کد خبر: ۸۷۳۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

توزیع شیر مدارس در ۱۱ استان محروم تا اوایل آذرماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: توزیع شیر در سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های استان تهران، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان آغاز شده، اما فراگیر نشده است؛ اولویت ما برای توزیع شیر ۱۱ استان محروم کشور هستند و پیش‌بینی می‌کنیم تا اوایل آذرماه این امر محقق شود.
توزیع شیر مدارس در ۱۱ استان محروم تا اوایل آذرماه
آفتاب‌‌نیوز :

علی فرهادی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت توزیع شیر در مدارس، اظهار کرد: توزیع شیر رایگان دانش‌آموزی حدود ۸ ـ ۹ سالی متوقف شده بود و به تبع استلزامات اداری، نیرو‌هایی که این کار را آنجا می‌دادند جا به جا شده بودند و عملا این فرآیند متوقف شده بود.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای از سر گیری توزیع شیر رایگان، افزود: شیر در چند استان توزیع شده، اما فراگیر نیست علت آن هم آمادگی شرکت‌های تولید کننده برای شیر دانش آموزی است چراکه با توجه به حساسیتی که سلامت دانش آموزان دارد، نمی‌خواستیم و سیستم بهداشتی کشور اجازه نمی‌داد از همه شرکت‌های تولید کننده شیر استفاده کنیم و فقط می‌توانستیم از آن دسته شرکت‌های تولیدکننده‌ای که از وزارت بهداشت مجوز و رتبه A از نظر کیفیت و بهداشت داشتند، استفاده کنیم.

فرهادی ادامه داد: تعداد این شرکت‌ها محدود است. انجمن صنایع لبنی لیست این شرکت‌ها را به آموزش و پرورش اعلام کرد. بخشنامه توزیع شیر دو هفته قبل برای سراسر کشور فرستاده شد؛ عقد قرارداد و نمونه آن هم ارسال شد. قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای ۲.۵ درصد چربی فَرا دما ۲۰۰ سی‌سی تایید و به استان‌ها ابلاغ شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توزیع شیر در سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان شروع شده، اما فراگیر نشده است، توضیح داد: اولویت ما توزیع شیر در ۱۱ استان محروم است که پیش بینی می‌کنیم تا اوایل آذرماه این امر محقق شود. شرکت‌های تولید کننده شیر هم محدودیت برای تولید نوع خاصی از شیر که ما شرایط آن را گفتیم به تعداد دانش آموزان داشتند. از سوی دیگرتولید این نوع شیر شرایط بهداشتی دارد؛ شیر فرا دما باید ۱۰ تا ۱۲ روز پس از تولید در انبار باقی مانده و تست شوند و در صورت نبود مشکل توزیع شوند. این شرایط داخلی در تولید کنندگان شیر است.

فرهادی با بیان اینکه آموزش و پرورش پیگیر تحقق توزیع شیر بوده است، عنوان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار برای توزیع شیر مدارس شد که در وجه استان‌ها قابل واریز است. این مبلغ از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین شد. بر روی پاکت شیر نیز پیام‌های فرهنگی، سلامتی و بهداشتی با رویکرد دانش آموزی درج می‌شود. شیر فقط برای دانش آموزان ابتدایی توزیع می‌شود. جنس پاکت‌های شیر غیرقابل فروش هستند و از این رو شرایط تولید آن زمان برد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در عین حال بیان کرد: در نیمه دوم سال کلا تولید شیر کمتر می‌شود و این مشکلی است که به واسطه شرایط جغرافیایی ما ایجاد می‌شود، اما تولید کنندگان شیر قول دادند در اسرع وقت تولید شیر برای کل کشور را پوشش دهند.

محقق شدن فوق‌العاده ویژه برای حقوق معلمان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی

وی در پاسخ به سوالی درباره محقق شدن فوق‌العاده ویژه برای حقوق معلمان، توضیح داد: آموزش و پرورش فوق‌العاده ویژه معلمان را تقاضا داده است، این امر در دستور کار شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی است و به محض تصویب اطلاع رسانی می‌کنیم.

فرهادی درباره دانشجو معلمانی که به دلیل کمبود معلم در آموزش و پرورش تدریس کردند نیز بیان کرد: ابلاغ دانشجو معلمان امسال برابر تشویق نامه وزیر آموزش و پرورش است و برایشان امتیاز قائل می‌شویم. سال آینده نیز این امر را در مسائلی از جنس ساماندهی لحاظ می‌کنیم و این مجاهدت آن‌ها را در نظر می‌گیریم.

استخدام ۱۹ هزار مربی پرورشی، تربیت بدنی و بهداشت در صورت موافقت سازمان استخدامی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جذب مشاور و مربی امور پرورشی توضیح داد: درخواست مجوز دادیم که اگر مورد موافقت سازمان اداری و استخدامی قرار گیرد، به زودی ۱۹ هزار نفر مشاور و مربی امور تربیتی استخدام می‌کنیم. استخدام این ۱۹ هزار نفر با شاخص‌های ظریفی که برایشان طراحی کردیم انجام می‌شود تا در مدرسه تحول ایجاد کنند. این استخدام برای جذب مشاوره، امور تربیتی، تربیت بدنی، مربی بهداشت و سلامت است. در واقع یک بسته کامل پرورشی و فرهنگی، تربیت بدنی و سلامت دیده شده است.

کلاس خالی از معلم نداریم

فرهادی در پاسخ به سوال دیگری درباره کمبود معلم و کلاس‌های خالی از معلم تاکید کرد: کمبود معلم قطعی است، اما الان کلاس خالی از معلم نداریم. بعد از پایان اعلام نتایج آزمون دبیری و مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ابتدایی رسما اعلام کردیم که هیچ کلاس خالی نداریم. الان هم اعلام می‌کنم در هیچ جای کشور کلاس خالی تحت عنوان اینکه معلم نداشته باشد، نداریم، اما این به آن معنا نیست که به طور مقطعی و موردی مشکلی برای کلاس‌های ما پیش نیامده است. به طوری که آمار گرفتیم از سراسر کشور ما عبارتی به نام کلاس خالی از معلم نداریم.

وی در عین حال توضیح داد: در موارد محدودی معلمی مرخصی گرفته یا به هر دلیلی برای یک مدت نتوانسته در کلاس درس حاضر شود که ما برای آن کلاس معلم جایگزین کردیم. مثلا معلمان خانمی که فرزنددار شده‌اند و ۹ ماه مرخصی می‌گیرند ما معلم جایگزین برای این معلمان تعیین کردیم و این امر به معنی خالی بودن کلاس نیست.

نحوه جبران کمبود معلم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کمبود معلم قطعی است، اما الان کلاس خالی از معلم نداریم، تصدیح کرد: این کمبود را از طرق مختلف جبران کردیم. کمبود معلم ما حدود ۲۰۰ هزار نفر بود. حدود ۳۴ هزار نفر کمبود معلم توسط اضافه تدریس بازنشستگان تامین شد، ۸۵ هزار نفر کمبود معلم نیز توسط اضافه تدریس همکاران شاغل تامین و تعداد ۳۰ هزار نفر کمبود نیز از طریق ادامه خدمت همکاران بازنشسته تامین شد.

احصای کمبود معلم در کشور؛ جبران کمبود‌ها با کمک معلمان ماده ۲۸

فرهادی بیان کرد: این‌ها ناظر به این امر است که کمبود معلم قطعی بود، اما امسال ساماندهی نیروی انسانی بسیار استثنایی در تاریخ آموزش و پرورش اتفاق افتاد. به تعداد محدودی از کلاس‌های ما دیر معلم ملحق شد، اما تا زمانی که این معلمان تثبیت شوند، کادر اجرایی مدارس کلاس‌ها را مدیریت می‌گردند. امسال نقطه به نقطه و شهر به شهر کمبود معلم را احصاء و سعی می‌کنیم حداقل نیاز را از طریق ماده ۲۸ جبران کنیم چراکه به طور طبیعی باید از طریق داشنگاه فرهنگیان دانشجو معلم تربیت کنیم.

وی درباره مازاد تدریس معلمان نیز توضیح داد: حالت ایده آل این است که معلمان ما همه شاغل باشند و همه موظفی خود را تدریس کنند و مازاد تدریس نداشته باشند بلکه وقت مازاد خود را صرف مطالعه و تقویت مهارت معلمی کنند، اما به واسطه مواردی که قبلا هم در رسانه‌ها خدمت شما اطلاع دادیم، در برهه‌ای آموزش و پرورش دچار انحراف در جذب دانشجو معلم شد. در فاصله سال ۱۳۹۳ تا سال ۹۷ شاهد این بودیم که دانشگاه فرهنگیان به جای جذب ۲۵ هزار الی ۳۰ هزار دانشجو معلم، بعضا ۳۰۰۰ دانشجو جذب کرد. این آسیب تاجایی پیش رفت که خود شخص مقام معظم رهبری این آسیب را تشخیص دادند و به جهت نشان دادن اهمیت این موضوع در دانشگاه فرهنگیان و در جمع دانشجو معلمان و اساتید در اهمیت جذب دانشجو معلم صحبت کردند.

وی افزود: در این فاصله بین سال ۹۳ تا ۹۷ حدود ۹۰ هزار نفر ناترازی در پذیرش دانشجو و بازنشستگی داشتیم. از سوی دیگر اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد تعداد زیادی معلم جذب آموزش و پرورش شده بودند. ما هم در بالاترین سطح بازنشستگی در نظام تعلیم و تربیت و در پایین‌ترین سطح جذب دانشجو معلم بودیم. این دو، ناترازی به آموزش و پرورش تحمیل می‌کرد. برای جبران کسری موقت باید سریع چند عامل را در پیش می‌گرفتیم یکی اضافه تدریس معلمان شاغل، دیگری اضافه تدریس معلمان بازنشسته و درگیری یک سال به تعویق انداختن بازنشستگی معلمانی بود که موعد بازنشستگی آن‌ها سر آمده بود.

فرهادی بیان کرد: از تمام ۳۰ هزار معلمی که بازنشستگی خود را به تعویق انداختند و امسال هم تدریس کردند تشکر می‌کنم. به نوعی ما از این عزیزان دعوت کردیم بازنشستگی خود را یک سال به تعویق بیاندازند. در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز این امر آمده که می‌توانید در صورت توافق بازنشستگی را یک سال به تعویق اندازید.

آموزش و پرورش بدنبال شبکه‌سازی امکانات رفاهی فرهنگیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره ایجاد سازمان رفاهی فرهنگیان، توضیح داد: آموزش و پرورش امکانات رفاهی گسترده‌ای دارد. هم‌اکنون امکانات رفاهی آموزش و پرورش در بین مناطق آموزش و پرورش به صورت منطقه‌ای و نه متمرکز مدیریت می‌شود، ما قریب به ۱۳۰ درمانگاه و بیمارستان در کشور داریم و قریب به ۵۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای تعاونی مصرف فرهنگیان در سراسرس کشور داریم. اگر این‌ها در سازمان منسجمی شبکه سازی شده و در ارتباط با هم باشند، زنجیر وار به هم متصل شده و ارتباط طولی و عرضی بیشتری خواهند داشت. اینگونه تعامل موثرتری با هم خواهند داشت.

فرهادی خاطر نشان کرد: از این رو می‌طلبد سازمانی هوشمند و مرکزی ایجاد شود، اما نگاهمان این نیست که این سازمان دولتی باشد و پست سازمانی و رسمی داشته باشد؛ سازمان باید غیر دولتی و توسط معلمان بازنشسته علاقمند به این امر اداره شود.

تغییر محتوای برخی کتب درسی متناسب با جنسیت دانش آموزان

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی طرح موضوعی از سوی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ایحاد تغییر در کتب درسی متناسب با جنسیت دانش آموزان بیان کرد: اینکه محتوای برخی از دروس بین دختران و پسران به طور خاص دیده شود، بیشتر ناظر به کتب خاص از جمله دینی و احکام و برخی مهارت‌های اجتماعی و شهروندی است.

سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: معتقدیم حتما آموزش موجب تغییر و تحول است. برخی دانشمندان معتقدند آموزش معجزه می‌کند و باید به واسطه آموزش مهارت‌های خاص را در دختران و پسران تقویت کنیم. بخشی از این مهارت‌های خاص ناظر به احکام دینی است که برای دختران و پسران متفاوت است. سازمان پژوهش نیز کارش را در این زمینه آغاز کرده است.

برون سپاری هنرستان‌ها به بخش صنعت

فرهادی در بخش دیگر سخنان خود درباره برون سپاری هنرستان‌ها به بخش صنعت، توضیح داد: تجهیز هنرستان‌ها در برنامه هفتم و قانون بودجه ۱۴۰۳ مدنظر است، اما غیر از آن، از روش‌های دیگری نظیر برون سپاری به بخش صنعت می‌توانیم استفاده کنیم. هدف گذاری کردیم تا از برون سپاری هنرستان‌ها به بخش صنعت استفاده کنیم. اوایل سال تحصیلی جاری نیز بخشنامه برون سپاری ابلاغ شد.

وی درباره جزئیات این برون سپاری توضیح داد: برون سپاری ناظر به توسعه مدارس غیردولتی هنرستان‌ها نیست. گرچه بهتر است به جای توسعه مدارس ابتدایی غیردولتی، هنرستان‌های غیردولتی را توسعه دهیم، اما چون این مدارس از جنس صنعت و فن هستند بخش خصوصی از این امر استقبال نمی‌کند چراکه هنرستان‌ها هزینه زیادی می‌طلبند. نظر ما این است که در صورت کمبود معلم از ظرفیت صنعت استفاده کنیم و دانش آموز در بخش صنعت مهارت را بیاموزد، اما در آموزش و پرورش آزمون داده و مدرک خود را از آموزش و پرورش بگیرد.

پرداخت حق‌التدریس تثبیت و تعمیق یادگیری دوره کرونا؛ به‌زودی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت حق التدریس تثبیت و تعمیق یادگیری در دوره کرونا، یادآور شد: برگزاری کلاس‌ها تحت عنوان "تثبیت و تعمیق یادگیری" در کرونا باعث تقویت دانش آموزان شد. ما این را جزو حق التدریس می‌دانیم؛ حق التدریس اسفند ۱۴۰۱ به بعد عادی معلمان را در فاصله شهریور و اواخر مهر صفر کردیم. به زودی تثبیت کرونا را هم پرداخت می‌کنیم.

پرداخت حق‌التدریس معلمان هر دو ماه یکبار به شرط تامین اعتبار

فرهادی درباره به تعویق افتادن حق التدریس معلمان افزود: حق التدریس‌ها مثل اضافه کار کارمندان و طبیعی است که پایان هر ماه حق التدریس را پرداخت کنیم. اگر این پرداخت نمی‌شود ناظر به عدم تامین به موقع اعتبار در آموزش و پرورش است. اگر به موقع تامین اعتبار شود، انگیزه معلمان شاغل و بازنشسته در اخذ اضافه تدریس بالا می‌رود. این باعث می‌شود کمتر کمبود معلم داشته باشیم. امسال به نحوی برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم به شرط تامین اعتبار به موقع از سازمان برنامه و بودجه، حق التدریس‌ها را حداقل هر دو ماه یکبار پرداخت کنیم.

شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان فعلا ۲۴ سال است

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اینکه سرانجام «سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان» چه سنی تعیین شده است؟، اظهار کرد: در دفترچه آزمون هر سنی قید شود همان را مبنا قرار می‌دهیم. قانون فعلا ۲۴ سال سن را تعیین کرده است. رای دیوان عدالت اداری نیز شکسته شد و فعلا سن ۲۴ سال تثبیت است مگر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی داشته باشد چراکه مصوبات این شورا و مجلس برای ما لازم الاجرا ست.

فرهادی در پاسخ به اینکه داوطلبانی که یک الی دو روز با این سقف سنی فاصله دارند گله‌مند هستند که چرا نمی‌توانند وارد این دانشگاه شوند، تاکید کرد: بالاخره قانونگذار باید بر روی یک سنی قید بگذارد و با یکی دو روز هم تخفیف هم قائل نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین