کد خبر: ۸۶۹۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

ارتباط صرع و آلزایمر کشف شد

دانشمندان متوجه شدند که فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر منجر به تشنج می‌شود.
ارتباط صرع و آلزایمر کشف شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش مدیکال نیوز، بیماری آلزایمر باعث مرگ نورون‌ها می‌شود و محققان می‌گویند که این اتفاق احتمالا به فعالیت الکتریکی غیرعادی در مغز که منجر به تشنج صرع می‌شود، کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد مکانیسمی وجود دارد که افراد مبتلا به زوال عقل را در معرض خطر بیشتر و عود انواع تشنج قرار می‌دهد.

ماریا سی. کاریلو، دکترا، مدیر ارشد انجمن آلزایمر گفت: «ما به مطالعات بیشتری برای درک مکانیسم‌های مشترک بین صرع و آلزایمر نیاز داریم که ممکن است به ما در درک بهتر تأثیر تشنج بر مغز کمک کند تا بتوانیم تشنج و زوال شناختی را بهتر درمان کنیم.»

تشنج می‌تواند از علائم صرع باشد، اما همه افرادی که تشنج را تجربه می‌کنند، صرع ندارند. تشنج نشان دهنده اختلال در عملکرد مغز است. صرع یک اختلال سیستم عصبی است که در آن فعالیت الکتریکی مغز غیرطبیعی می‌شود و باعث تشنج به‌علاوه رفتار، احساسات و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری می‌شود.

دانشمندان متوجه شدند که شرکت کنندگان در مطالعه با تشخیص زوال عقل در معرض خطر بیشتری برای اولین تشنج هستند. محققان همچنین دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به زوال عقل انواع مختلفی از تشنج را تجربه کردند. این‌ها عبارت بودند از:

۶.۵ برابر افزایش خطر تشنج در مواردی که منشا آن مشخص نیست.

۶ برابر افزایش خطر تشنج جزئی.

۴.۷۵ برابر افزایش خطر تشنج و صرع جزئی.

در حال حاضر، این یافته‌ها نیاز به آگاهی و نظارت بر تشنج توسط پزشکان را تقویت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بیماران مبتلا به زوال عقل درمان مناسب را دریافت می‌کنند.

محققان دریافتند که هرچه یک فرد زمان بیشتری با آلزایمر زندگی کرده باشد خطر ابتلا به تشنج بیشتر می‌شود (۱.۵ درصد در ۴.۸ سال تا ۵.۴ درصد در ۱۱ سال). بیش از دو سوم (۷۰.۴ درصد) از افراد مبتلا به آلزایمر در مطالعه که یک تشنج را تجربه کردند، در ۷ و نیم ماه بعد، دومین تشنج را داشتند؛ بنابراین افرادی که آلزایمر دارند در معرض افزایش خطر تشنج هستند، به‌ویژه در مراحل پیشرفته‌تر بیماری و خطر عود فوق‌العاده بالایی دارند. خطر عود زیاد و پیامد‌های بالقوه منفی تشنج نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آلزایمر باید پس از اولین تشنج خود با دارو‌های ضد صرع درمان شوند.

به وضوح تمرکز بر تشنج در افراد مبتلا به آلزایمر مهم است تا درمان آن‌ها بهتر جواب دهد. این شامل تولید دارو‌های ضد صرع به طور خاص برای پیشگیری از تشنج در افراد مبتلا به آلزایمر است.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است، اختلالی که حافظه و سایر توانایی‌های تفکر را به تدریج بدتر می‌کند. این بیماری در چند دهه گذشته در ردیف علل اصلی مرگ قرار گرفت. پیش از این دانشمندان به بررسی رفتار پروتئینی پرداختند که می‌تواند به شکست آلزایمر و افزایش طول عمر مفید کمک کند.

محققان دانشگاه واشنگتن نیز روشی را کشف کردند که به وسیله آن می‌توان سلول‌های ایمنی مرده موجود در مغز افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل، عروقی که مربوط به کمبود جریان خون در مغز است را از بین ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین