کد خبر: ۸۷۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۲:۰۹

هاشمی: بهره‌وری در کشور پایین است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه مراکز آموزش عالی غیردولتی با اشاره به تاکید سند چشم‌انداز 20 ساله کشور بر دانایی‌محوری و رسیدن به قله‌های دانش در منطقه، بهره‌وری در کشور را علی‌رغم وجود امکانات مناسب پایین خواند.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «اساسی‌ترین سرمایه هر کشور، داشتن انسان‌های عالم و دانشمند و بهره‌گیری از نیروی کار ماهر است و ما اگر می‌خواهیم به اهداف سند چشم‌انداز برسیم باید تقویت علم و دانش و موسسات آموزش عالی را وجهه همت خود قرار دهیم».

رییس مجلس خبرگان رهبری ایجاد موسسات آموزش عالی غیردولتی را از نیازهای همیشگی نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: «تقاضای شدید سال‌های ابتدایی پس از انقلاب برای حضور و تحصیل جوانان در موسسات آموزش عالی، مسئولان نظام را به فکر ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی انداخت که با حمایت جدی حضرت امام (ره) این مسیر باز و هموار شد».

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین با تاکید بر این‌که از نظر مبانی، قوانین، برنامه و چشم‌انداز مشکلی برای توسعه مراکز آموزش عالی غیردولتی وجود ندارد، مشکلات و موانع پیش روی این موسسات را جدی خواند و افزود: «موسسات غیرانتفاعی در حال حاضر به حمایت گسترده نیاز دارند و در این مسیر دولت و مسئولان اجرایی نباید میان موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی تبعیض قائل شوند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حرکت موسسات آموزش عالی غیردولتی به سوی ایجاد مقاطع بالاتر و تکمیلی و نیز حمایت‌های قانونی، مالی و تسهیلاتی دولت را دو راهکار مفید برای ادامه حیات مراکز آموزش غیردولتی خواند و تصریح کرد: «با تفسیر و فلسفه جدید اصل 44، دولت از رقابت با بخش خصوصی بازداشته و مکلف شده است در جاهایی که این بخش می‌تواند با توانمندی وارد شود عرصه را به بخش خصوصی واگذار کند و تنها به سیاست‌گذاری و حمایت بپردازد».

رییس مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به این‌که فعالان بخش غیردولتی موسسات آموزش عالی، استادان و اندیشمندانی هستند که به دنبال سودجویی و طلب ثروت نیستند، گفت: «همین امر دلیل محکمی است که مسئولان را موظف به حمایت جدی و همه‌جانبه از این بخش می‌کند».

در ابتدای این دیدار آقایان دکتر نوروزی رییس شورای مرکزی و دبیرکل اتحادیه مراکز آموزش عالی غیردولتی، دکتر طیرانی، دکتر اکرمی، دکتر کیانی، دکتر آهومنش و دکتر میلانی حسینی در سخنانی به طور جداگانه به روند شکل‌گیری اتحادیه موسسات آموزش عالی غیردولتی و برخی موانع و مشکلات پیش روی این مراکز پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین