کد خبر: ۸۷۱۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

ترفند‌هایی ساده برای سالم نگه داشتن سیستم ادراری

چند عادت ساده وجود دارد که می‌توانید اتخاذ کنید تا خطر ایجاد مشکلات در دستگاه ادراری را کاهش دهد، از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و عفونت‌های مزمن UTI.
ترفند‌هایی ساده برای سالم نگه داشتن سیستم ادراری
آفتاب‌‌نیوز :

برای سالم نگه داشتن سیستم ادراری خود با چند عادت ساده می‌توانید خطر مشکلات جدی را در این دستگاه کاهش دهید:

مایعات کافی بنوشید

اکثر افراد سالم باید حداقل هشت لیوان آب در طول روز بنوشند. آبی که می‌نوشید از طریق کلیه‌ها فیلتر می‌شود و سپس در مثانه جمع می‌شود تا زمانی که احساس می‌کنید میل به ادرار کردن داشته باشید.

هنگامی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، ادرار در مثانه می‌تواند غلیظ شود؛ و می‌تواند باعث سوزش هنگام ادرار شود و خطر ابتلا به عفونت مثانه یا سنگ کلیه را افزایش دهد.

نمک را به اندازه مصرف کنید 

نمک بیش از حد در رژیم غذایی تعادل نمک/مواد معدنی/آب را در کلیه‌ها غیرفعال نگه می‌دارد. رژیم غذایی پر سدیم با افزایش فشار خون مرتبط است. فشار خون بالا و کنترل نشده طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود؛ و نیز ممکن است به ایجاد سنگ کلیه کمک کند. در واقع، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که سنگ‌های کلسیمی نتیجه خوردن بیش از حد کلسیم است.

کاهش مصرف کافئین خود را در نظر بگیرید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است مثانه را تحریک کند و به عنوان یک ادرار‌آور عمل کند. مصرف بیش از حد کافئین همچنین می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود که می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه، عفونت مثانه و سایر مشکلات را افزایش دهد. 

هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب یا در حین ورزش، آب اضافی بنوشید

در روز‌های گرم و آفتابی و زمانی که در حال انجام فعالیت‌های هوازی هستید، آب خود را از طریق تعریق از دست می‌دهید. در نتیجه به آب بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارید.

قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید و خودتان را تمیز کنید

باکتری‌ها می‌توانند در حین رابطه جنسی به داخل دستگاه ادراری حرکت کنند و خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را افزایش دهند. ادرار کردن اندکی پس از رابطه جنسی و پاک کردن خود، احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

به مثانه خود گوش دهید

مثانه از ماهیچه‌ای ساخته شده است که وقتی پر می‌شود منبسط می‌شود و زمانی که زمان تخلیه می‌رسد منقبض می‌شود. بهتر است برای دفع ادرار، زیاد منتظر نمانید، که به مرور زمان می‌تواند مثانه شما را کشیده کند. مشکلات بعدی می‌تواند شامل تخلیه ناقص، عفونت‌های مکرر و حرکت ادرار تا کلیه‌ها باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین