کد خبر: ۸۶۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶
یک حرکت انتخاباتی در تعلیق؛

اگر مجلس به هدفمند‌کردن یارانه‌ها رای ندهد، احمدی‌نژاد کاندیدا نمی‌شود؟

حرکت‌های انتخاباتی و موج سازی‌های تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد آغاز می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه سیاسی: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد نیز که درجایگاه رئیس جمهور یکی از کاندیداهای انتخابات پیش روی است، به سازماندهی برنامه‌ها و حرکت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی برای افزایش آرای خود روی آورده است. 

در همین راستا بر سرعت و تراکم سفرهای استانی رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد، افزوده شده است. او بدین ترتیب پس از اصفهان، امروز چهارشنبه وارد استان کرمان شد تا با مردم این شهر صحبت و گفتگو کند. این در حالی است که مطابق برخی نظرسنجی‌ها در شرایط فعلی و پس از انصراف سیدمحمد خاتمی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دهم، محمود احمدی‌نژاد نزدیک به سی و پنج درصد آرا را از میان کاندیداهای موجود در صحنه انتخابات به خود اختصاص داده است. 

***
بنا بر برخی گزارش‌ها محمود احمدی‌نژاد در پایان سال گذشته نیز دست به اقدامی زده بود که البته ناکام ماند و در صورت موفقیت، می‌توانست جایگاه او را در افکار عمومی بسیار تقویت کند و موج تبلیغاتی جدی‌ای را برای او فراهم سازد. 

مطابق این خبر در روزهای پایانی سال گذشته، پس از آنکه در ماجرای تصویب لایحه بودجه، علی لاریجانی رئیس مجلس، به تهدیدهای رئیس دولت و اخطار قانون اساسی‌اش خطاب به نمایندگان مجلس، پاسخی تند و طعنه آمیز داد، محمود احمدی‌نژاد نیز در اقدامی تقابل جویانه بیانیه‌ای را تنظیم و آماده انتشار کرده بود. 

این بیانیه درحالیکه مطبوعات نیز وارد تعطیلات شده بودند، برای انتشار در اختیار صداوسیما قرار گرفت. در این بیانیه محمود احمدی‌نژاد ضمن پاسخ‌گویی به گفته‌های علی لاریجانی، ادعا کرده بود که "در صورت عدم تصویب طرح تحول اقتصادی موسوم به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس و اعمال نظر نمایندگان در لایحه بودجه و تغییر محتوای آن، او نیز کاندیدای انتخابات آینده نخواهد شد و در اعتراض، از حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری دهم پرهیز خواهد کرد. 

این بیانیه اما پس از آنکه ریاست صداو سیما، عزت الله ضرغامی از مقامات عالی نظام کسب تکلیف کرد و در پی عدم موافقت آنها با پخش آن، از انتشار در رادیو و تلوزیون بازماند. بدین ترتیب این اقدام محمود احمدی‌نژاد که می‌توانست فضای سیاسی و تبلیغاتی قابل توجهی را برای او در صحنه رقابت‌های انتخاباتی ایجاد کند در ابتدای راه متوقف ماند و نتوانست عملیاتی شود. 

***
محمود احمدی‌نژاد با انتشار این بیانیه و طرح این مدعا که درصورت کارشکنی مجلس، کاندیدای انتخابات آینده ریاست جمهوری نخواهد شد، به واقع این پیام را به افکار عمومی و توده‌های رای دهنده منتقل می‌کرد که او در حکومت، برای پیش برد برنامه‌های خود تنها است و عموم دستگاهها از جمله مجلس در برابر اقداماتش دست به کارشکنی می‌زنند. 

احمدی‌نژاد بدین ترتیب همچون گذشته که بحران‌های اقتصادی را برآمده از کارشکنی مخالفان و دشمنان خود می‌خواند این بار نیز با چنین اقدامی می‌توانست در آستانه انتخابات، ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های برآمده از تصمیم‌های دولت خود را به کارشکنی نمایندگان مجلس و لابی‌های قدرت درون مجلس نسبت دهد.

او علاوه بر این، خود را به نوعی به مثابه اپوزیسیون قدرت در ایران معرفی می‌کرد و بدین ترتیب با همان حربه‌ای که مسیر پیروزی خود را در انتخابات سال 84 توانست هموار کند، این بار نیز، بالادستی خود در رقابت‌های انتخاباتی را مجدداً فراهم می‌ساخت.
 
تهدید احمدی‌نژاد به عدم کاندیداتوری در انتخابات، همچنین نوعی الگوبرداری هوشمندانه و صوری از تز " خروج از حاکمیت" می‌توانست باشد. عباس عبدی که واضع تز "خروج از حاکمیت" در عصر اصلاحات بود، اعتقاد داشت در شرایطی که اصلاح طلبان با موانع جدی در راه خود روبرویند و از یک‌سو فاقد قدرت هستند و از سوی دیگر باید پاسخگو به هواداران خود باشند، تهدید به خروج از حاکمیت می‌تواند در مرحله اول به عقب نشینی مخالفان آنها بینجامد و در مرحله بعدی در صورت عدم عقب نشینی مخالفان نیز، اقدام در جهت خروج از حاکمیت می‌تواند راهکار مناسبی پیش از زمینگیر شدن و اخراج از حاکمیت باشد. 

محمود احمدی‌نژاد نیز به نظر می‌رسد که با تهدید به عدم کاندیداتوری در انتخابات از یکسو می‌توانست فضای روانی مناسبی را در رقابت‌های انتخاباتی برای خود سامان دهد و تظاهر کند که با موانع جدی در مسیر خود روبروست؛ و حتی در صورت پایین بودن زمینه رای خود در انتخابات با چنان بهانه‌ای، پیش از شکست در انتخابات و اخراج از حاکمیت، خود اقدام به کناره‌گیری از قدرت نماید. 

***
به هرحال اما بنا بر مخالفت برخی مقامات نظام این اقدام سیاسی- تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد ناکام ماند و بیانیه تدوین شده توسط او و مشاورانش از انتشار بازماند. رئیس دولت نهم با این حال، برنامه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی خود را از مسیرهای متفاوت دیگری همچنان دنبال می‌کند. آنچنانکه به بر اساس گزارش‌های دریافتی، محمود احمدی‌نژاد در جریان بازدید نوروزی خود از وزارت امور خارجه در روز سه شنبه یازدهم فروردین ماه، به هریک از کارکنان و مدیران حاضر یک میلیون ریال، به عنوان عیدی اهدا کرده است. 

این درحالی است که یکی دیگر از خبرگزاری‌ها نیز مدعی شده است که مبلغ 200 هزار تومان به عنوان عیدی ویژه رئیس جمهور به کارکنان وزارت کشور پرداخت شده است. این اخبار در حالی منتشر می‌شود که پیشتر نیز گفته شده بود که محمود احمدی‌نژاد در جریان دیدار نوروزی خود از یکی از بیمارستان های دولتی به پرسنل بیمارستان صد هزار تومان عیدی داده و در اقدام مشابه دیگری نیز با حضور در خوابگاه دانشجویان، اقدام به پرداخت عیدی به دانشجویان کرده است. 

***
به موازات این اقدامات، ماجرای پخش گونی‌های سیب زمینی توسط دولت نیز از سوی منتقدان احمدی‌نژاد به عنوان اقدامی تبلیغاتی در آستانه انتخابات تفسیر شده است؛ تا آنجا که میر حسین موسوی در یک سخنرانی عمومی خود اعلام کرد که "توزیع سیب زمینی به نماد یک تفکر تبدیل شده است". 

مهندس موسوی که این روزها به صورت پیاپی محمود احمدی‌نژاد و دولت او را هدف انتقاد خود قرار داده، همچنین با تاکید بر اینکه "در یک جامعه ارزشی رای اصلا قابل خرید و فروش نیست"، گفته است عده‌ای فکر می‌کنند اکثریت رای جامعه را می‌توان با پول و امکانات خرید و می‌خواهند با کمک‌های نقدی و جنسی خود، مردم را نمک‌گیر کنند. 

در همین حال محمود احمدی‌نژاد در روزهای گذشته طی سخنانی با بیان این که موضوع مسکن بدون حضور و دخالت دولت به سرانجام نمی‌رسد، اعلام کرد: «هر خانواده‌ای که تشکیل می‌شود باید صاحب مسکن شود»؛ که این سخن او نیز نوعی وعده انتخاباتی و شعار تبلیغاتی به نظر می‌آید. 

***
در برابر انتقادات منتقدان اما محمود احمدی‌نژاد به طرح این نکته اکتفا کرده است که «حتی ثانیه‌ای از وقت مدیران دولت به تاثیرگذاری در انتخابات اختصاص نمی‌یابد». این سخنان اما درحالی مطرح می‌شود که بنا بر برخی اخبار و گزارش ها، در سفرهای استانی اخیر، تشکیل و هدایت ستادهای انتخاباتی با حضور مقامات دولتی محلی را به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته‌است. 

آنچنانکه به گزارش خبرگزاری مهر، به عنوان مثال در جلسه‌ای که با حضور علی زارعی نجف‌دری مشاور رئیس جمهور تشکیل شده است، مدیرکل فنی استانداری مازندران به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در این استان انتخاب شده و معاون سازمان میراث فرهنگی استان و معاون پدافند غیرعامل و مدیرکل امور بانوان و مشاور استاندار مازندران نیز از دیگر مدیرانی بوده‌اند که در این نشست مسئولیت‌هایی را در ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در استان مازندران عهده دار شده‌اند. 

***
با داغ‌تر شدن فضای انتخابات اما بی‌شک باید منتظر اقدامات قابل توجه‌تری از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان یک کاندیدای انتخاباتی باشیم؛ چه آنکه او نشان داده است که در شرایط سخت و بحرانی دست به اقدامات متحیر کننده و قابل توجهی می‌زند که ضامن بالادستی او در صحنه رقابت‌ها و مجادلات انتخاباتی باشد. شمارش معکوس آغاز شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
وقتي گفت:«حتی ثانیه‌ای از وقت مدیران دولت به تاثیرگذاری در انتخابات اختصاص نمی‌یابد»با خودم گفتم اين جمله خود بزرگترين تبليغات است اما مردم آنقدر روشن هستند که به اين سوء استفاده ها پي ببرند؟ فکر نمي کنم . نظر شما چيه؟
بهره هوشي مردم را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
شما فکر می کنید همه مثل شما هستند که دین و دنیایشان را برای مسأله قدرت به باد فنا دهند؟ کافر همه را به کیش خود بیند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
ای نمایندگان عزیز اگر با عدم موافقت شما ایشان کاندید نمیشود به خدا این ثواب را مرتکب شوید
ناشناس
|
CHINA
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
ایکاش ان بیانیه خوانده میشد انوقت همه می فهمیدند که هدف از این لایحه اتتخاب مجدد احمدی نژاد است ونه نجات اقتصاد کشور.
ناشناس
|
KUWAIT
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
من حاضرم دارو ندارم رو بدم تا نمایندگان محترم رای ندند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
سلام. آقا ای ول. دست تیم دولت را خوب رو کردید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
تشکر مقاله تحلیلی زیبایی بود و با ادبیات شیوا یی نوشته شده .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
آن موقع كه نفت بشكه اي بيش از 100دلار بود سخني از پرداخت يارانه نبود حالا كه بشكه زير 50دلار است و صندوق ذخيره هم خالي معلوم نيست كه بودجه يارانه ها از كجا بايد تامين شود.
البته چك هاي 5ميليوني كه درآستانه راي گيري دوباره براي كردان سرازير مجلس شد ممكن است اينبار نيز براي تصويب اين لايحه چك هاي 100ميليوني ارسال شود.
ولي با توجه به توهيني كه دولتمردان و حاميانشان در رابطه با تخلفات بودجه اي سال 86به نمايندگان كرده اند بعيد به نظر مي رسد كه نمايندگان مردم تسليم فزون طلبي دولت شوند.
ما كه دعا مي كنيم كه اين لايحه راي نياورد بعد ببينيم كه ايشان نامزد مي شوند و يا نه. البته مي ترسم اين حرف نيز سرنوشت سخن ايشان در آوردن پول نفت بر روي سفره مردم گرفتار شود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
man hazeram yek sal g_orosnegi bekesham in agha bere
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۷
0
0
قبول احمدي همه كار نكرد در عوض خيلي كارا كرد واقعاَ بهتر از احمدي ميشناسي بگو تا ماهم بفهميم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۹
0
0
ای کاش نمایندگان مجلس به این طرح رای ندهند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۹
0
0
اي نمايندگان محترم اگر واقعا ميخواهيد به اين مملكت خدمت كنيد به طرح اين اقا راي ندهيد بزاريد زودتر بزاره بره مردم از دستش راحت بشوند خداوكيلي از دستش عاصي شديم به نون شب محتاج شديم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
امیدوارم ریس جمهور سر حرف خود بماند و حالا که مجلس با خواسته های ریس جمهور در قضیه لایحه های گفته شده موافقت نکرده امیورام ایشان هم کاندید نشوند هرچند کاندید شدن ایشان شاید فایده ای هم نداشته باشد. امیدوارم ریس جمهور بعدی کس دیگری باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
رییس جمهور میتوانند اعتصاب غذا کنند چطوره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
0
0
دوستان عزیز صبر داشته باشید و این بنده خدا را بیش از این شرمنده نفرمایید. از الان دارند ادای بزرگانی چون حضرت علی را در می آورند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۱
0
0
آخرش رسوا میشوید وعده خدا حق است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین