سیدمهدی رضوانی مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی درباره موضوعاتی که در این موسسه سراغ آنها میروند به خبرنگار مهر گفت: ما در اینجا سراغ موضوعاتی میرویم که به کار کشور میآید از تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر تا موضوعاتی درباره پیشرفتهای علمی، فعالیتهای داوطلبانه، بحث جمعیت و همچنین اقتباس از کتابهایی که از آنها استقبال شده است میتواند سوژه کار ما باشد.
از موضوعات انقلابی تا اقتباس از کتابها
وی اضافه کرد: کتابهایی مثل «سرباز کوچک امام» که شامل تقریظ رهبر انقلاب شده اند نیز میتواند سوژه ما قرار بگیرد. از این کتاب اقتباسی برای یک سریال صورت گرفته که محمدباقر مفیدی کیا نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشته است. ما در این مجموعه با موضوعاتی بیشتر سر و کار داریم که ارگانهای دیگر سراغ آنها نمیروند؛ موضوعاتی که هم محتوای خوب داشته باشد و هم تکنیک و ساختار به شکل درستی در آنها رعایت شده باشد.
رضوانی درباره دیگر سریالهایی که قرار است در این موسسه به تولید برسد، اظهار کرد: سریال «رویان» را به کارگردانی داوود بیدل داریم که درباره دستاوردهای این موسسه است. همچنین «روزهای لاجوردی» یکی از موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است و امیر عباس ربیعی کارگردانی آن را بر عهده دارد.
وی درباره کیفیت این فیلمنامهها توضیح داد: فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب میتواند کار موفقی باشد. «روزهای لاجوردی» هم فیلمنامه اش نوشته شده است، اما با توجه به حساسیت برهههای تاریخی که باید هم بتوانید روایت دقیق و غیر تحریفی از تاریخ انقلاب بگویید و هم این روایت دراماتیزه باشد این حساسیت برایش در نظر گرفته شد که خدا را شکر فیلمنامه خوبی شده است.
رضوانی اضافه کرد: این سریال تولید سنگینی دارد و ما این تولیدات را از ۲ مسیر پیش میبریم بخشی در تعامل با خود صداوسیماست و بخشی هم در تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب و دیگر موسسات است که به صورت مشارکتی ساخته میشود. شهید لاجوردی فضایی گفتمانی در تعامل و مناظره با گروهکها داشت که خیلیها را به انقلاب برگرداند و ما اینها را در قصه میبینیم.
وی با اشاره به دیگر پروژهها یادآور شد: «شبهای دیجور» سریال دیگری است که قرار است، ساخته شود و درباره فضای مجازی و تاثیر مخرب آن است؛ تاثیری که در جامعه میگذارد. به بحث سایتهای شرط بندی و فضای اینفلوئنسری هم میپردازد.
رضوانی در پاسخ به اینکه چقدر تلاش میشود که این سریالها در فضای شعاری و کلیشهای دغدغه مد نظر خود را ارائه نکنند، بیان کرد: ما تجربه سریال «گاندو» را هم داشته ایم که خیلیها درباره آن هم میگفتند شعاری و سیاسی است.
فصل دوم گاندو بیشتر مخاطب داشت
وی درباره اینکه شعاری بودن و مستقیم گویی «گاندو» بیشتر در فصل دوم مورد انتقاد قرار گرفت، اظهار کرد: فصل اول سریال بنا به گفته سازمان بالاتر از ۴۰ درصد و فصل دوم سریال بیشتر از ۶۰ درصد مخاطب داشت. با این حال ما چقدر این بضاعت را در سینمای ایران داریم که کارگردانان هم محتوای خوب و هم تکنیک خوب ارائه کنند؟ اما در مقوله شعار این را باید بگویم شعار زمانی است که شما تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد. اگر در یک فیلم آمریکایی به طور مثال آثار جان فورد فردی پرچم آمریکا را نمایش دهد، اصلا شعاری نیست، اما اینجا میگویند شعاری است.
رضوانی تصریح کرد: من در جواب برخی از این نقدها، همیشه یک سوال را مطرح میکنم پس چرا بیننده این سریالها را میبیند و مخاطب دارد؟ این مدل کارها برای بییننده کم ساخته شده است و باید بیشتر شود. البته که باید کارهای خوب ساخته شود و در این صورت مخاطب استقبال میکند.
وی اضافه کرد: یک نکته هم هست که من خیلی وقتها با دوستان که حرف میزنم میگویم؛ شما از بیننده به عنوان ملاک حرف میزنید، اما وقتی به فیلمهایی میرسد که برای حاکمیت و کشور مفید است ملاک شما تکنیک میشود. این یک دوگانگی است. فیلمهایی در جشنواره سیمرغهای بلورین میگیرند، اما فروششان در سینما خیلی فاجعه است.
رضوانی در بخش دیگر درباره تلاش برای ارتقای کیفیت سریالها بیان کرد: سریال «گاندو» در چندین کشور و نه فقط در محور مقاومت دوبله و عرضه شده است. فکر میکنم بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ کشور بوده است. حتی در کشوری مثل تایلند که شاید انتظارش را نداشته باشید هم طرفدار دارد. دلیلش هم این بود که «گاندو» از امنیت ملی حرف زد و جناحی نبود. فضای ضداستعماری که در سریال «گاندو» بود توانست مخاطبش را جذب کند.
مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی در پایان بیان کرد: فصل سوم این سریال هم در مرحله بازنویسی قرار دارد.