«خیراله خادمی» در واکنش به انتقادها از عملکرد دولت رئیسی در خصوص افتتاح برخی پروژهای که مربوط به دولت قبل بوده اند، توضیح داد: ردیف بودجه ابر پروژه راهآهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد (۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت که ساخت پروژه از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد رسید.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیرراه و شهرسازی افزود: این پروژه بعد از سالها با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با توجه به مطالبات پیمانکاران و مشاورین و توقف اجرای پروژه، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان کردستان تخصیص یافت.
خادمی با اشاره به دریافت ۱۰۰ درصدی مبلغ تخصیص یافته برای اتمام پروژه، بیان کرد: در دولت سیزدهم ۳۰ درصد اجرای پروژه شامل احداث ایستگاههای بین راهی شامل ایستگاه مسافری سنندج از جمله ساختمان اصلی و احداث محوطه سازیها، پلان خطوط، دپو لکوموتیو، درزین خانه، ساختمانهای پلیس، احداث و تکمیل تقاطعهای غیر همسطح مسیر و آسفالت و ایمن سازی آنها، اجرای فیبر نوری، سیستمهای ارتباطی رادیویی و انتقال دیتا، نصب خطوط ایستگاهی، بالاست ریزی پوش دوم و نهایی کل مسیر، رلواژ اول و دوم و نهایی کل مسیر در ۲ سال گذشته انجام شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهرهبرداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در استان کردستان واقع شدهاست.
راه آهن همدان - کرمانشاه روز پنجشنبه ۱۱ آبان در دومین سفر رئیس جمهور به استان کردستان افتتاح و به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز با اشاره به افتتاح فرودگاه سقز در دولت قبل، توضیح داد: چون فرودگاه ناقص بود و امکان پرواز ایمن را نداشت به صورت مجازی و ناقص افتتاح شد و تا امروز با توجه به عدم تکمیل شدن آن هیچ پروازی قادر به نشست و برخاست در آن نبود و امروز با افتتاح حضوری، پرواز رفت و برگشت از آن انجام شد.
رضا نخجوانی تصریح کرد: فرودگاه افتتاح شده مجازی دولت قبل با توجه به نواقص جدی در حوزه ایمنی هوانوردی که داشت قابلیت بهره برداری و انجام پرواز را نداشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: فرودگاه بدون برج مراقب به صورت مجازی و بدون هر گونه پرواز افتتاح شده بود که در ۲ سال اخیر علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه های زیرساختی و تجهیز تاسیسات در دستور کار قرار گرفت و امروز تکمیل و به بهره برداری عملیاتی رسید و ۲ پرواز رفت و برگشت در نخست روز افتتاح را تجربه کرد. در این فرودگاه موانع پروازی شامل دکل های برق وجود داشت که در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم دکلهای انتقال برق در راستای ایمنی انجام پروازها در محدوده پروازی فرودگاه سقز برچیده شد. با ساخت صرف باند بدون تجهیزات لازم امکان نشست و برخاست فراهم نخواهد بود و در ۲ سال گذشته با تکمیل زیرساخت و تجهیزات این فرودگاه امروز عملیاتی و در چرخه ارائه خدمات وارد شده است.