کد خبر: ۸۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴

تصویب لایحه دو فوریتی دادن حق رأی به 15 ساله‌ها!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به فاصله 4 روز از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در دفاع از اعطای حق رأی به 15 ساله‌ها، هیأت دولت، در جلسه روز چهارشنبه خود، لایحه کاهش سن واجدان شرایط رای از 18 سال به 15 سال را با قید دو فوریت به تصویب رساند.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، دلیل این تصمیم هیأت دولت "ایجاد زمینه مشارکت و حضور همه جانبه و موثر نسل جوان در انتخابات ریاست‌جمهوری" اعلام شده است.

محمود احمدی‌نژاد ظهر روز یکشنبه، 30 فروردین در اولین جشنواره ملی حضرت علی اکبر (ع)، با بیان اینکه جوانان در سی سال گذشته سخت‌ترین صحنه‌ها را هدایت کردند گفته بود: «این طرز تفکر درست نیست که در زمان جنگ جوانان 15 ، 16 ساله باید حضور داشته باشند و نقش آنها مفید است اما در عرصه سیاست و مدیریت و میدان اندیشه آنها نباید شرکت داشته باشند. خدا نیاورد روزی جوانان از عرصه‌های مهم کشور دور شوند و یا این عرصه‌ها از آنها گرفته شود».[+]

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در سالهای طولانی جوانان 15 ساله مثل شخصیت‌های برجسته نظام حق تعیین سرنوشت خود را داشتند و همواره این موضوع به نفع کشور دانسته می‌شد، تصریح کرد: «ولی حالا چند سالی است که نمی‌دانم به چه توجیهی سن رای را 18 سال تعیین کردند. البته در برخی نظام‌های لیبرالی سن رای 21 سال هم تعیین شده است زیرا آنها نمی خواهند مردم و جوانانشان سیاسی باشند اما در کشور ما که همه آمورش برپایه حضور مردم و جوانان شکل می‌گیرد باید حداکثر امکان را برای این حضور آماده کنیم».

رییس جمهور با اشاره به اینکه چهار، پنج سال است که جوانان از عرصه‌های اصلی کشور محروم شده‌اند، گفت: «همه سیاسیون و دلسوزان نظام باید تلاش کنند تا همه میدان‌های سیاسی و علمی برای جوانان باز باشد چرا که اگر جوانان میدان دار اصلی عرصه‌های سیاسی باشند هیچ گاه ملت ایران حتی سرسوزنی از حقوق مسلم خود عقب نشینی نخواهد کرد».

این در حالی‌ است که برخی از صاحب‌نظران نظیر دکتر محمود سریع‌القلم، از اساتید برجسته علوم سیاسی با این دیدگاه مخالف هستند. دکتر سریع‌القلم در این زمینه معتقد است: «اینکه به 15 ساله‌ها می‌گوییم حق رای داری، در هیچ جای دنیا نیست و تنها در ونزوئلاست. این کار خوب نیست و دنیا به این نتیجه رسیده که این حق را برای افراد 20 سال به بالا و برای مصالح یک جامعه در نظر بگیرد؛ اما در مجموع بسیار کار مثبتی است که ما آحاد مردم را بیاوریم و به آنها بگوییم که این انتخاب‌ها را دارید؛ اما باید به تدریج آموزش داد که مردم به برنامه رای دهند و فقط به قیافه یا حرکات یک کاندیدا کار نداشته باشند». [+]


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۲
0
0
آنان که تحمل حقیقت را ندارند همیشه دست به ناسزا برده اند. این از شعور آنهاست و نمایندگان مخلص امام به دل نگیرند و باید گفت که خداوند جواب را داده که اینطور گستاخشان کرده.
خداوند همیشه پشت ملت ایران بوده و خواهد بود ،و همیشه آنان که به مردم ظلم کردند ، جوابشان را خداوند داده ، وقتی کارهای [...]با کارهای شاه ملعون فرقی نکند ، عکس العمل مردم هم همان خواهد بود که با شاه ملعون بود ، مسجد ها را می بندید تا ما حقیقت موسوی را نگوییم؟
آن 1 میلیارد همه چیز را میگوید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۲
0
0
بچه 15 ساله غم کار و آب و نان ندارد. لذا حق ندارد برای بقیه مردم تصمیم گیری کند. فرستادن آنها به جنگ هم اشتباه بود
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
احمدی نژاد چاره ای ندارد غیر از کشاندن این بچه های 15 ساله به پای صندوق های رای! چه با تحریک احساسات چه به زور!
این همه کار تبلیغاتی بعد می گه اصلا ستاد انتخاباتی وجود نداره و فعلا قصد هم نداره! ... [...]!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
بابا بیچاره فهمیده از آدم بزرگ ها نمی تونه رای بیاره می خواد از بچه ها رای جمع کنه نمی دونه اون بچه ها از آدم بزرگ ها بیشتر آگاه اند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
آره وقتی اون بچه ای که به باباش التماس می کنه تا بهش پول بده تا چیزی بخره و باباش پولی بهش نمی ده( نداره که بده) حتما به تو یکی رای می ده. زرشک !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
بله! این راهی برای رای جمع کردن ناپخته های بی تجربه که ماشالله کم هم نیستند!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین