کد خبر: ۸۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۹

کره شمالی بازرسان آژانس را از این کشور اخراج کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد کره شمالی از بازرسان این سازمان خواسته است این کشور را ترک کنند. آژانس تاکید کرد کره شمالی همچنین اعلام کرده است همه تاسیسات هسته‌ای خود را بار دیگر فعال خواهد کرد. 

کره شمالی مذاکرات هسته‌ای را تحریم کرد [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این اقدام کره شمالی در اعتراض به بیانیه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت این کشور، صورت می‌گیرد.

"مارک ویدریکر"، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره شمالی به بازرسان آژانس در تاسیسات «یونگ بیون» اعلام کرده که پیونگ یانگ همکاری خود را با آژانس متوقف کرده است و آنها نیز باید فوراً این کشور را ترک کنند.

ویدریکر تصریح کرد: «کره شمالی برداشته شدن همه تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تاسیسات "یونگ بیون" خواستار شده و اعلام کرده است دیگر به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به این تاسیسات را نخواهد داد».

وی افزود: «کره شمالی همچنین به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است که قصد دارد همه تأسیسات خود را دوباره فعال کند و بازفراوری سوخت مصرف شده را نیز ازسر بگیرد».

کره شمالی روز سه‌شنبه همچنین خبر از آن داده بود که این کشور فعالیت تاسیسات هسته‌ای خود را از سرمی گیرد که این اطلاعیه اشاره‌ای ظاهری به رآکتور تولید پلوتونیوم پنج مگاواتی و دیگر تاسیسات در "یونگ بیون" بود. گمان می‌رود کره شمالی پلوتونیوم کافی برای تولید حداقل شش بمب اتم را داشته باشد.

كره شمالی روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد که گفت و گوهای بین‌المللی بر سر برنامه سلاح‌های اتمی‌اش را نیز تحریم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کره شمالی گفت که این کشور قاطعانه اقدام شورای امنیت را محکوم می‌کند چرا که به گفته او این اقدام شورای امنیت، استقلال این کشور را نقض می‌‌کند و عزت و غرور مردم کره را نادیده می‌گیرد.

وی افزود: «ما گزینه‌ای نداریم به جز آنکه در آینده، بازدارندگی هسته‌ای خود را قوی‌تر کنیم تا بتوانیم با تهدیدات نظامی از جانب نیروهای متخاصم مقابله کنیم».

بر اساس توافقنامه شش جانبه سال 2007، کره شمالی متعهد شده بود در ازای دریافت یک میلیون تن سوخت و مصالحه های دیگر، مجتمع اصلی خود در یونگ بیون در شمال پیونگ یانگ را از کار بیاندازد که این اقدام گامی مهم در جهت خلع سلاح هسته‌ای این کشور به حساب می‌آمد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه،‌ هشت روز پس از پرتاب ماهواره به وسیله یک موشک ماهواره‌بر کره شمالی در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و با تشدید تحریمهای کنونی این کشور موافقت کرد. بیانیه شورای امنیت ضعیف تر از قطعنامه درخواستی آمریکا و ژاپن بود.

شورای امنیت در این بیانیه که با موافقت پنج عضو دائم این شورا (چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه) به تصویب رسید، اقدام پنجم آوریل کره شمالی را در پرتاب ماهواره‌بر محکوم کرد.

شورای امنیت در این بیانیه اعلام کرد این اقدام کره شمالی مغایر با قطعنامه 1718 این شورا است که در سال 2006 به تصویب رسید و در آن، هر گونه آزمایش هسته‌ای یا پرتاب موشک توسط کره شمالی ممنوع شد. در بیانیه روز دوشنبه شورای امنیت نیز از کره شمالی خواسته شد از هر گونه پرتاب جدید موشک پرهیز کند. 

بیانیه مزبور توسط «کلود هلر» (Claude Heller)، سفیر مکزیک در سازمان ملل که ریاست ماه آوریل شورا را بر عهده دارد قرائت شد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از اتفاق نظر اعضای شورای امنیت در محکوم کردن اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره‌بر استقبال و آن را پیامی به نشانه وحدت نظر اعضای این شورا به رهبران سیاسی کره شمالی ارزیابی کرد.

بان در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که پاسخ همه جانبه اعضای شورای امنیت راه را برای تلاش‌های جهانی در جهت رسیدن به حل و فصل صلح آمیز مسئله کره شمالی، از جمله از سرگیری مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی هموار سازد.

یک مقام آمریکایی هم روز سه‌شنبه گفت که کره شمالی نباید با خارج شدن از مذاکرات شش جانبه باعث انزوای بیشتر خود شود.

این مقام آمریکایی افزود: «کره شمالی باید به مذاکرات شش جانبه بازگردد و از اقداماتی که باعث انزوای بیشتر پیونگ یانگ از جامعه بین المللی خواهد شد خودداری کند».

چین متحد اصلی کره شمالی خواستار آرامش شد و سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «ما امیدواریم طرف های مربوطه با ارامش و خویشتن داری این موضوع را پیش ببرند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین