کد خبر: ۸۷۱۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳
سفرای آمریکا و ونزوئلا به کاراکاس و واشنگتن بازمی‌گردند

بهبود روابط آمریکا و ونزوئلا وارد مرحله جدیدی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از آن‌که روز گذشته، هوگو چاوز، رئیس‌جمهور چپگرای ونزوئلا، در نشست کشورهای قاره آفریقا در ترینیداد و توباگو به سمت اوباما رفت و کتابی -هرچند ضد امپریالیستی- به اوباما هدیه داد و اوباما هم هدیه را پذیرفت؛ امروز اعلام شد که مقام‌های آمریکایی و ونزوئلایی ابراز علاقه کرده‌اند که سفارتخانه‌های‌شان را در خاک یکدیگر بازگشایی کنند. 

اوباما هدیه ضدامپریالیستی چاوز را پذیرفت (+عکس) [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، وزارت امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه، اعلام کرد که این کشور تلاش می کند سفیر ایالات متحده را به ونزوئلا بازگرداند و سفیر ونزوئلا نیز به واشنگتن باز گردد. هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا، نیز گفته است که ممکن است به زودی سفیر کشور خود را دوباره به محل خدمتش اعزام کند. 

آقای چاوز در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی سفیر ونزوئلا در پایتخت ایالات متحده آمریکا را در همبستگی با کشور بولیوی به کاراکاس فرا خواند. آمریکا نیز در آن زمان سفیر خود در کاراکاس را به واشنگتن فراخواند.

وزارت امور خارجه آمریکا اکنون می‌گوید که برای بازگشت سفیر خود به محل ماموریتش زمینه‌های لازم را فراهم خواهد کرد.

«رابرت وود» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در اجلاس سران کشورهای آمریکایی در ترینیداد وتوباگو با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و دو طرف در مورد بازگشت سفرای دو کشور به واشنگتن و کاراکاس گفتگو کردند.

به اعتقاد رابرت وود اتخاذ چنین تصمیمی تحولی مثبت است که به گسترش منافع آمریکا کمک خواهد کرد و به همین دلیل، وزارت امور خارجه آمریکا هم اکنون برای پیشبرد چنین هدف مشترکی تلاش می‌کند. 

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا هم اظهار داشت که در راستای از سرگیری روابط عادی با آمریکا یکی از وزرای امور خارجه سابق خود را به سمت سفیر این کشور در واشنگتن برگزیده است.

چاوز در حاشیه نشست کشورهای قاره آمریکا در ترینیداد و توباگو اظهار داشت «من با روی چادرتون (Roy Chaderton)، صحبت کرده‌ام و او را برای به عهده گرفتن سمت سفیر جدید کشور در آمریکا در نظر گرفته‌ام». چادرتون وزیر امور خارجه پیشین چاوز بود و سمت نمایندگی ونزوئلا را در سازمان کشورهای آمریکایی در واشنگتن به عهده داشت. 

چاوز افزود: «هم اکنون ما باید منتظر بمانیم تا آمریکا اجازه به عهده گرفتن این سمت مهم را به چادرتون بدهد و دوره‌ای جدید از روابط (میان دو کشور) به وجود آید».

رئیس جمهور ونزوئلا پیشتر گفته بود هیچ شکی ندارد روابط ونزوئلا با واشنگتن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بهبود خواهد یافت.

چاوز در ماه سپتامبر فرستاده آمریکا به کاراکاس را اخراج کرد. واشنگتن نیز این اقدام را با اخراج سفیر ونزوئلا بر سر مساله فعالیتهای آمریکا در بولیوی پاسخ داد.

روابط میان ونزوئلا که یکی از اعضای سازمان اوپک است و آمریکا که یک مصرف کننده کلیدی نفت تولیدی این کشور به شمار می‌رود از زمان به قدرت رسیدن چاوز تیره شده است. چاوز پس از به قدرت رسیدن، خود را نزدیکترین متحد کوبا قرار داد و در صدر آمریکاستیزی در منطقه آمریکای لاتین قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین