کد خبر: ۸۷۱۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۲

رفع ایراد شورای نگهبان در خصوص مصوبه تبیین اختیارات رییس مجلس

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: با موافقت نمایندگان مجلس در مواردی كه رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبات، آیین‌نامه‌ها و تصویب نامه‌های مقامات مذكور در اصل 85 و 138 قانون اساسی را مغایر با متن و روح قوانین تشخیص دهد نظر وی برای دولت معتبر و لازم الاتباع است.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس، براساس این اصلاحیه كه از سوی محمد دهقان عضو كمیسیون قضایی مطرح و با 176 رای موافق، 20 رای مخالف و 8 رای ممتنع به تصویب رسید، دیوان عدالت اداری نسبت به این گونه موارد، صلاحیت رسیدگی ندارد و تطابق تصمیمات مقامات مذكور با موارد ذكر شده با رئیس مجس شورای اسلامی می‌باشد. 

بر اساس این گزارش، طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسئولیت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی مصوب 1368 و اصلاحات بعدی آن كه سه شنبه هفته پیش به تصویب مجلس رسید مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

براساس پیشنهادی اصلاحی محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه ایراد شورای نگهبان بر روی این طرح برطرف خواهد شد. 

دهقان با ارائه پیشنهاد اصلاحی در خصوص این طرح گفت: «شورای نگهبان به اصطلاح "تصمیمات" در این طرح ایراد گرفته‌ چرا كه این كلمه در اصل 138 قانون به آن اشاره نشده است».

وی افزود: «آقای قربانی روز گذشته با اعضای شورای نگهبان جلسه داشته و در این جلسه یک پیشنهاد اصلاحی مطرح شده است».

عضو كمیسیون قضایی خاطرنشان كرد: «گاهی هیات وزیران مصوباتی دارد كه ماهیت آیین نامه‌ای دارد اما نام تصمیم نامه به خود می‌گیرد».
وی افزود: «به این ترتیب این تصمیمات را برای تطبیق مصوبات، طبق اصل 138 به مجلس نمی‌فرستتند در حالی‌ كه تمامی تصمیمات هیات وزیران كه ماهیت آیین‌ نامه‌ای دارد باید به مجلس ارجاع شود».

نماینده طرقبه گفت: «تطابق تصمیمات مقامات مذكور با مصوبات مجلس به عهده رئیس مجلس است و به این ترتیب تمامی تصمیمات هیات وزیران كه ماهیت آیین نامه‌ای دارد باید به مجلس ارجاع شود».

وی با تاكید براینكه شورای نگهبان به دیگر موارد اشاره شده ایرادی نگرفته است اظهار داشت: «از نمایندگان مجلس می‌خواهم به این اصلاحیه كه برطرف كننده ایراد شورای نگهبان است رای دهند».

در ادامه این اصلاحیه تاكید شده كه این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و شامل موارد قبلی كه نظر ریاست مجلس رعایت نگردیده نیز می‌شود. همچنین كلیه قوانین مغایر از جمله قانون استفساریه ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 14/10/1380 از تاریخ تصویب این قانون نسخ می‌شود.

لازم به ذكر است مصوبه روز سه شنبه گذشته مجلس كه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت به شرح زیر می‌باشد:

نظر رئیس مجلس شورای اسلامی در اعلام مغایرت مصوبات موضوع اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الاتباع و برای كلیه دستگاه‌های اجرایی و قضایی لازم الاجراء می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین