کد خبر: ۸۷۲۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۲:۳۸
هم‌زمان با انتشار کتاب خاطرات و زندگی‌نامه جلال‌ طالبانی اعلام شد

رئیس‌جمهور عراق اصالتاً ایرانی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کتاب خاطرات و زندگینامه جلال طالبانی، توسط "نشر علم" منتشر می‌شود. این کتاب در تابستان 1387 در دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق در ایران رونمایی شد و پس از شش ماه ویرایش و تصحیح آن توسط دکتر «کمال فواد»، به پایان رسیده است و به زودی توزیع متن فارسی آن در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ـ غرفه نشر علم و همچنین کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز می‌شود. 

رونمایی از کتاب «خاطرات و زندگی‌نامه جلال طالبانی» [+]

به گزارش خبرنگار آفتاب، خاطرات طالبانی که به بررسی 60 سال زندگی این چهره سیاسی برجسته در تاریخ معاصر عراق میپردازد که تألیف و تحقیق آن توسط «عرفان قانعی فرد» صورت گرفته است. طالبانی در سفر اخیر به ایران به خبرنگاران اظهار داشت که اوقات فراغتش را به روایت خاطراتش می‌گذراند و می‌خواهد به زودی از صحنه سیاسی این کشور کناره‌گیری کند. جلال طالبانی این کتاب را به مورخان جستجوگر حقیقت و راستی تقدیم کرده است.

ناظم دباغ مشاور طالبانی و نماینده اتحادیه میهنی کردستان درباره این کتاب اظهار می‌دارد که: «کتاب حاضر، پژوهشی مستقل درباره خاطرات و زندگی جلال طالبانی است که نقش او علاوه بر تاریخ معاصر کردستان و عراق مدرن، به عنوان یکی از شخصیت‌های با سابقه و بارز تاریخ معاصر خاورمیانه مطرح است. از سال 1933 ـ تولد طالبانی ـ تا به امروز، شاید بتوان گفت که جهان، تاریخ پرتلاطمی را پشت سرگذاشته و بالطبع این تغییرات بر اوضاع خاورمیانه، عراق و کردها نیز بی‌تأثیر نبوده است. بدون شک بررسی نشیب و فراز زندگی طالبانی و خاطرات وی بدون توجه به این سیر متلاطم غیرممکن به نظر می‌رسد. این کتاب خاطرات می‌تواند نشانگر بررسی تحولات عراق و خاورمیانه باشد. در واقع این خاطرات معرف راهی است که طالبانی به عنوان سیاستمدار و رئیس جمهور عراق پیمود و به مقام ریاست جمهوری این کشور دست یافت».

هدف محقق این کتاب، بیان زندگی و یک شخص موثر در مسائل سیاسی و اجتماعی و پرداختن به بررسی زندگی و فعالیتهای دیپلماسی و سیاسی این فرد در تعامل وی با کشورهای منطقه بوده است. محقق کتاب علاوه بر حوزه تحقیق میدانی در بیش از 17 کشور و ارجاع به بیش از 400 منبع، ترکیبی از تاریخ شفاهی و مکتوب عراق و خاورمیانه را به خواننده ارائه می‌دهد که در تاریخ‌نگاری نوین امری مرسوم می‌باشد. و ارجاع‌های هر فصل نشانگر آن است که وی از دسامبر 2005 تا دسامبر 2008 با 450 نفر از افراد مختلف در اقصی نقاط جهان (از دوستان یا رقبای حزبی طالبانی تا چهره‌های سیاسی مشهور جهان معاصر) به گفتگو درباره تاریخ عراق، روابط کردهای این کشور با حکومت ایران، بازی با کردها در سیاست منطقه‌ای شاه و روسیه و اسرائیل، بحران‌های خاورمیانه و دیگر موضوعها نشسته است. حتی بعضی از این افراد در دهههای 50 و 60 با طالبانی همکاری داشته‌اند و دوران جوانی و آغاز فعالیت وی را تصویر می‌کنند.

نکته مهم درباره انتشار کتابی درباره این شخصیت‌های برجسته سیاسی، مصادف بودن با زمان ریاست‌جمهوری وی می‌باشد که هنوز در قید حیات است و در 76 سالگی بر بالاترین کرسی قدرت تکیه زده است و از این نظر بسیار مورد توجه خوانندگان قرار خواهد گرفت. 

طالبانی اصالتاً ایرانی است و اجداد پدری او در دوران صفویه از کردستان ایران (بوکان) به کردستان عراق مهاجرت کرده‌اند و او در ابتدا فعالیت خود را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد و بعدها به دنیای سیاست گرویید.

دکتر «کمال فواد» از دوستان نزدیک طالبانی و از مقامات ارشد اتحادیه میهنی کردستان درباره این کتاب در آغاز نوشته است که: «جلد نخست این کتاب 1100 صفحه‌ای در 7 فصل (تولد در خانقاه شیخ/ گذر از مکتب نخست/ در جستجوی اندیشه دگر/ امید صوفی در کاشانه پیر/ حکایت در گرداب هائل/ فردای پیشگاه حقیقت/ عهد با ابراهیم در آتش) می‌باشد که 32 صفحه آن به عکس‌های طالبانی و آلبوم منحصری از تاریخ معاصر کردستان عراق اختصاص دارد. پس از روزشمار وقایع مهم تاریخی از سال 1933 تا 1966. این کتاب در 3 جلد منتشر خواهد شد که جلد دوم خاطرات و حوادث سالهای 1967 تا 1988 و جلد سوم دوران 1989 تا 2005 را در برمی‌گیرد».

این کتاب در 4 زبان منتشر شده است که بنا به رأی مألف، ترجمه محتوی و متن کتاب در کلیه زبانهای عربی و کردی و فارسی و انگلیسی، برابر و یکسان است و ترجمه هیچ زبانی از این کتاب بر زبان دیگر، ارجحیت و برتری ندارد.

از مولف این کتاب قبلاً 12 اثر از سال 1373 تا 1388 انتشار یافته است که می‌توان به «گفتمان تاریخی کردها»، ترجمه «ناسیونالیسم نژادی کرد» (اثر پرفسور نادر انتصار) و ترجمه «معمای ایرانی» (اثر کنت پولاک) اشاره داشت. هر چند تحصیلات قانعی فرد در زبان‌شناسی گرایش فرهنگ نویسی است و «رسالت مترجم» (گفتگو با محمد قاضی)، «فرهنگ نروژی ـ فارسی» و «نخستین درسهای فرهنگ نویسی» (مجموعه مقالات) شاید تنها آثار وی در این زمینه، تخصصی باشند اما او بعد از زبانشناسی به بررسی تاریخ معاصر خاورمیانه و ادامه تحصیل در این زمینه پرداخت.

توزیع 3500 نسخه از چاپ نخست کتاب 1100 صفحهای «خاطرات و زندگینامه جلال طالبانی»، به مبلغ 15000 تومان در غرفه "نشر علم" در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین