از دهه ۸۰ مطالعات ساخت مترو پرند آغاز و از اوایل دهه ۹۰ کار اجرایی شد. کل خطوط مترو در این بخش حدودا ۵۰کیلومتر است و از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام در دهه ۹۰ به بهرهبرداری رسید.
فاز سوم این پروژه به طول ۲۰ کیلومتر از انتهای فرودگاه امام تا شهر پرند است که به دلیل تأمین به موقع بودجه ساخت این بخش از مترو با تأخیر انجام شد. در دوره جدید تصمیم بر اتمام پروژه گرفته شد. بودجهها تأمین و پروژه به مرحله افتتاح رسیده است.
مترو پرند به صورت دو خط (قرار بود ابتدا یک خط افتتاح شود و بعد سر فرصت خط دیگر افتتاح شود) تا پایان پاییز امسال آماده بهرهبرداری میشود. مترو پرند ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است (یک درصد مربوط به محوطهسازی، تمیزکاری و ...) البته این اقدامات مانع از بهره برداری نیست. در صورتی که ایستگاه به صورت دو خط تکمیل شود مردم پرند میتوانند به راحتی به تهران تردد کنند.
بر اساس این گزارش ریل حرکتی خط به صورت ۱۰۰درصدی و ریل خط سوم در مراحل پایانی است. (ریل حرکتی ریلی است که قطار روی آن میرود و ریل سوم ریل زردرنگی است که برق قطار را تأمین میکند).
آخرین وضعیت برق مترو اعلام شد
مشکلاتی در خصوص تأمین برق صورت گرفت، اما طی رایزنیهای صورت گرفته این مشکل برطرف و اداره برق دو فیدر به مترو اختصاص داد. پرویز ظهرابزاده قائم مقام شرکت مترو تهران و حومه به فارس در این باره گفت: اداره برق فیدرها را داده است. فیدرها تغذیهکننده برق هستند و باید این برق تا کنار ریلها برود. بخش انتقال با پیمانکار است که در حال اجراست. پیمانکار در حال تکمیل عملیات اجرایی پست برق و کابلکشیها است.
دلایل عدم بهره برداری از خط مترو پرند اعلام شد
از جمله دلایل عدم بهرهبرداری از خط مترو پرند پست برق، کابل رزرو، ریل سوم (ریل زرد) و دیوارههای بتنی اطراف بود. ریل زرد، برق ۲۰ کیلو وات دارد که اگر حفاظت نشود شهروندان دچار خطر برقگرفتگی میشوند و اگر هم این برق قطع شود خسارت زیادی به تجهیزات وارد میشود به همین دلیل احداث دیواره بتنی ضروری بود. عدم تأمین اعتبار در سالهای گذشته مانع از انجام کار شد.
بهره برداری از مترو پرند در پاییز امسال
محسن هرمزی معاون شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت مترو پرند به خبرنگار فارس گفت: در پاییز سال ۱۴۰۲ پرند آماده بهرهبرداری است البته ما تمام تلاش خود را میکنیم تا در آبان ماه افتتاحیه انجام شود.
شهر پرند با جمعیت تقریبی ۳۱۰ هزار نفر یکی از شهرهای اقماری تهران است که فاصله آن تا پایتخت حدود ۵۰ کیلومتر است. قرار است تا پایان پاییز بهرهبرداری از پرند آغاز شود و با این اقدام ۱۳ تا ۱۵ هزار ظرفیت جابهجایی ایجاد میشود و همین ظرفیت اعمال شده در هزینه جابهجاییها و مصرف سوخت تأثیر دارد. اگر یک فرد با خودروی شخصی و یا تاکسی بخواهد از پرند به تهران بیاید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه باید پرداخت کند؛ اما در صورتی که مترو بهرهبرداری شود این هزینهها حداقلی میشود.
هزینه ۶ هزار میلیاردی ساخت مترو پرند
هزینه تمام شده برای ساخت مترو پرند تا کنون ۶ هزار میلیارد تومان بوده است البته قرار است تأمین واگن هم صورت گیرد تا سرفاصلهها کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، در خصوص انتقال و تأسیسات مرتبط با برق مشکلاتی پیش آمده است که در حال حاضر برطرف شده و قرار است مترو پرند به زیر بار رود این پروژه به انتهای راه رسیده و در صورت بهرهبرداری بخش عمدهای از مشکلات شهروندان در این محدوده برطرف میشود.
همچنین ۴ کیلومتر ابتدای خط مترو تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری در سال ۹۶ افتتاح شد. فاز دوم این خط به طول ۶ کیلومتر تا فرودگاه امام خمینی به بهرهبرداری رسیده و اتصال مترو به شهر پرند باقی مانده که طی روزهای آتی انجام خواهد شد.
مردم از شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه به پایتخت تردد میکنند و این ترددها باعث افزایش آمار ترافیکی میشود. در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بخش عمدهای از بار ترافیک کاسته میشود.
مترو پرند برای رسیدن به ایستگاه پایان زمان طولانی صرف کرده از عدم تأمین منابع تا مشکلات زیرساختی، اما در حال حاضر مشکلات برطرف شده و قرار است به زودی این پروژه ۱۸ ساله افتتاح و آماده بهرهبرداری شود.
۱۵ مگابایت نیروی برق در قالب دو فیدر تأمین شد، کابلکشیها صورت گرفت و پروژه در گامهای پایانی است. مدیران شهری وعده افتتاح را تا پایان آبان دادهاند و قرار است این پروژه به زودی به روی مردم باز شود.