کد خبر: ۸۷۱۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۵

نمايش «آن مرد كيست؟» و «پرياويس» در خانه هنرمندان

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مستند «آن مرد كيست؟» و «پرياويس» به كارگردانی مهناز ركنی، سه شنبه اول ارديبهشت‌ماه ساعت 18 در خانه هنرمندان ايران به نمايش در می‌آيد. 

به گزارش سرویس هنری آفتاب، پخش اين فيلم با همكاری مشترک انجمن تهيه‌كنندگان سينمای مستند و خانه هنرمندان ايران انجام می‌شود و پس از نمايش فيلم، نشست نقد و بررسی اين فيلم برگزارمی‌شود. 

«آن مرد كيست؟» درباره زندگی، خدمات و اختراعات زنده‌ياد «جبار باغچه‌بان» بنيانگذار آموزش ناشنوايان در ايران است و از آغاز شروع اقدامات شادروان باغچه‌بان كه با دست خالی و سعی و تلاش خستگی‌ناپذير به وضع نابسامان ناشنوايان رسيدگی كرده و ظرف ساليان متمادی با علاقه‌مندی هر چه تمام‌تر با اين قشر محروم رسيدگی كرده تا جايی كه موفق به تاسيس مدرسه‌ای برای آنان می‌شود و يک دوره (حدود 50 سال) زحمات شادروان باغچه‌بان در اين فيلم به تصوير كشيده شده است. 

موضوع مستند «پرياويس» از اين قرار است كه اين قوم از پيروان حضرت يحيی هستند و قريب سه‌هزار سال قبل از فلسطين به ايران كوچ كرده‌اند و ساليان متمادی است كه عده زيادی از آنان در شهر اهواز ساكن و به زندگی خود ادامه می‌دهند. يكی از اصلی‌ترين و زيباترين مراسم دينی آن‌ها غسل تعميد است كه در آب روان صورت می‌گيرد و روز يكشنبه هر هفته در رود كارون به اين امر مبادرت می‌ورزند كه بسار جالب و تماشايی است. شغل اصلی اين فرقه ميناكاری بر طلا و نقره است كه دراين كار مهارت تامی دارند و اكثريت قريب به اتفاق به اين شغل در اهواز مشغول و به تخصصی شهرت و آوازه خاصی دارند. 

مهناز ركنی، متولد 1344 از تهران و دانش‌آموخته كارشناسی ارشد سينما ـ ادبيات نمايشی است. 

«سايه تنهايی»، «گلزار كند عشقت»، «يک روز خوش» از جمله آثار داستانی كوتاه و «پرياويس» يكی از مستندهای كوتاه مهناز كنی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین