کد خبر: ۸۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴
دیپلمات‌های اروپایی خبر دادند؛

پیشنهاد توقف تحریم‌های آمریکا در برابر تعلیق غنی‌سازی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند،در صورتی که ایران کار توسعه هسته‌ای را متوقف کند و به گفت‌و گوها در مورد آینده برنامه‌اش بپیوندد، دولت اوباما تحریم‌های بیشتری برای این کشور اعمال نخواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، معاون وزیر امور خارجه، «ویلیام برنز»، در روز 8 آوریل کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه را در جریان نشستی در لندن از این رویکرد جدید آمریکا آگاه ساخته است. این پیشنهاد «تعلیق در برابر تعلیق» نامیده شده است.

در طول دوره پرزیدنت جورج بوش، آمریکا اعلام کرده بود که آماده است تا تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا را متوقف کند. اما پرزیدنت اوباما تصمیم دارد تا با گسترش آن، تحریم‌های آمریکا نیز در این پیشنهاد گنجانده شود. در دوران بوش، اغلب این تحریم‌ها بانک‌های ایرانی را هدف گرفته بودند.

اوباما تقاضای بوش مبنی بر آن که ایران اجازه ندارد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند را تکرار کرده است. 

فرانسه: گفتگو با ایران، تنها پس از تعلیق غنی‌سازی [+]

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که ایران در قبال این امتیاز آمریکا، باید از قدم‌های بیشتر در راه توسعه هسته‌ای از جمله اضافه کردن سانتریفیوژهای بیشتر، دست بردارد. این معامله تا زمان تهیه مقدمات برای شروع مذاکرات رسمی و برای مدت زمانی محدود پیشنهاد شده است.

بسته مشوق‌ها
دولت آمریکا این هفته تکرار کرد که هدفش همچنان تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط ایران است. ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش سال گذشته، بسته‌ای از مشوق‌ها را به ایران پیشنهاد کردند.

رابرت وود (Robert Wood) به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما برای یک گفت و گوی مستقیم با ایران آماده‌ایم. تعلیق چیزی است که جامعه بین‌الملل می‌خواهد آن را ببیند. بدیهی است که این هدف ماست».

وزیر امور خارجه آمریکا، هیلاری کلیتون، در جواب این که آیا آمریکا شرط پایان غنی‌سازی را حذف کرده است یا خیر، گفت: «ما هیچ شرطی را اضافه و یا حذف نکرده‌ایم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین