کد خبر: ۸۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳
در دانشكده علوم دانشگاه شهيد چمران اهواز:

موسوی: مگر سرمايه‌گذار خارجی ديوانه ‌است که اينجا سرمايه‌گذاری کند؟‌

پنج شنبه دیدگاه‌های اقتصادی‌ام را توضیح می‌دهم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه سخنرانی و پرسش وپاسخ میرحسین موسوی در جمع دانشجویان شهر اهواز در دانشگاه شهید چمران این شهر برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کلمه، در ابتدای این نشست، نمایندگانی از انجمن‌های مختلف دانشگاهی به بیان دغدغه‌ها و مشکلات منطقه‌ای و ملی خود پرداختند.

میرحسین موسوی ابتدا در پاسخ به دانشجویی که از او می‌پرسید آیا سکوت شما تنها به دلیل مقابله با قانون گریزی بوده است؟‌ توضیح داد:‌ «کلمه سکوت را قبول ندارم. من در این مدت فعال بودم. در این مدت در مسائل مختلف از جمله علوم سیاسی ... بارها به این مساله پرداختم اما اکنون زمان دیگری است».

وی افزود: «زمانی که نخست وزیری حذف شد، کاملا مشخص بود که آقای هاشمی در انتخابات رییس جمهور ایران خواهند شد که مسوولیت ایشان تا سال 76 ادامه یافت، و از آن به بعد هم آقای خاتمی عهده‌دار مسوولیت دولت بودند، در این دوره فکر می‌کردم در انقلاب ما قواعد و قوانینی برقرار است که فرقی نمی‌کند چه افرادی با چه گرایشی حاکمیت را به دست بگیرند».

وی با تأکید بر این که مهمترین مساله عمل کردن در چارچوب قواعد و قوانین است، گفت: «اساسا ما برای این انقلاب کردیم که افراد مادام‌العمر در مسئولیت‌ها نباشند».

وی افزود: «اکنون این نگرانی را از تهدید قواعد و قوانین مهم کشوری احساس کردم و به صحنه آمدم».

میرحسین موسوی با اشاره به این که قوانین در حال به هم خوردن است، گفت: «عهد ما با مردم، در زمان انقلاب این بود که در اداره امور کشور، همه اطلاعات را از مسائل مختلف به طور شفاف به مردم گزارش دهیم. عهد کردیم صداقت داشته باشیم، عزت آن‌ها را نگه داریم. عهد کردیم میراث بزرگی که آن را به دست آوردیم حفظ و تکمیل کرده و آن را به آیندگان دهیم. نه اینکه آن را ویران کنیم».

موسوی ادامه داد: «اکنون ما در یک شب تصمیم به حذف ده‌ها شورا می‌گیریم و اختیار آن را به کمیسیون‌های دولت می‌سپاریم. بنده در دولت بوده‌ام و با این موارد آشنا هستم. این کمیسیون‌ها کاملا تحت مدیریت رییس دولت و وزرا هستند و نمی‌توانند نقش شوراها را به واقع ایفا کنند. در نتیجه همین وضعیت است که ما امروز شاهد رویکردهای نادرست و بی‌نتیجه در سیاست‌های پولی هستیم».

میرحسین افزود: «اکنون بحث تفریغ بودجه در مجلس مطرح است و ما شاهدیم چقدر گزارشات و تخلفات در آن وجود دارد. که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، چیزی از کشور باقی نخواهد ماند».

میرحسین افزود: «بنده احساس توان کردم و در این زمینه به صحنه آمدم. بنده هرگونه تصمیمات فردی را نقض کرده و با تصمیمات گروهی حتی در کوچکترین نهادها و مجموعه‌ها موافقم». 

در حالی که در این بخش از سخنان میرحسین موسوی دانشجویی با بر هم زدن نظم جلسه به بیان نظرات مخالف خود پرداخت، میرحسین گفت:‌ «دانشجویان عزیز، دانشگاه بهترین فضا برای ابراز نظرات مخالف است».

وی افزود: «در ‌کشور ما اقداماتی می‌شود که با هم در تضاد هستند. مردم و ملت ما به هیچ وجه از ارزش‌ها و مسائل اعتقادی و چیزهای خوب بدشان نمی آید. اما اگر ما به نام ارزش بر ضد این ارزشها عمل کنیم، حساسیتشان را بروز می‌دهند».

وی با انتقاد از شرایط فعلی دولت ادامه داد: «چرا پیشرفت‌های هسته‌ای اکنون باید در مقابل عدم توسعه یافتگی کشور قرار گیرد و چرا این دو مهم با یکدیگر همراه نیستند. فناوری هسته‌ای صلح آمیز قطعا برای آینده کشور ما امری حیاتی است که بنده به آن اعتقاد راسخ دارم، اما ما نباید از این پیشرفت به عنوان یک ابزار و تبلیغات گروهی در داخل کشور استفاده کنیم». 

موسوی ادامه داد: «هیچ کس مخالف پیشرفت هسته‌ای کشور نیست اما همه مردم نگران این هستند که این مساله ابزاری تبلیغاتی برای عده‌ای شود، چرا که دستاوردها و پیشرفتها و پروژه‌هایی که اکنون به ثمر می‌رسند،‌ ثمره تلاش همه ملت و دولت‌ها و مدیران گذشته هم هستند. کما اینکه فعالیت‌های امروز هم ممکن است در زمان دولت دیگری و شاید در ده سال دیگر به ثمر بنشیند».

وی همچنین با تاکید بر تقویت ارزش‌ها گفت:‌ «نباید در حین عملکردن به ارزش‌ها، به ارزش‌های بنیادی ضربه بزنیم».

وی افزود: «باید به گونه‌ای به ارزش‌ها عمل کنیم که با محتوای اصلی آن منافات نداشته باشند. یکی از ارزش‌های بنیادی استقلال است. کرامت انسانی هم یک ارزش‌دیگر است که در هر شرایطی باید حفظ شود و در هنگام انجام وظایف به آن خدشه‌ای وارد نشود».

میرحسین موسوی یکی دیگر از ارزش‌ها را مطرح کردن توامان جمهوریت و اسلامیت دانست و افزود: «اجرای یکی بدون دیگری به زیان جامعه خواهد بود».

میرحسین با اشاره به شعاری که برای انتخابات مطرح کرده است گفت: «بنده در راستای شعار "ایران پیشرفته همراه با قانون، عدالت و آزادی" باید به معضلات مهمی در کشور اشاره کنم که بیکاری، عدم اشتغال و نرخ تورم 25 درصد، عدم شفافیت اطلاعات داده شده به مردم، ضعف در پروژه‌های راهبردی کشور از جمله آنهاست که هیچ کس نمی‌تواند درآینده آن ها را تحمل کند».

وی افزود: «نتیجه حل چنین مشکلاتی "ایران پیشرفته" خواهد بود که هر ایرانی قلبش برای آن می‌تپد». 

موسوی ادامه داد: «در کشور ما تصمیمات باید بر اساس عقلانیت، قانون و برنامه باشد. بنده در دوره نخست انقلاب، برخی شکل‌ها و نظرها مخالف بودند. این مخالفت به بحث گذاشته می‌شد. عده‌ای اعتقاد داشتند برنامه برای اداره کشور به درد نمی‌خورد. شما کار خوب انجام دهید خداوند هم برکاتش را در زمینمان نازل می‌کند. که بنده چنین تفکری را به هیچ وجه قبول نداشته و ندارم و گفتم ما چنین رویکردی نداریم».

موسوی که در دانشگاه شهید چمران اهواز سخن می‌گفت، ادامه داد: ‌«سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ما به این دلیل رشد می‌کند که توانسته تصمیمات فردی را مهار کند و آن‌ها به نهادهای علمی و جمعی برگرداند».

وی افزود: «بنده اعتقاد دارم نظام ما هرچقدر بازوان بلندی داشته باشد، می‌تواند بیشترین آحاد را از ملت در آغوش بگیرد». 

وی با اشاره به این که نزدیکی دولت و مردم، و همفکری آن‌ها امکان پیشرفت را برای کشورمان میسر می‌سازد، گفت: «ما باید در برابر ملت، خودمان را کوچک کنیم و خودمان را به جای ملت قرار دهیم تا مشکلاتشان را بیشتر حس کنیم. ملت را در نظرمان بزرگ داریم. کما این که خود در یک اقلیت هستیم. ما باید به قومیت‌ها و وجود قشرها و گروه‌ها و نژادهای مختلف به چشم فرصت نگاه کنیم و از توانایی آن‌ها برای پیشرفت کشور و آبادانی مملکت استفاده کنیم، نه اینکه به آن‌ها به عنوان یک تهدید بنگریم».

میرحسین موسوی که در دانشگاه شهید چمران اهواز سخن می‌گفت افزود: «هیچ کشوری بدون برخورداری از یک فضای جمعی پیشرفت نکرده است. اگر قرار باشد افرادی که تجربه خوبی در مدیریت کشور داشته و دارند در بهترین سال‌های تجربی خود کنار گذاشته شوند، ضایعه‌ای بزرگ برای کشور خواهد بود».

وی افزود: «بنده با جابجایی رسمی مدیران مخالفم. در سال‌های گذشته هم دیدم مدیرانی برکنار شدند که در اول انقلاب در یک دوره بحرانی کشور را اداره می‌کردند، تجربه کسب کردند، معجزه کردند و پروژه‌های موفقی را به ثمر رساندند و مملکت کاملا به دست مدیران بی تجربه افتاد».

میرحسین موسوی گفت: «ما آن مدیران را از دست دادیم. به حدی که اکنون شما می‌بینید در مهمترین بانک کشور که بانک ملی باشد، در یک دوره 4 ساله 4 مدیر عوض می‌شود که اینجا وقتی حرف از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور می‌شود باید گفت ‌وقتی در یک کشور ثبات سیاست‌گذاری و مدیریت وجود ندارد، مگر سرمایه‌گذار خارجی دیوانه‌اند که در اینجا سرمایه گذاری کنند؟‌ اگر مقداری هم سرمایه‌گذاری کرده باشد، بسیار اندک خواهد بود».

میرحسین همچنین با تاکید بر مبارزه با تبعیض جنسیتی در کشور گفت:‌ «بنده با سهمیه‌بندی‌های جنسیتی مخالفم. و این مساله را عامل به وجود آمدن مشکلات بسیاری در کشور و عدم پیشرفت می‌دانم. مشکلات مختلف راه حل دارد و ما برای رفع این مساله هم باید تلاش بیشتری داشته باشیم».

وی همچنین با تاکید بر آزادی فکر و اندیشه در کشور که به عنوان یک سوال برروی پلاکاردهای در دست دانشجویان هم نوشته شده بود، اظهار کرد: «‌احترام به حقوق اساسی مردم جزء وظایف ماست، اگر ما اعتقاد داریم خوردن یک ریال از مال مردم حرام است، این در بعد مسائل مادی بوده. همین طور در راستای چنین اعتقادی، باید گفت که باید مراقب رعایت حقوق اساسی مردم باشیم. ما انقلاب کردیم که نه تنها مسائل اعتقادی را زنده کنیم، بلکه آزادی فکر و اندیشه نیز داشته باشیم».

میرحسین ادامه داد: «یادم می‌آید که مرحوم شهید بهشتی که از افراد قوی و موثر نظام بود، در کنار کیانوری، رهبر حزب توده و همچنین نمایندگان مختلفی از گروه‌ها و جناح‌های منتقد و مخالف در صدا و سیما بحث می‌کرد و با آنها به مناظره می‌پرداخت و هیچ احساس کوچکی هم نداشت. فضای اول انقلاب فضای آزادی بود و مطمئن باشید هیچ جامعه‌ای از آزادی فکر و اندیشه ضرر نخواهد کرد و تک صدایی هرکجا رفت باعث ضرر شده است. هیچ کس نمی‌تواند با مختصر تغییر در لحن خود جای صداهای دیگران در پایگاه‌های دیگر را بگیرد». 

میرحسین موسوی که در جمع دانشجویان شهید چمران اهواز سخن می‌گفت، ادامه داد: «طبیعی است که اگر مشکلی در کشور باشد، قانون جای آن را پر می‌کند و آن را حل می‌کند و در عین حال معتقدم همین قوانین اساسی فعلی ما در کشور تضمین کننده این آزادی خواهد بود و اگر ایرادی هم به قوانینی باشد، آن قوانین باید از راه قانون تجدید نظر شوند».

وی همچنین درباره انگ زدن و برچسب زدن به دیگران گفت: ‌«در دانشگاه هرچقدر اعتقاد به کار دانشجویان بیشتر باشد، ما موفق‌تر هستیم. نباید در مواجهه بسیاری از مشکلات و مسائل عادی موجود در یک دانشگاه،‌ اداره آن را تبدیل به یک مساله امنیتی بکنیم. هر اندازه بتوانیم فضا را به سمتی ببریم که از انگ زدن‌ها و مارک زدن‌ها جلوگیری کند، و احساس مشترک را حس کنیم، موفق‌تر خواهیم بود».
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلا ح طلبی توامان با اصول‌گرایی را چگونه تفسیر می‌کنید، ‌گفت: «‌بنده گفتم اصلاح طلبی هستم که مدام به اصول رجوع می‌کنم و همین اصول را هم در ابعاد مختلف برای شما بیان کردم. همچنین اصلاح‌طلبی را به آن معنی می‌دانم که ما با ثابت نگه داشتن و حفظ ارزش‌های بنیادیمان که بزرگترین نقش را برای ایجاد وحدت در میان مردم ایفا می‌کند، به یک نقطه روشن عظیمت کنیم. و یقین دارم که مردم ما می‌توانند این دو را با هم جمع کنند. آنها با اهمیت گذاردن به حفظ ارزش‌ها و مسائل اعتقادیشان در عین حال باز بودن فضا و آزادی را می‌خواهند و در راستای حفظ کرامت انسانی دوست ندارند به آن‌ها اهانت شود. و نسبت به این مساله حساسند».

میرحسین موسوی همچنین با اشاره به مساله انتخابات گفت: «مردم ما حاکمیت بر سرنوشت خود را یک کرامت می‌دانند که در قانون بر آن تصریح شده است و به همین دلیل انتخابات رقابتی آزادانه را جزو مهمترین شعارهایشان می‌دانند و هر نوع گرایش به سمت صوری کردن انتخابات با هر دلیل و منطقی را محکوم کرده و به ضرر ملتمان می‌دانند. ما هر زمان که به ملتمان اعتماد کردیم سود بردیم».

وی همچنین با اشاره به مواضع اقتصادی خود گفت: «افکار و موضع اقتصادی‌ام را به تدریج تا انتخابات بیان می‌کنم و محورهای مهم آن را هم در جلسه‌ای که روز 5 شنبه خواهم داشت با حضور اصحاب مطبوعات و صنعت‌گران تشریح می‌کنم».

میرحسین موسوی افزود: «یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، توانمند کردن طبقات میانی است. ما باید حمایت از مستضعفان را حفظ کنیم و همواره مشکلات دهک‌های پایین و حمایت از آن‌ها را در برنامه داشته باشیم امابه گونه‌ای توامان، بر گسترش و توانمند کردن قشر میانی کشور نیز تاکید کنیم و این دو را همراه با هم در نظر بگیریم».

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌هایش درباره گشت ارشاد گفت: «بنده معتقدم هر تصمیم و اقداماتی که کرامت انسانی و حقوق اساسی ملت ما ضربه زند، هزینه‌های جبران ناپذیری خواهد داشت برخورد با اراذل با اهانت به مردم فرق دارد».

وی افزود: «ما حق نداریم دختری که در کنار پدرش در خیابان راه می‌رود را بگیریم. ما به عنوان یک جامعه مسلمان برخورد با اراذل که بیشترین تهدید را برای حیثیت مردم دارند، تایید می‌کنیم، اما این برخورد را با زیر سوال بردن کرامت انسانی مردم واهانت به آنها در یک موضع نمی‌دانیم».

میرحسین موسوی همچنبن با تاکید بر اهمیت حقوق زنان گفت: ‌«احقاق واقعی این حقوق احتیاج به اراده و عزم ملی در عرصه سیاسی کشور دارد. ما باید زمینه را برای حضور بیشتر زنان در عرضه‌های مختلف کشور فراهم کنیم و از حضور ملی آن‌ها نیز همواره بهره مند باشیم. حضور بانوان بسیار در دانشگاه‌ها نیز نمایانگر میزان قابل توجهی از قشر تحصیل کرده زنان در کشور است».  

وی افزود: «تبعیض میان زنان و مردان مساله‌ای‌ست که با تحکیم پایه‌های خانواده می‌تواند شکل بهتری پیدا کند. ما هنوز در سطح اشتغال‌زایی برای این قشر سیاست گذاری حاضی نکرده‌ایم و از همینجا اشاره می‌کنم که به هیچ وجه مساله گشت ارشاد هم جای خانواده‌ها را که زنان بنیاد آن هستند نمی‌گیرد».

در این میان یک نفر از حاضران با صدای بلند از میرحسین موسوی پرسید که شما صحبت از آزادی اندیشه و مطبوعات می‌کنید در حالی که نشریه‌ای می‌نویسد امام خمینی به موزه ها پیوست. و اینکه بعضی صحبت از تظاهرات حتی بر علیه خدا می‌کنند که صحبت‌های وی با شعار یکصدای دانشجویان حاضر مبنی بر اینکه دروغ است دروغ است همراه شد. در این شرایط هنگامی که وی قصد داشت به سمت تریبون حرکت کند، دانشجویان مانع از حرکت وی شدند.

میرحسین سپس گفت: «ما باید به عقاید همدیگر احترام بگذاریم». 

وی خطاب به این فرد گفت: «آیا این صحبت‌های شما را دوستانتان نیز قبول می‌کنند که حاضرین مجددا شعار دروغ است دروغ است را سر دادند».

میرحسین موسوی افزود: «شما که دلسوزی مسائل مذهبی و ارزشی کشور را دارید باید از این فضا استقبال کنید. ما 70 میلیون جمعیت داریم که عقاید مختلفی در میان این مردم وجود دارد، آیا صحبت‌های شما را این فضای دانشگاهی می‌پذیرد؟ ‌پس چرا آن‌ها چنین شعاری را سر می‌دهند؟ آیا این برخورد شما خودش یک گناه کبیره نیست؟‌ بنده همه عزت و شرفم را از وجود امام کبیر انقلاب می‌دانم که در اینجا حضار یکصدا از موسوی حمایت کرده و او را تشویق کردند».

وی افزود: «چرا چیزی را که افراد و دانشجویان دیگر به آن اعتقاد ندارند به زور می‌خواهید بگویید؟ یکی از مشکلات ما نیز همین انگ‌هاست. مردم مسلمان ما به امام احترام می‌گذارند و کشور بر اساس اعتقاد به دین خدا اداره می‌شود. و به آن احترام می‌گذارد. ما معتقد به خدا و انقلاب و ارزش‌های قانونی هستیم».

میرحسین موسوی در پاسخ به دانشجوی دیگری درباره انتخاب استان ایلام به عنوان برای سفر استانی خود پاسخ داد: «ما 5 استان جنگی داریم که بنده می‌دانم چه تخریبی و چه آثاری از این تخریب در آنها به وجود آمد. ایلام جزو استان‌هایی است که هیچ‌گاه تخلیه نشد و مردم آن تا آخرین لحظه مقاومت کردند و حتی منطقه میمک را خودشان آزاد کردند و این جای تعجب ندارد که هردو به این مساله واقف باشیم».

وی افزود: «بنده سفرهایی به این منطقه داشتم و گزارش‌هایی به رییس جمهور وقت دادم. برای من ارزش‌های انقلاب و فداکاری‌های مردم زنده است و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم هواپیمایی که وارد کشور می‌شد و می‌رفت و بمبهای زیادی را در این مناطق می‌انداخت».

میرحسن موسوی درباره از بین رفتن پست نخست وزیری گفت: «ما در آن موقع مشکل ساختاری داشتیم و این مساله دلیل تغییر قانون در سال 67 بود. آن زمان امام ده مورد را از مشکلات قانون بر شمرد که باید لحاظ می‌کردیم. این مشکلات ربطی به افراد نداشت و تنها تنظیم قانون مورد نظر بود. برای مثال مشکلات بسیاری در قوه قضاییه وجود داشت که به دلیل آن که این قوه جلوی چشم نبود کمتر مشکلات آن احساس می‌شد».

وی ادامه داد: «مورد دیگری که احساس می‌شد این بود که نباید در حالی که رییس جمهور با رای مردم انتخاب می‌شود و مردم او را قبول دارند، فرد دیگری پاسخگوی نظرات او باشد به همبن دلیل این قانون تغییر کرد و اگر هرکس در هر زمان این مساله را به گونه‌ای دیگر تعبیر کند متوجه واقعیت نشده است». 

‌میرحسین موسوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شورای نگهبان و نظارت استصوابی گفت: «شورای نگهبان نهاد مهمی است که بر مصوبات مجلس نظارت می‌کند. چنین نهادی و مشابه آن در همه جای دنیا نیز وجود دارد. بحث ما درباره موجودیت نهاد نیست. اما بحث این است که بنده نظارت استصوابی را قبول دارم یا با آن مخالفم. بنده مخالف این قانونم اما چون قانون است اجرا می‌کنم و به اجرای آن پاینبندم. در عین حال معتقدم اگر اکثریت مردم چیز دیگری را بخواهد، هر قانونی نیز از راه قانونی قابلیت تغییر دارد و تغییر آن باید به همین صورت باشد».

وی تأکید کرد: «هیچ دلیلی نمی‌بینم در صورت مخالفت با یک قانون با خود قانون برخورد شود و در اجرای آن کوتاهی شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۶
0
0
من در جلسه سخنراني مير حسين حضور داشتم.از انعكاس دقيق و صادقانه شما متشكرم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین