کد خبر: ۸۷۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱:۲۳

رفراندوم احمدی‌نژادی

حسن عباس‌زاده
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - حسن عباس‌زاده:‌ دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور، در بدو ورود به تهران پس از سخنرانی به زعم عده‌ای حماسی و به گمان تعدادی دیگر جنجالی خود در ژنو و در میان جمع حامیان پرشورشان اظهار داشتند:‌ «خبرنگاری گفت مردم اروپا از تو به خاطر سخنانت بدشان می‌آید، من گفتم امتحانش مشكلی ندارد، شما در اروپا رفراندوم برگزار كنید و من می‌گویم كه 70 درصد مردم آنجا طرفدار ملت ایران هستند چرا كه سخنان ملت ایران برخاسته از فطرت الهی است». 

رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: «ما هم اجازه رفراندوم در ایران را می‌دهیم و 100 درصد مردم ایران مخالف سیاست‌های شما در دنیا هستند».

مطابق معمول چهار سال اخیر که بخش عمده‌ای از انتقادات منتقدان به سخنان و رفتارهای آقای احمدی‌نژاد مرتبط با مساله "لزوم حفظ شان ریاست جمهوری"‌ و نیز "درک موقعیت حقیقی و حقوقی"‌ این جایگاه بوده است،‌ نکته‌ای که نگارنده این سطور نیز آن را قابل اشاره یافته است، یادآوری مجدد همین نکته با توجه به انتشار اظهارات فوق از سوی رییس جمهور محترم است.

پیش از طرح نکته وعده داده شده البته باید اذعان کنم که صاحب این قلم شرایط حساس و فوق‌العاده‌ای که جناب احمدی‌نژاد در آن قرار داشته و این سخنان را بر زبان رانده‌اند درک می‌کند؛ اول اینکه تعدادی از شهروندان ولو اندک اما با شور بسیار در آغازین ساعات صبح به استقبال ایشان رفته و آقای دکتر هم که به طور کلی احترام زیادی برای شنوندگان خود قایلند و حتی در سخنرانی‌های عادی نیز که در ساعات اداری انجام می‌دهند با تمام وجود سعی می‌کنند نکات هرچه جدیدتر و جالب توجه‌تری را برای مخاطبان طرح کنند،‌ طبعاً در آن فضا بایستی سنگ تمام می‌گذاشتند. 

دوم اینکه روزهای پایانی دولت نهم در راه است و انتخابات در پیش و از آنجا که ایشان طی چهار سال گذشته تلاش کرده‌اند در همه امور "شش برابر قبلی‌ها"‌ فعالیت کنند شاید وقتی به طرح شعار برسد و یکی از آنها فی المثل «تغییر قانون اساسی» را مطرح کرده باشد، دستکم چنین اظهاراتی لازم باشد.

با این همه غرض از این نوشتار یادآوری مفاد اصل۵۹ قانون اساسی است، که از کمتر از چهار سال پیش مسئولیت اجرا و پاسداشت آن بر عهده جناب آقای احمدی‌نژاد قرار گرفته است.

اصل 59 قانون اساسی اشعار می‌دارد:‌ «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد».

با یادآوری جایگاه حقوقی همه‌پرسی یا همان رفراندم در نظام سیاسی جمهوری اسلامی،‌ به نظر می‌رسد سوالات زیر متوجه پیشنهادی باشد که احتمالاً فی البداهه طی مذاکرات آقای احمدی‌نژاد با یک خبرنگار "خارجی"‌ مطرح شده است:‌

1- آیا جناب رییس جمهور پیش از سفر به ژنو مساله رفراندوم را با حداقل دو سوم نمایندگان محترم مجلس در میان گذاشته‌اند تا در صورت موافقت احتمالی با این پیشنهاد، طرح پاسدار قانون اساسی، روی زمین نماند؟

2- آیا ایشان پس از چهار سال ریاست بر قوه مجریه و تاکید‌های مکرر بر حل مسایل اقشار مستضعف اینک به این نتیجه رسیده‌اند که "سیاست‌های اتخاذ شده از سوی سردمداران کشور متبوع آن خبرنگار"‌ به بیان اصل 59 قانون اساسی از جمله مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است،‌ که پیشنهاد برگزاری رفراندم می‌دهند؟ 

3- جناب احمدی‌نژاد حتما آگاه هستند که حتی در جریان همه‌پرسی تاریخی 12 فروردین 58 نیز 100 درصد شرکت کنندگان هم‌نظر نبودند. وانگهی در شرایطی که ایشان حتی تعدادی از دولتمردان سابق را نیز به همدستی و گرایش به سیاست‌های غربی‌ها متهم می‌کنند و هرزگاهی تعدادی از ایرانیان به اتهام جاسوسی و ... بازداشت می‌شوند، باید به این پرسش پاسخ دهند که به هر حال تکلیف نظر این گروه هرچند اندک در این رفراندوم پیشنهادی چیست، بالاخره چنین کسانی وجود خارجی دارند یا خیر؟

به هر حال به نظر ‌می‌رسد پاسخ به این سوالات از آن رو واجد اهمیت باشد که مردم با این حقیقت آشنا شوند که پاسدار قانون اساسی کشورشان، تا چه حد با محتوای آن آشنایی داشته و نیز با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری اظهارات این کاندیدای بالقوه تا چه حد قابل اعتنا و اعتماد است؟‌ چرا که اظهارات رییس جمهور یک کشور قاعدتاً دارای سطحی از تعهد و تعقل معطوف به تحقق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
آقای عباس زاده پرسش هایی کردید که پاسخی برای آنها یافت نمیشه. چون پرسش های شما عقلی است و سخنان احمدی نژاد ماوراء طبیعه و میتافیزک. بنابراین پرسش ها باید متناسب با سخن باشد. هنگامی که ارتباطات نامریی و تخیلی و هاله نوور در کار است پس باید پاسخها نیز در سخنان مستتر باشد.
خاطره ای دارم که گفتن آن خالی از لطف نیست. ما انجمنی داریم که هر ماه برای مراسم اول ماه سخنران دعوت می کنیم. ایشان هر بار که بالای صندلی قرار می گیرد پس حمد و ستایش و صلوات یک جمله معروف دارد " بحث امروزمان میتافیزیک است" از آنجاییکه این بنده خدا فقط همین یک جمله از میتافیزیک می داند چیزی دیگری نمی گوید و ادامه می دهد چون بحث در باره میتافیزک طولانی است برای جلسه بعد و سپس مصیبتی به راه می اندازد و صلواتی پایانی را سر می دهد.
حالا کار این احمدی ما شبیه آن سخنران است. یک جمله ای می گوید و می رود بدون اینکه تعهدی نسبت به گفته اش داشته باشد. مردم و جهانیان نیز متوجه تخیلی بودن سخنان ایشان برده اند لذا شکوه ای نمی کنند. در ژنو نیز تعدادی جوان به سوی او حمله کردند ناشی از خامی آنها بود وگرنه مثل بزرگترهاشون جلسه سخنرانی وی را ترک می کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
اگر اینقدری که حامیان احمدی نژاد برای ریاست مجدد اون سعی می کردند ، این تلاش رو برای چهارسال ریاست اول احمدی نژاد میزاشتند وضعیت مملکت اینطوری نمی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
آخه بدبختها دنبال چه میگردین؟ میخواهین وجهه احمدی نژاد را خراب کنید ؟ مگه 4 سال پیش یادتون رفت ؟ کی فکرشو می کرد احمدی نژاد رای بیاره ؟ برین خودتونو فیلم کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
بنده در جواب سوالات پرسيده شده مي خوام يه سوال مطرح كنم ! مگه [...] فكرم ميكنه!!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
چه قدر راحت به مخالفانمان توهين مي كنيم. مانند "جاسوس" "خائن" "ملحد" البته اين آقا و يا خانم طرفدار احمدي نژاد خيلي مودب بود كه از واژه " بدبخت" استفاده نمود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
بسمه تعالي - آقاي عباس زاده ، واقعا" كه.........
معاند حتي وقتي ميخواهد مثلا" منطقي باشد سر از ناكجاآباد در مياورد . جملات ردوبدل شده بين آقاي دكتر احمدي نژاد وخبرنگار ، بيشتر حالت طنز دارد تا يك دعوت رسمي به همه پرسي كه نياز به اجازه مجلس ويا.... داشته باشد . بابا اگر ميخواهي انتقاد كني مشكلات زياد هست ولي اينكار شما فقط وفقط بازي با كلمات است وبس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
شان مان همين است كه انتخاب شده بايد فرهنگ سازي شده كوركورانه راي ندهيم و با چشم باز و با بصيرت راي مان را به صندوق بندازيم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین