کد خبر: ۸۶۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹

بانوی ایرانی برنده جایزه دنیای ادبیات ژاپن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شیرین نظام ‌مافی نویسنده داستان کوتاه «کاغذ سفید» به زبان ژاپنی امروز چهارشنبه 26 فروردین ماه برنده جایزه ارزشمند دنیای ادبیات کشور ژاپن در سال 2009 میلادی شد.

به گزارش خبرنگار آفتاب از توکیو، در کشور ژاپن هر ساله داوران جایزه ارزشمند «دنیای ادبیات» به بهترین داستان کوتاهی که به زبان ژاپنی نوشته شود، جایزه ارزشمندی تقدیم می‌کنند. بنابراین روال داوران امسال خانم شیرین نظام‌مافی را برنده صد و هشتادمین دوره این جایزه ارزشمند کشور ژاپن به خاطر نوشتن داستان کوتاه «کاغذ سفید» دانستند. داستان کوتاه وی به ماجرای عشقی یک دختر بچه ۱۰ ساله می‌پرازد که در زمان جنگ عراق و ایران رخ داده است.

خانم شیرین نظام‌مافی 29 ساله و متولد تهران است که در سال 2000 میلادی برای ادامه تحصیل و زندگی به ژاپن آمد و زبان ژاپنی را به خوبی فرا گرفت. او پس از دانش آموخته دوره فوق لیسانس مهندسی از دانشگاه کو.به است و هم اکنون در یکی از شهرهای استان او.سا.کا زندگی و کار می‌کند.

شیرین نظام‌مافی توانسته بود که در سال 2006 میلادی جایزه ادبی دانشجویان خارجی دانشگاههای ژاپن را نیز بدست آورد. وی را می‌توان نخستین خارجی در ژاپن دانست که به زبان ژاپنی داستانی نوشته است که نظر داوران این دوره از مسابقات را به خود جلب کرده است و این در حالی است که زبان مادری‌اش هیچ همانندی ریشه‌ای با شیوه نگارش خط چینی (کان.جی ) ندارد و از این نظر کار بسیار مهمی در دنیای ادبیات و زبان انجام داده است. هرآینه پیش از وی خانم یانی، 44 ساله از کشور چین به عنوان یک خارجی دیگر در ژاپن توانسته بود که در سال 2007 میلادی این جایزه را بدست آورد.

امروز سایتها و روزنامه‌های مهمی مانند یو.می.یو.ری به این موضوع پرداختند و از کار وی به ستایش یاد کردند.

تاریخچه این جایزه ارزشمند دنیای ادبیات کشور ژاپن بر می‌گردد به سال 1955 میلادی و تاکنون این جایزه ادبی به شخصیت‌های مهمی چون ای.شی.ها.را شین.تا.رو استاندار کنونی توکیو، شی.رو.یا.ما سا.بو.رو (نویسنده ) و نیز یو.شی.دا شو.ای.چی (نویسنده ) اهدا شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین