کد خبر: ۸۷۱۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

چرا کار رژیم صهیونیستی و حماس به جنگ کشیده شد؟

مجید تفرشی گفت: برخی می‌گویند که اسرائیل در پی تدارک عملیاتی علیه حماس بوده است که با پیش‌دستی و عملیات غافل‌گیرانه‌ی حماس روبرو شده است. برخی می‌گویند که دولت سعودی پشت این قضیه بوده و برای حل مشکلات مختلف این‌کار را انجام داده است.
چرا کار رژیم صهیونیستی و حماس به جنگ کشیده شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مجید تفرشی پژوهشگر و تاریخدان در ارزیابی خود از تحولات اخیر در اراضی اشغالی گفت: برخی معتقدند اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی اطلاع داشت و هدف نتانیاهو ایجاد یک اتحاد مصلحتی در این بین بود. برخی دیگر معتقدند که حماس حمله پیشدستانه انجام داده است.

مجید تفرشی پژوهشگر و تاریخدان در ارزیابی خود از عملیات طوفان الاقصی گفت: قبل از وارد شدن به جزئیات و مسائل تکنیکی جنگ باید به علل آغاز جنگ بپردازیم که اختلاف نظر زیادی بر سر آن وجود دارد. ما یک بحث انگیزه‌ی جنگ را داریم، یک بحث خود عملیات است و یک بحث هم جزئیات تشریحی و تبعات آن است.

وی افزود: واقعیت این است که در طول ۵۰ سالی که از جنگ دوم اعراب و اسرائیل می‌گذرد و عملیات حماس هم در سالگرد پنجاهمین سال جنگ اکتبر ۱۹۷۳ شروع شد؛ چنین جنگی از سوی گروه‌های مبارز فلسطینی بی سابقه و بی‌نظیر بوده است. ابعاد و گستره‌ی جنگ چه از نظر پیشروی، تعداد تلفات و میزان گروگان‌گیری‌ها تا الان بی‌سابقه بوده است. حتی تعداد کشته‌های جنگ اکتبر ۱۹۷۳ به اندازه‌ی کشته‌های اسرائیلی در دو هفته‌ی آغاز جنگ نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد اینکه علت شروع جنگ چه بود تحلیل‌های متعددی ارائه شده است گفت: برخی می‌گویند که اسرائیل در پی تدارک عملیاتی علیه حماس بوده است که با پیش‌دستی و عملیات غافل‌گیرانه‌ی حماس روبرو شده است. برخی می‌گویند که دولت سعودی پشت این قضیه بوده و برای حل مشکلات مختلف این‌کار را انجام داده است. برخی گروه‌های اسرائیلی مخالف نتانیاهو معتقدند که دولت عامدانه از تحرکات حماس چشم‌پوشی کرده است تا اسرائیلی‌ها را به تن دادن به یک اتحاد مصلحتی و اجباری مجبور کند تا بتواند خودش را از خطر اختلافات داخلی برهاند.

وی در پایان گفت: برخی اسرائیلی‌ها هم طبیعتا دوست دارند ایران را مقصر این قضیه بدانند. در هر صورت این گمانه‌زنی‌ها به هیچ‌جا نمی‌رسد. ممکن است یکی از این‌ها درست باشد ممکن است همه‌ی شان درست باشند. واقعیت ماجرا این است که جنگ حماس دستاور‌های بی‌نظیری داشت. ممکن است برخی بگویند که بر اساس هزینه و فایده، خسارت و صدماتی که فلسطینی‌ها دیدند بیشتر از دستاورد‌های حماس بوده است، اما سوای این، اصل موضوع در تاریخ مناقشه‌ی اعراب و اسرائیل بی‌نظیر بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین