او قصد ساخت مستندی درباره این موضوع دارد به راه افتاد. یک روز بعد، اما همزمان با حضور ماموران و متهمان برای بازسازی صحنه جنایت در ویلای شخصی مهرجویی، افخمی هم آنجا حاضر بود و در حضور خبرنگاران توضیحاتی داد که خروجی اش تصمیم این کارگردان به ساخت فیلمی جنایی بود. بهروز افخمی که به همراه همسرش مرجان شیرمحمدی در شهرک محل حادثه قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر حاضر شده بود به خبرنگاران گفت: «ما اومدهایم اینجا فضا را ببینم که اگر خواستیم در داستان توصیفی داشته باشیم به واقعیت نزدیک باشد.» او گفت قصد دارد به سبک هیچکاک، درباره جنایت داستانی بنویسد و آن را بسازد. به گفته افخمی این فیلم نه مستندی درباره به قتل رسیدن داریوش مهرجویی که اثری جنایی خواهد بود که دستمایه اش این اتفاق است. البته او احتمال ساخت مستند درباره این رخداد را هم رد نکرد.
از صبح اعدام تا شب واقعه
افخمی به تازگی ساخت فیلم «صبح اعدام» را به پایان رسانده است. او با ساخت «صبح اعدام» به دوری ۹ سالهاش از سینما پایان داد. او در سال ۱۳۹۳فیلم سینمایی «روباه» را جلوی دوربین برد، فیلمی که در اکران نتوانست انتظارات را برآورده کند. افخمی بعد از ساخت این فیلم بیشتر وقت خود را صرف کارهای تلویزیونی کرد از آن جمله میتوان به سردبیری و اجرای برنامه «هفت» اشاره کرد. او طی این سالها ودر سال ۹۸ سریالی به نام «رعد و برق» را هم کارگردانی کرد که این سریال بعد از گذشت چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی به سر میبرد. افخمی بعد از این اتفاقات، سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد فیلمی سیاه سفید با نام «صبح اعدام» را جلوی دوربین ببرد. فیلمی که به گفته او فیلمنامهاش براساس گزارشی که از ساعات پایانی و نحوه چگونگی اعدام طیب حاج رضایی در روزنامه کیهان منتشر شده به نگارش درآمده است. با پایان فیلمبرداری صبح اعدام حالا افخمی درگیر جنجالیترین ماجرای جنایی سال شده است؛ جنایتی که به قتل یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و همسرش انجامید و افخمی میگوید فیلمی هیچکاکی درباره اش خواهد ساخت.
خداحافظی با کارگردانی سینما در ایران
بهروز افخمی ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ و در روزهایی که عضو هیأت داوران جشنواره فیلم فجر بود اعلام کرد دیگر در ایران فیلم نمیسازد. افخمی با اعلام رضایت از نسخه نهایی «فرزند صبح» گفت: ««فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساختهام و دوست دارم این آخرین فیلم من به عنوان کارگردان سینما در ایران باشد. شاید اگر عمری بود در خارج از کشور فیلم سینمایی برای پخش جهانی و عرضه در پلتفرمها بسازم و فکرهایی هم از این بابت دارم، اما در سینمای ایران دوست دارم با همین «فرزند صبح» کارگردانی را تمام کرده باشم.» در نهایت، اما افخمی تصمیم گرفت دوباره در ایران روی صندلی کارگردانی بنشیند و «صبح اعدام» را بسازد و حالا هم با ماجرای ساخت فیلم جنایی بر اساس پرونده قتل مهرجویی و همسر، جنجال آفرین شده است.
تجربه ساخت فیلم معمایی با «جهان پهلوان تختی»
بهروز افخمی در چند فیلمش علاقه به ساخت فیلم پلیسی، معمایی را نمایان کرده است. از «روز شیطان» که اقتباسی از رمان فردریک فورسایت و فیلم معروف فرد زینه مان (روز شغال) بود تا «روباه» که اوایل دهه نود ساخته شد. اما بهترین فیلم افخمی در این زمینه، «جهان پهلوان تختی» است که البته علاقمندان علی حاتمی (که مرگش در میانههای فیلمبرداری جهان پهلوان تختی، فیلم را نیمه کاره گذاشت) تا دوستداران پرشمار پهلوان افسانهای ایران، از نسخهای که افخمی کارگردانی کرد رضایت نداشتند. افخمی در روزهایی که درگیر فیلمنامه «شوکران» بود، وارد پروژه نیمه تمام زنده یاد علی حاتمی شد و تصمیم گرفت جای ادامه دادن فیلم حاتمی، یک اثر معمایی بسازد. فیلمی درباره کوشش کارگردان جوانی که جایگزین علی حاتمی شده و به دنبال کشف معمای مرگ تختی است. این روایت افخمی در یک برنامه تلویزیونی از ورود به پروژه جهان پهلوان تختی است: «: «اولین باری که ساخت فیلم «تختی» به من پیشنهاد شد، هنوز علی حاتمی زنده بود. شخصاً هم زمانی که بیماریاش شدت گرفت و برای درمان به لندن رفته بود، به او پیشنهاد داده بودم که دستیاریاش را بکنم تا فیلمی که میخواهد بسازد به سرانجام برسد. آن زمان خیلی به لحاظ جسمی ضعیف شده بود و از پیشنهاد دستیاری من هم استقبال کرد، اما بعدها پی آن را نگرفتم. سه ماه بعد و زمانی که دیگر محرز شده بوده معالجات لندن هم پاسخ نداده، بیماری همچنان در حال پیشروی است، به من پیشنهاد دادند که بیا و دستیاری او را قبول کن. آن زمان گفتم حالا دیگر معنای این پیشنهاد این است که قرار است فیلم نیمه تمام را بعد از درگذشت علی حاتمی من تمام کنم و این کار را نمیکنم، چون نمیتوانم این فیلم را به پایان برسانم؛ به این دلیل که آن جنس فیلمسازی شبیه به مینیاتور و با رنگبندی و جزییاتی مشابه نقاشی و فرش ایرانی را بلد نبودم. زمستان سال ۷۵ داشتم فیلم «عقرب» را کارگردانی میکردم که خبر فوت علی حاتمی رسید و بار دیگر با این پیشنهاد مواجه شدم که بیا و فیلم علی حاتمی را تمام کن. باز هم نپذیرفتم. عید آن سال که گذشت، سه، چهار ماه بعد از درگذشت علی حاتمی، گفتند بیا و هر کار که دلت میخواهد انجام بده. بعدها معلوم شد چیزی به نام فیلمنامه هم وجود نداشته و آنچه به نام سناریو داشتند، یک خط توضیح بود با دو صفحه علایم و نشانه و چیزی به نام فیلمنامه وجود نداشت.» جهان پهلوان تختی افخمی فیلم محبوب منتقدان در سالهای ۷۶ و ۷۷ بود. فیلمی که در گیشه شکست خورد، ولی سینمایی نویسان از آن حمایت کردند. در آن زمان نعمت حقیقی مدیر فیلمبرداری شاخص سینمای ایران با افخمی کار میکرد و به گفته کارگردان، این نعمت حقیقی بود که روز دوم فیلمبرداری گفت این فیلم نوآر است و همه چیز از لحن تا سبک بصری و حال و هوا، با همین جمله نعمت حقیقی مشخص شد.
آقای افخمی چرا این قدر «کول» هستی؟!
حالا ۲۵ سال از آن دوران گذشته و افخمی در این فاصله فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. دورانی که فضای مجازی در آن نقش پررنگی دارد. ویدیوی مصاحبه افخمی در مقابل ویلای مهرجویی پربازدید و البته پر واکنش بود. افخمی مثل همیشه راحت و کول مقابل دوربین ایستاده و در حال توضیح درباره فیلم تازه اش یکی دوبار هم لبخند میزند و ظاهراً همین مسأله عدهای به مذاق عدهای خوش نیامده است. این که او چگونه با پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر مواجه خواهد شد، هنوز معلوم نیست. فعلا خیلیها معترض به لحن خونسرد و آرام افخمی هستند. در فضای مجازی معمولاً این حاشیه است که متن را تحت الشعاع قرار میدهد. این که روایت به قول افخمی، هیچکاکی جنجالیترین پرونده جنایی سال که به کشته شدن بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران (به شهادت آخرین رای گیری مجله فیلم در سال ۱۳۹۸) و وحیده محمدی فر، همسر و همراه فیلمنامه نویسش در دو دهه اخیر، چگونه ساخته خواهد شد، فعلا در حاشیه این پرسش قرار دارد که «آقای افخمی در برابر ویلای همکار تازه درگذشته ات چرا این قدر کول تشریف داشتید؟؛» در فضای مجازی واکنشهای تعدادی از اهالی سینما و روزنامه نگاران نسبت به خونسردی و لبخندی که افخمی بر لب داشته تند بوده است. جدای از این افخمی به فرصت طلبی هم متهم شده. تصمیم به ساختن فیلمی جنایی به ماجراهای جایگزین شدن به جای ناصر تقوایی در دهه شصت (سریال «کوچک جنگی») و ادامه فیلم ناتمام علی حاتمی در دهه هفتاد (فیلم «جهان پهلوان تختی») پیوند یافته است. این ماجرای تازه بهروز افخمی است. کارگردانی که با گذر از دهه هفتاد، دههای که بهترین فیلم هایش را ساخت، بیشتر با جنجال و حاشیه خبرساز شده است و باید دید سرنوشت فیلمی که مرحله ابتدایی تحقیقات، با این میزان واکنش مواجه شده چه خواهد شد.
واکنش افخمی به انتقادات: اینها عوامل خودم هستند برایم تبلیغ میکنند
بهروز افخمی در واکنش به انتقادهایی که از صحبت هایش مقابل ویلای مهرجویی به عمل آمده بود در اظهار نظری جالب توجه گفت: «اینها همه عوامل خودم هستند. میگویم به من فحش بدهند تا مطرح شوم. بالاخره وقتی میخواهی کار جدید شروع کنی باید تبلیغات کنی دیگر. اینها هم همه فن من هستند و با من تماس میگیرند و میگویند حتی اگر شده بخواهیم خودمان را نابود کنیم دوست داریم اسم تو سر زبانها بیفتد و روی بورس باشی! بعد من خودم به آنها یاد میدهم، میگویم میخواهم فیلم جدید بسازم و به من فحش بدهید!» او که با سایت فرارو مصاحبه میکرد در ادامه افزود: «من وقت ندارم به این یاوهها گوش بدهم یا درباره شان توضیح بدهم. یک مشت آدم بیکار مفت خور که پول دارند، موبایل دارند و وقت زیادی دارند، یعنی کار نمیکنند، اینها آدمهای بیکاری هستند که وقتشان را در فضای مجازی میگذرانند و وقت اضافی دارند و چند صد نفر دیگر هم اینها را تکرار میکنند و فکر میکنند برای خودشان کسی هستند. اصلا اینها ارزش جواب دادن ندارند.»