کد خبر: ۸۷۲۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۷
در دیدار با فرهنگیان بیان شد:

موسوی: تحجر یک معضل و مشکل اساسی است

مردم آزادی و عدم بستن دهان را می‌خواهند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین موسوی در دیدار با فرهنگیان ضمن گرامیداشت یاد وخاطره شهید رجایی و باهنر به بیان خاطره‌ای از شهید باهنر پرداخت وگفت: «زمانی که به شهید باهنر پیشنهاد وزارت آموزش وپرورش داده شد، به حزب جمهوری آمدند. ایشان از اعضای شورای انقلاب حزب بود که برای وی آینده‌ای سیاسی تصور می‌شد. برخی در آن جلسه به شهید باهنر گفتند که پیشنهاد تصدی وزارت، مثل انداختن پوست خربزه زیر پا، برای زمین خوردن است؛ اما شهید باهنر به آنها گفت که قبل از انقلاب به این فکر رسیدم که با نفوذ در چند مدرسه می‌توانیم انقلاب کنیم، در حال حاضر که این پیشنهاد به من شده این پست را قبول می‌کنم؛ چون مهمترین پست در بین وزارتخانه‌ها است».

به گزارش آفتاب، وی با بیان اینکه استدلال شهید باهنر از گفتمان انقلاب نشأت می‌گرفت، افزود: «به دلیل فراگیر شدن گفتمان انقلاب و توجه به امر آموزش و پرورش بود که در ترکیب مجلس اول و دوم غلبه با معلمان بود».

نخست‌وزیر دوران جنگ گفت: «برای حفظ پایه‌های اجتماعی، گروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل می‌شود که در رأس آنان معلمان حضور دارند. کاری نداریم که دولت به آن‌ها اعتماد دارد یا خیر، جامعه به معلمان بالاترین اعتماد را دارد و این امر حساسیت تعامل با معلمان را می‌رساند».

میرحسین موسوی در پاسخ به نماینده معلمان که نظر وی را در مورد دید امنیتی و پادگانی به آموزش و پرورش و معلمان جویا شده بودند، گفت: «همانطور که قبلاً هم گفته‌ام دید امنیتی و پادگانی را محکوم می‌کنم؛ چرا که هر کجا دید امنیتی بالارفته بیشتر ضرر و آسیب را دیده‌ایم».

وی ادامه داد: «دولتی که ما تعریف کرده‌ایم، دولت خدمتگزار است و وظیفه‌ای جز آن ندارد. آموزش و پرورش می‌تواند به یک دستگاه انتظامی تبدیل شود که در این صورت باید با آن برخورد کرد».

موسوی به موضوع تحجر اشاره کرد وگفت: «تحجر یک معضل و مشکل اساسی است. امام خمینی(ره) در 2 سال آخر عمر خود به شدت در مورد اسلام ناب محمدی صحبت کرد تا تحجر را بکوبد. ایشان خطری را در این رابطه احساس می‌کرد که تنها مربوط به آموزش و پرورش نیست».

نخست‌وزیر دوران جنگ با بیان اینکه متاسفانه در راه‌های غیرعلمی می‌غلتیم، به موضوع مفقود شدن یک میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: «دولت در مقابل سوال مجلس مبنی بر اینکه این مبلغ در کجا صرف شده، پاسخی نداد. این نتیجه همان دیدهای غیرعلمی است که اعتماد مردم را از بین می‌برد».

وی گفت: «زمانی که یک شخصی کارمند، یا کارگر که از مشکلات مالی ومسکن رنج می‌برد، این موضوع را می‌شنود پیش خود می‌گوید مسوولان این پول را چه کار کرده‌اند؟ اولین خاصیت این مساله بی‌اعتمادی مردم است. اگر پاسخی وجود دارد برای رفع این بی‌اعتمادی باید پاسخ و استدلال داشت».

میرحسین موسوی با انتقاد از تهدید وتحقیر معلمان گفت: «در قدیم نگاه به معلمان به این گونه بود که معلم دانش آموز و نسل آینده را تربیت می‌کند. زمانی که معلم تهدید و تحقیر می‌شود، چگونه می‌تواند روحیه سرافرازی وشجاعت را در دانش آموزان به‌وجود آورد. دانش آموزی که شاهد کتک خوردن معلم خود است اولین نتیجه‌اش سلب آزادی در مقابل دیدگان اوست».

وی افزود: «در صورتی که فضا را به سمت گفت‌وگو و تعامل با معلمان سوق دهیم و اراده‌ای در دولت نشان دهیم، فکر نمی‌کنم تشکل‌های معلمان مشکلی را از طرف دولت ببینند».

مهندس موسوی به مساله بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش مساله بودجه است. سهم آموزش و پرورش به دلیل فراوانی معلمان و اهمیت تعلیم و تربیت ایجاب می‌کند که در این راستا یک فکر اساسی صورت گیرد، چرا که این موضوع به دنبال خود مطالبات مختلفی را در پی خواهد داشت». 

وی اظهار کرد: «در سال گذشته شاهد کسری وسیع در بودجه آموزش و پرورش بودیم که متاسفانه این مساله از دسته چندمی بودن آموزش و پرورش در دولت نشات می‌گیرد».

نخست‌وزیر دوران جنگ به اهمیت و تشکیل شوراها تاکید کرد و گفت: «بر اساس هفت اصل قانون اساسی، ‌شوراها از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و آموزش و پرورش می‌تواند به خوبی از این ظرفیت استفاده کند». 

وی ادامه داد: «واقعیت است که دولت نمی‌تواند به تنهایی از پس مشکلات آموزش و پرورش برآید. ما باید برای آن راهکاری انتخاب کنیم. به طور مثال می‌توان تأمین بودجه را از همین شوراها پیگیری کرد».

موسوی با تاکید بر اینکه دولتی بودن امور یکی از مشکلات اساسی جامعه است، اظهار کرد: «شوراها امکانات وسیعی دارد که اگر رأی آوردم بخش قابل توجهی از کارهایی که دولت انجام می‌دهد و از طریق شوراها هم قابل انجام است، به آنها محول می‌کنم؛ چرا که معتقدم شوراها گره بسیاری از مشکلات را باز می‌کنند».

مهندس موسوی در ادامه با تاکید بر مواضع قبلی خود گفت: «مواضع من، همان اطلاعیه اولیه است آن را تغییر نمی‌دهم و تنها آن را بسط خواهم داد من به امام انقلاب و قانون اساسی اعتقاد دارم و حل مشکلات معلمان را در اجرای قانون می‌دانم».

وی تاکید کرد: «مردم آزادی و عدم بستن دهان را می‌خواهند اسلامیت را هم می‌خواهند و همچنین نمی‌خواهند به مقدسات آنها توهین شود آنها می‌خواهند جلوی دولت‌های بیگانه سر خم نکنند و خون شهیدان هم حرمت نهاده شود. غیر از این چیزی ندارم و نگفتم و تنها آنرا بسط می‌دهم و چیز دیگری هم نگفتم».

مهندس موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام ذخائر شما را قانون اساسی تشکیل می‌دهد، گفت: «مشکل ما خوب اجرا نکردن قانون است. قانون اساسی ظرفیت‌های بالایی دارد. اگر مشکل ما اجرا نشدن اصل‌های آن قانون است باید پرسش شود که چرا به این اصول عمل نمی‌شود».

وی با بیان اینکه می‌توان برخی از اصول قانون اساسی را تغییر داد، گفت: «این موضوع سابقه هم دارد؛ چرا که سال 68، 10 موردی که امام‌خمینی اشاره کرده بودند و مجلس بازنگری قانون اساسی به آن توجه کرد،‌ تحولات نسبتاَ عمیقی ایجاد کرد».

موسوی با تاکید بر حفظ حقوق شهروندی و اجرای حقوق بشر،‌ اظهار کرد: «حقوق بشر، حداقل اجرای صوری قانون است. این اجرای قانون سبب کاهش نگاه امنیتی نیز خواهد شد».

وی در مورد درخواست تشکیل پارلمان معلمان گفت: «هیچ مشکلی با تشکیل این پارلمان ندارم اما باید وظایف و نسبت آن با آموزش وپرورش و مدیران مشخص شود. صرف تشکیل چنین پارلمانی در صورتی که نتیجه نداشته باشد، شایسته نیست».

مهندس موسوی به نظام مهندسی و نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: «زمانی که پزشکان در تهدید هستند نظام پزشکی که برخاسته از جامعه‌ آنهاست، این مسائل را حل می‌کند. تشکیل نظام سازمان معلمان نیز می‌تواند نقش مهمی را در حل مشکلات جامعه فرهنگی داشته باشد».

موسوی در توضیح اینکه چرا تاکنون مواضع خود را نسبت به امر آموزش و پرورش تشریح نکرده است، گفت: «وقت بنده کم بوده و تا امروز بیشتر به تشریح نظراتم در مسائل اقتصادی و سیاسی پرداخته‌ام. منتظر بودم تا در جلسه‌ای که در تاریخ یازدهم یا دوازدهم اردیبهشت ماه با معلمان دارم، مواضع خود را در مورد تعلیم و تربیت بیان می‌کردم». 

وی در مورد حضور زنان در عرصه‌های مختلف و قبول مسوولیت‌ها، اظهار کرد: «ما در مورد حضور زنان در موقعیت‌های مختلف با هیچ منع شرعی و قانونی روبرو نیستیم. تنها بحث عرفی است که باید آن را حل کرد». 

مهندس موسوی در مورد فراموش شدن بازنشستگان گفت: «ما با سیل عظیم بازنشستگی روبرو هستیم درحالی که این بازنشسته‌ها سرمایه‌های عظیمی هستند و باید از آنها استفاده شود و با آنها برخورد خوبی نشد».

وی در مورد مواضع اصلاح‌طلبی خود گفت: «من به امام،‌ انقلاب و قانون اساسی اعتقاد دارم و بر اجرای قانون ایستاده‌ام و می‌خواهم مشکلات مردم را بر اساس اجرای قانون حل کنم. مردم آزادی می‌خواهند و در عین حال اسلام، جمهوریت و سرافرازی کشورشان را می‌خواهند».

وی در پایان با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفت: «در حال حاضر سکوتی در رسانه ملی مشاهده می‌شود که خوب نیست. بحث من آقای X یا Y نیست،‌ بلکه حرف من این است که این سکوت به نفع منافع ملی نیست. در کشور ما که رسانه‌ها محدود است از رسانه ملی این انتظار وجود دارد که شور انتخاباتی را در میان مردم بوجود آورد».

در ابتدای این جلسه برخی از نمایندگان تشکل‌های فرهنگی به بیان نظرات و مطالبات خود از رئیس‌جمهور آینده پرداختند.

اکرمی وزیر آموزش و پرورش دوران جنگ طی سخنانی گفت: «گواهی می‌دهم در زمان نخست‌وزیری مهندس موسوی، آموزش و پرورش اولویت داشت. در زمان ایشان معلمی کتک نخورد و تحقیر نشد و به زندان نرفت». 

وی اظهار کرد: «آموزش و پرورش باید در اولویت باشد و سرلوحه همه برنامه‌ها قرار گیرد. امر آموزش باید به عنوان محور توسعه مدنظر قرار گیرد».

مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوم اصلاحات نیز طی سخنانی گفت: «آموزش و پرورش نیازمند یک تحول فرهنگی است که اگر این تحول کیفی را می‌خواهیم، به یک معلم متخصص و دارای حرمت و منزلت،‌ نیاز داریم».

حاجی با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل پارلمان معلمان اظهار کرد: «داشتن اتحادیه معلمان کمک موثری است تا حرف معلمان شنیده، رسیدگی و پاسخ داده شود».

کمیجانی، نماینده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز اظهار کرد: «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم به صورت مستقل و هم در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حمایت خود را از شما اعلام کرده است».

وی با بیان اینکه یک میلیون و صدهزار معلم در کشور وجود دارد، گفت: «این شعار هر ایرانی یک ستاد، هر شهروند یک همراه در جامعه معلمان مصداق دارد؛ به شرطی که مطالبات معلمان برآورده شود».
 
کمیجانی با بیان اینکه در جامعه فرهنگی کشور یک عدم اعتماد بوجود آمده است، اظهار کرد: «جامعه فرهنگی به گونه‌ای شده که معلمان، مدیران را قبول ندارند و مدیران بالاتر از خودشان را، که به نظر می‌رسد با تشکیل پارلمان معلمان این مشکل رفع شود».

باغانی نماینده کانون صنفی معلمان گفت: «بنده به پنج سال زندان و تبعید محکوم شده‌ام. در این چند سال پنج هزار معلم دستگیر و به زندان و تبعید محکوم شده‌اند. دولت شما برای رفع این بحران چه کار خواهد کرد»؟

وی ادامه داد: «معلم چاپلوس و متملق به درد ایران نمی‌خورد. برای حفظ این نظام و انقلاب باید معلمانی سر کلاس‌ها حضور یابند که بتوانند با شجاعت حرف بزنند».

باغانی گفت: «می‌گویند معلمی شغل انبیاء است. چه شده که این ادامه دهنده راه انبیاء را کتک می‌زنند و با تحقیر و ذلت با آنها رفتار می‌کنند»؟

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی که در وعده اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری از ابتدای سال 88 عنوان شده بود، گفت: «یک ماه از سال 88 گذشته ولی هیچ تغییری ایجاد نشده است. شما برای قوانین مصوب مجلس که به تائید شورای نگهبان هم رسیده ولی اجرا نشده، چه برنامه‌ای دارید»؟

حشمت هاشمی، نماینده سازمان معلمان ایران نیز گفت: «آقای مهندس شما باید خود را برای شنیدن این نوع حرف‌ها آماده کنید، چرا که در سال‌های گذشته آنهایی که مسوولیت داشتند این حرف را نشنیدند یا توجه نکردند».

وی با بیان اینکه سازمان معلمان ایران از فرزندان اصلاحات است و در این مقوله کمتر تعارف دارد، اظهار کرد: «شما در سخنانتان، خود را اصلاح‌طلب توام با اصول معرفی کردید؛ حال آنکه در برنامه‌ها و حتی مشاوران شما کوچک‌ترین نشانی از اصلاح‌طلبی نیست».

هاشمی گفت: «ما مطالباتی داریم و در آن با کسی تعارف نداریم و تاکنون نیز بابت آن هزینه پرداخت کرده‌ایم. شما باید برای این وضعیت اسف‌بار توأم با تحجر توجه داشته باشید و برای آن راهکاری بیاندیشید. نزدیک به 100 سال حبس برای فرهنگیانی که به جرم تجمع در مقابل مجلس دستگیر شده بودند، حکم صادر شده است».

مصوری‌منش، یکی دیگر از نمایندگان معلمان در این جلسه نیز گفت: «کاندیداها مسأله آموزش را حقوق فرهنگیان می‌دانند، در صورتی که آموزش و پرورش از تمرکز و دولتی بودن بیش از حد رنج می‌برد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۱
0
0
خیلی نامردی که حرفهای مردم را نمی گذاری
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین