کد خبر: ۸۶۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۳:۱۹
ضمن انتقاد صریح از کارهای یک‌شبه و دستوری در کشور مطرح شد:

موسوی: پول‌هایی که به حساب ذخیره نرفته کجا رفته است؟

خطر از قانون‌گریزی دولت مرا مجاب کرد که به صحنه بیایم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی گفت: «نفت و درآمدهای آن متعلق به همه ملت ماست و همه مردم باید از معاملات مختلف آن و میزان درآمد واریزی به صندوق بیت المال به طور شفاف مطلع باشند. باید بدانند پول‌هایی که به این صندوق‌ها واریز نشده به کجا رفته است».

به گزارش آفتاب، میرحسین موسوی در ادامه سفر خود در جمع مردم با بیان این مطلب گفت: «من یک خدمتگزار کوچکم و افتخارم این است که مردم مرا قبول داشته باشند. بنده در کنار هزاران خدمتگزاری که برای پیروزی انقلاب و حفظ آن جنگیده‌اند، در خدمت این انقلاب بودم. سلام و درود بر امام و شهدا و بخصوص شهدای آبادان».

وی افزود: «نام آبادان پس از مقاومت‌های بزرگ مردم این شهر، تبدیل به واژه‌ای آشنا شده است. آبادان اهواز، خرمشهر و مناطق دیگر برای ملت ما یادآور خون بسیاری از مردم از سراسر کشور و همچنین خاطره حماسه‌های ناشدنی است. اگر نبود آن مقاومتهای شما، امروز ما ایران و جمهوری اسلامی ایران را نداشتیم».

میرحسین موسوی افزود: «تمام این دلایل نشان می‌دهد که خوزستان و سایر نقاط مرزی یک جغرافیای ساده ندارد، بلکه همه ملت ما آن را به دید وطن خود نگاه می‌کنند. خاطرات بسیاری دراین جا دارند و این کم سرمایه‌ای برای خو زستان، آبادان و خرمشهر نیست».

وی افزود: «باید بگویم که انتخابات در کشور ما از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و از دستاوردهای مهم انقلاب است. مردم در این زمان فرصتی پیدا می‌کنند که به گذشته نگاه کرده آن را نقد کنند و تصمیمی نو بگیرند که یا بر تثبیت اوضاع فعلی حکم کند و یا به تغییر وضع موجود بیانجامد. از این منظر ماه‌های پیش از انتخابات، ماه‌های آگاهی و حساسی است. ملت ما در این مدت روی مسائل مختلف کشوری تمرکز می‌کنند».

میرحسین موسوی با اشاره به برخی از طبیعی است که اکنون با صحبت بسیاری از مشکلات این منطقه هم داشته باشیم.

وی گفت: «خوزستان منطقه‌ای ویژه است و پشتوانه ملی و عظمت ملی را در بردارد، این پشتوانه از سرمایه‌هایی چون اروند و کارون کمتر نیست. البته این منطقه امتیازات ویژه‌ای هم دارد که می‌توان به منابع عظیم آب و نیروی انسانی قوی آن اشاره کرد که همه می‌تواند ابزاری برای آبادتر شدن و رشد بیشتر این منطقه باشند».

میرحسین موسوی یادآورد شد: «در سفرهایی که به این استان کرده‌ام با شکایت‌هایی از سوی مردم که مهمترین آنها مساله آب آشامیدنی آن‌ها بوده و بیکاری در سطح بالا بوده است آشنا شدم. واقعا وقتی صحبت از اشتغال و بیکاری می‌شود برای ما سوال است که نقطه‌ای که از سه طرف با کشورهای عراق کویت و عربستان مرتبط است و از سوی دیگر بازار 70 میلیونی را در پیش روی خود دارد چرا نباید به مانند دیگر نقاط حاشیه خلیج فارس در کشورهای دیگر آباد باشد؟‌ واقعا ما چه کم داریم؟ ‌مشکل کجا است؟‌ آیا داشتن پشتوانه 70 میلیون ایرانی کم است؟‌ آیا نفت مساله مهمی نیست؟ ‌آیا حضور یک سوم آبهای کشور در این منطقه نکته ساده‌ای است؟ ‌همه ذخایر بزرگ در این منطقه وجود دارد که می‌تواند زمینه پیش رفت را فراهم کند».

وی در ادامه به «گرد و غبار» به عنوان مشکل دیگری منطقه خوزستان اشاره کرد و گفت: «باید ریشه‌های این مسئله که پیش از این هم تا حدودی وجود داشته و اکنون مشکلات محیطی گسترده‌تری را برای مردم این منطقه به وجود آورده، بررسی شده و مشکل به طور علمی حل شود. بدون شک حل شدن تمامی این مشکلات و آباد شدن منطقه خوزستان و به خصوص آبادان نه تنها برای مردم این شهر اهمیت بسیاری دارد، بلکه منافع ملی بالایی نیز برای ما به دنبال خواهد داشت».

موسوی تأکید کرد: «معتقدیم جمعیتی که در اینجا زندگی می‌کنند و از حریم ما دفاع می‌کنند، باید چنین مشکلاتی نداشته باشند و مشکلاتشان را ملی تلقی کنیم. اینجا ظرفیت‌های بالایی برای توسعه وجود دارد. ومطمئنا با توجه به ظرفیت عظیم مردم، منابع کافی و بسیار و همچنین برنامه‌ریزی‌های دقیق، دولت می‌تواند باعث رشد و شکوفایی اینجا شود».

وی با اشاره به سخنان نماینده مردم آبادان گفت: «آبادان روزهای خوبی هم داشته که نشان می‌دهد مردم اینجا می‌توانند در اقتصاد ملی کشور اثرگذار بوده و زندگی مرفهی داشته باشند».

وی با اشاره به بازسازی پالایشگاه آبادان و آن را نمونه بارزی از همکاری مردم و دولت در جهت رشد اقتصادی آبادان دانست و اظهار کرد: «پس از آتش‌بس، بررسی‌هایی انجام دادیم، مساله به کار‌انداختن پالایشگاه آبادان که آن زمان به خاکستر تبدیل شده بود برای‌مان هم جنبه نمادین داشت و هم به شروع سازندگی در سطح منطقه و داشتن یک امید ملی کمک می‌کرد».

میرحسین افزود: «با برآوردی که مدیران وقت از بازسازی این پالایشگاه داشتند، باید 70 میلیون دلار برای این طرح سرمایه‌گذاری می‌شد، در پیش بینی‌ها مدت 100 روز برای این بازسازی در نظر گرفته شده بود. آن زمان هیچ کس باور نمی‌کرد که به چنین نتیجه مهمی دست یابیم چرا که شما می‌دانید گذشته از مشکلات ناشی از جنگ، پالایشگاه آبادان در معرض مستقیم تیرهای دشمن بود و دشمن دائم در این منطقه در حال آتش افروزی بود. اما مردان و وفاداران وقت ظرف 98 روز پالایشگاه را به حدی بازسازی کردند که 120 هزار بشکه نفت از آن استخراج شد. راه‌اندازی این پالایشگاه در خاطره‌ها باقی مانده است. اگر ما تمام مسائل آبادان را با چنین رویکردی نگاه کنیم راه حل وجود دارد و قطعا حل خواهد شد. چه در بعد اقتصادی چه بحث آب آشامیدنی، گرد و غبار، ‌بیکاری و ...».

میرحسین موسوی همچنین با اشاره به طرح صحیح منطقه آزاد تصریح کرد: «این طرح بسیار خوب و نتیجه‌بخشی است که در سطح ملی نظیر ندارد، اما اکنون تغییر مدیریت‌ها امکان اجرای صحیح آن را به ما نمی‌دهدو همواره مشکلاتی به وجود می‌آید».

وی افزود: «به طور طبیعی در هر نهاد و دستگاهی که مدیران متعددی در آن روی کار بیایند، آن مجموعه پیشرفت موفقی نخواهد داشت و این تعدد باعث می‌شود تا آن مدیران از عهده سنگینی کار بر نیایند. اگر به پروژه‌های موفق نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که بعضاً کارشان پس از 10 سال به نتیجه می‌انجامد و این موفقیت حاصل نمی‌شود مگر با حمایت دولت‌ها از مدیران. اما اکنون ما چنین حمایتی نمی‌بینیم و مدیران در کمترین زمان تغییر می‌کنند. تعداد تغییرات مدیران در بنگاه‌های مختلف بسیار غیر عادی است. شما می‌دانید یک کارگاه کوچک با تغییر چند باره مدیریتی بازدهی خوبی ندارد، چه برسد به دستگاه‌های بسیار بزرگ در سطح کشور.»

میرحسین ادامه داد ما خود را از تجربیات و دانش و مدیران دوران بحرانی جنگ بی بهره کرده‌ایم. وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز ارتش اظهار کرد: «بزرگترین سرمایه شما در این منطقه علاقه مردم ایران است. به دلیل ایستادگی‌های شما، رنج‌هایی که کشیدید و آواره‌هایی که دادید.»

وی افزود: «در این راه ارتش، سپاه بسیج و نیروی مردمی هم همیار شما بودند و در سرنوشت کشور سهیم شدند. بنده سوم خرداد، روز سپاه را هم در وقت خود گرامی داشته و از آن صحبت خواهم کرد. اما اکنون در آستانه روز ارتش باید اشاره کنم که در آستانه انقلاب تلاش‌های ضد انقلابی و ضد ارزشی بسیاری در جهت تضعیف ارتش ما صورت گرفت. اما درایت امام خمینی در بیداری ارتشیان غیور ایران نتیجه بخش بود و این ارتش با خروج افراد فاسد آن نگه داشته شد و انقلابی شد».

میرحسین موسوی ادامه داد: «صدام در دوران پیش از جنگ تصور می‌کرد که ایران نیروی نظامی ندارد، اما ارتش در کوتاه‌ترین زمان خود را سازماندهی کرد و با ایثار و فداکاری‌های بارز، قربانی‌های زیادی برای دفاع از ملتمان داد که جا دارد در اینجا یادی از شهدایی نظیر نامجو، فلاحی، ظهیر‌نژاد، صیاد شیرازی و ...انارکی که در آن دوران در خدمتشان بوده‌ایم بکنیم و یادشان را گرامی بداریم».

میرحسین موسوی یادآورد شد: «آبادان افتحار دیگری نیز داشت و آن ایستادگی در برابر محاصره نیروهای متجاوز بود. ایستادگی شما و تسلیم نشدنتان که به شکستن این حصار انجامید امید بسیاری را در ذهن مردم ایران ایجاد کرد. اگر نبود این پیروزی و به تقارن آن مقاومت مردم، امکان پیروزی‌های بعدی را نداشتیم. امروز روزی است که از این رویداد بزرگ نیز یاد کنیم».

وی گفت : «همچنین گرامی می‌دارم یاد علامه جمی را که با اینکه می‌توانست زندگی عافیت طلبانه‌ای را در نقطه‌ای خارج از آبادان برای خود فراهم کند و هیچ کس هم به او ایرادی نگیرد، اما نسبت به مردم آبادان وفاداری کرد و تا آخرین لحظات زیر فشار‌های بسیار به مانند دیگر مردم میدان را از مقاومت خالی نکرد. امروز اگر نام این بزرگ زنده است به دلیل جدایی‌نا پذیر بودن او از مردم آبادان و دوستان و خویشاوندانش در این شهر است. به یاد دارم که ایشان نگران بازسازی آبادان هم بود».

میرحسین موسوی همچنین با بیان شعار انتخاباتی‌اش؛ ایرانی پیشرفته، با قانون عدالت و آزادی ، اظهار کرد: «تک تک این واژه‌ها معانی مهمی دارد که به وقوع پیوستن آن‌ها ایرانی پیشرفته و سرافراز را پدید می‌آورد. ما «ایران» و «آبادان» ویران نمی‌خواهیم، بلکه این منطقه و سایر نقاط کشور را پیشرفته می‌خواهیم. قانون یکی از واژه‌های این شعار است که معتقدم برای نیل به هر هدفی باید آن را رعایت کنیم. اگر قرار باشد در این راه و در قوانینی که معطوف به بودجه‌ریزی مملکت می‌شود تخلف کنیم و همچنین اطلاعات آن را به مردم کشور ارائه نکنیم، کشورمان به جایی نمی‌رسد».

میرحسین موسوی تأکید کرد: «نفت و درآمدهای آن متعلق به همه ملت ماست و همه مردم باید از معاملات مختلف آن و میزان درآمد واریزی به صندوق بیت‌المال به طور شفاف مطلع باشند. باید بدانند پول‌هایی که به این صندوق‌ها واریز نشده به کجا رفته است. این بحث من نیست. بلکه تقاضای مجلس و دیوان محاسبات است که باید روشن شود، اما بدانید که این گریز از قانون می‌تواند کشور را با بن‌بست‌های بزرگی روبه‌رو کند. هرنوع قانون گریزی، ما را با مشکلات بزرگی مواجه می‌کند. و در نهایت می‌توانم بگویم احساس خطری که درمورد قانون گریزی دولت داشتم، مرا مجاب کرد که به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بیایم. معتقدم گریز از قانون در طول زمان یک دولت خدمت‌گزار را به یک دولت انتظامی تبدیل می‌کند».

میرحسین موسوی در پایان گفت: «‌مساله کل خوزستان باید در چارچوب قانون حل شود. ما یک سند چشم‌انداز 20 ساله داریم که به امضای رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، همه باید آن را رعایت کنند و کارها در چارچوب‌های مورد نظر این سند برنامه‌ریزی شود. در این سند اصولی وجود دارد که نمایانگر این است که برنامه‌های 5 ساله مختلف نیز باید در چارچوب آن و اصول مقرر در آن انجام شود. بدون شک اگر از این اصول عدول کنیم به هیچ یک از اهدافمان نخواهیم رسید».

کارها یک‌شبه و دستوری انجام می‌شود
میرحسین در برنامه بعدی خود به مسجد جامع خرمشهر رفت و در این مسجد به گفتگو با مردم پرداخت.

میرحسین موسوی پس از حضور در خرمشهر، در مسجد جامع این شهر، گفت: «خرمشهر شهر ایثار و مقاومت است و گمان می‌کنم هیچ روز به شیرینی آن روز که خرمشهر آزاد شد برای هیات دولت و مسئولان نظام شاد و خاطره برانگیز نبود».

موسوی یاد شهید جهان آرا، شهید موسوی و همه شهیدانی که با مقاومت خویش و خون خود درخت پایداری را دراین کشور آبیاری کردند گرامی داشت و گفت: «وقتی که خبر آزادی خرمشهر را شنیدیم برای عرض تبریک به محضر امام رفتیم امام هیچ وقت به آن خوشحالی و مشعوفی نبود. یادم می‌آید که ایشان در موقع نماز چهره‌ای متبسم داشتند».

موسوی به حضار گفت: «تنها عکسی که در اتاق من است، عکسی است که فردای همان روز دیدار با امام به خرمشهر آمدم».

وی با یاد آوری دوران دفاع مقدس گفت: «رزمندگان اسلام با تفنگها و مسلسلها و مشتهای گره کرده و با خوشحالی دور هم حلقه زده بودند. آن روز از خاطره هیچ کسی بیرون نخواهد رفت».

موسوی در ادامه گفت: «چرا امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد؟ ‌خرمشهر را خدا آزاد کرد زیرا که آزادی خرمشهر شبیه معجزه بود. هیچ کسی باورش نمی‌شد با قدرتی که لشکر زرهی و هوایی و زمینی صدام داشت بتوانیم خرمشهر را آزاد کنیم».

موسوی ادامه داد: «در جریان آزادسازی خرمشهر 20 هزار عراقی به اسارت گرفته شدند. این یک معجزه بود و به همین دلیل امام آن جمله را فرمودند».

موسوی تاکید کرد: « توجه به خرمشهر توجه به انقلاب است و توجه به خون شهیدان و توجه به میثاق با امام ما است و باعث تاسف و شرمندگی بنده است که بعد از 20 سال که از جنگ می‌گذرد خرمشهر هنوز فقیر است».

نخست وزیر دفاع مقدس در ادامه گفت: «من اهل وعده و قول دادن نیستم و نمی‌خواهم به شما هیج قولی بدهم ولی به دولت کنونی توصیه می‌کنم که از همین امروز به خرمشهر توجه ویژه‌ای کند و باید مدیری لایق و فرمانداری در حد وزیر و نگاهی در حد ملی به خرمشهر شود و باید در کار تثبیت باشد تا این منطقه از فقر و محرومیت و جنگ‌زدگی خارج شود. باید اینجا به صورت یک زیارتگاه برای همه فصول و برای همه جهانیان تبدیل شود. این شهر نماد مقاومت و پایداری است. این شهر نماد ملی ایثار است».

موسوی با اشاره به ضرورت بازسازی این شهر گفت: «این کار باید در حد یک بنیاد عمران و باهماهنگی همه دستگاه‌ها جلو برود برای عمران این منطقفه باید به طور شبانه روزی کار کرد و برنامه ریزی داشت.»

موسوی گفت: «البته با از بین رفتن سازمان برنامه و بودجه دیگر برنامه‌ریزی معنی ندارد و کارها یک‌شبه و دستوری انجام می‌شود که این قضیه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست».

وی افزود: «ما باید از فرصتهایی که در این منطقه است استفاده کنیم. شلمچه برای این منطقه یک فرصت است. عراق برای خوزستان یک فرصت اقتصادی است ضمن اینکه باید از ظرفیت کویت و دیگر کشورهای منطقه نیز برای رونق اقتصادی خوزستان استفاده کرد».

موسوی خاطرنشان کرد: «همه اینها نیاز به تفکر و تامل و برنامه ریزی بلند مدت دارد و شایسته نیست خرمشهر فقیر باشد. این از عدالت و انصاف بدور است که شهری که خانه و خانواده‌های خود را برای ایران داده انرژی و ظرفیت‌های موجود طبیعی خود را در جهت منافع ملی هزینه می‌کند، آب و زمین پر برکت و حاصل خیز خود را برای همه مردم کشور هزینه می‌کند خود فقیر باشد».

موسوی ادامه داد: «تا خرمشهر آباد نشود ایران آباد نمی‌شود. این منطقه فقط مخصوص خوزستان نیست. مردم ایران از اینجا خاطره‌ای جاوید و ماندگار دارند. همه رزمندگان ایثار گران و خانواده‌های شهدا و جانبازان وقتی که نام خرمشهر می‌آید رمز پیروزی را در خاطره خود مرور می‌کنند».

میرحسین در پایان گفت: «باید با همدلی و همفکری کارها پیش برود مردم اینجا باید به دولت کمک کنند و طرح دهند و دولت نیز باید همه امکانات و تسهیلات خود را در جهت ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در این منطقه به کار ببرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۷
0
0
ما همون وقتي كار دست مردم داريم، خوب به فكرشون مي افتيم و سريع انقلاب و شهيد و خون شهيد را گرو مي ذاريم اما بعد از اينكه كارمون از دست مردم در رفت ديگه شهيد و شهادت هم يادمون مي ره!! انقلاب و آرمانهاي امام هم مي شه....!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۷
0
0
احسن بر اين سيد پاك و نظرات ايشان انشاالله راهگشاي مشكلات مردم و كشورمان خواهد بودهمين كه امار ارقام دروغ و مغاير به مردم نميدهند واقعا جاي ستايش است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۸
0
0
جناب اقای موسوی جهت اطلاع:یک مقدارشو اقای عبدی پیدا کرده اند در اعتماد ملی نوشتند خرج خرید سیب زمینی شده است . بیچاره انبار داران داشت سیب زمینی شان خراب می شد. یک مقدارشو همین امشب اقای متکی برده ژاپن بده به پاکستان دستمزد کشتار سربازان عزیزمان. یک مقدارش [...] با یک مقدار دیگه که البته ناچیز بوده یک بانک در ونزویلا زدیم. توی سوریه کارخانه سیمان درست کردیم ولی چون پول ندارند بدهند گفتند بیاییم اونجا هتل بزنیم تا ماهیانه قسط خودمونو بردارییییییییم .همین قضیه در موریتانی نیز تکرار شده است. در ارمنستان شرکت تاکسی زدیم. برای رئیس جمهور بولیوی روزنامه و تلویزیون خریدیم .................بابا ولش کن خیلی زیاده خسته می شی حوصله ات سر می ره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
khob hast ke vagheiyat bayan shavad
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین