کد خبر: ۸۷۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۴

نصایح پدرانه حجت‌الاسلام دعایی به مهرداد بذرپاش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی درج گزارشی با عنوان «درجلسه شنبه شب میرحسین با نهضت آزادی چه گذشت»، در تاریخ اول اردیبهشت در روزنامه متعلق به مهرداد بذرپاش، موسسه اطلاعات جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، متن جوابیه به شرح زیر است: 

1. روزنامه اطلاعات به هیچ روی دولتی نیست، در عین حال با همه دولت‌ها و از جمله دولت محترم کنونی در جهت تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، مساعدت و همکاری کامل داشته است.

روزنامه اطلاعات، روزنامه‌ای است عمومی که سرپرست آن توسط مقام معظم ولایت‌فقیه منصوب می‌شود و مانند همه نهاد‌های زیرمجموعه رهبری، اداره و بر آن نظارت می‌شود و هیچ ردیف بودجه‌ای از دولت ندارد.

عبارت «موسوی در دفتر روزنامه دولتی اطلاعات با 2 تن از اعضای نهضت آزادی جلسه برگزار کرد» حاوی نوع «مغالطه به قرینه ذهنی» است که خواننده را به اشتباه می‌اندازد و سعی می‌کند چنین القا کند که روزنامه اطلاعات متعلق به دولت است، از بودجه دولتی برخوردار است اما به جریانی غیر از دولت کمک می‌کند.

این مغالطه درست مثل آن است که بگوییم چون مدیر مسؤول محترم روزنامه وطن‌ امروز، مدیرعامل شرکت دولتی سایپا هم هست، لامحاله این روزنامه از بودجه دولتی ارتزاق می‌کند و در خدمت جریان سیاسی خاص فعالیت می‌کند! در حالی که علی‌الاصول ما چنین دیدگاهی نداریم.

2. جناب آقای مهندس میرحسین موسوی تاکنون سه بار در سالن اجتماعات مؤسسه اطلاعات نشست عمومی برگزار کرده است. قبلا نیز در پاسخ به کسانی که در برخی سایت‌های اینترنتی القای شبهه کرده بودند، توضیح داده‌ایم که وقتی مؤسسه اطلاعات سالن اجتماعات خود را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار همه کسانی که به‌طور موجه و قانونی، متقاضی بهره‌گیری از آن هستند، می‌گذارد، بدیهی است که مهندس موسوی نیز می‌تواند از این امکان در چارچوب ضوابط بهره‌مند باشد. در عین حال روزنامه اطلاعات آماده است که این سالن را با همان شرایط،‌ در اختیار سایر کاندیداهای محترم نیز بگذارد.

3. نویسنده خبر مجعول «در جلسه شنبه شب میرحسین با نهضت آزادی چه گذشت» متأسفانه در آغاز، خبری به کلی دروغ را آورده است (جلسه میرحسین با اعضای نهضت آزادی) پس از آن به بیان تفکرات، تخیلات و حتی توهمات شخصی خود پرداخته است.

وقتی ما تحقیق کردیم که آن افراد کجا بودند مطلع شدیم که یکی از افرادی که نویسنده «وطن‌امروز» از آن نام برده است اساسا مدت‌هاست که در ایران نیست!

همکار عزیز! فرآیند خبررسانی و روزنامه‌نگاری با رمان تخیلی تفاوت ماهوی دارد. این شیوه روزنامه‌نویسی، سبیل مرضیه و پسندیده‌ای نیست. بر اساس خبری به‌کلی نادرست، داستان ساختن و تحلیل بافتن جفا کردن به اعتماد ملتی است که به ما به عنوان راویان امانتدار و صادق روایات و رخدادها اعتماد می‌کنند. روا نیست به‌خاطر هدفی کوچک و مقطعی، اصولی بزرگ و بنیانی را زیر پا گذاریم.

کمترین توقع و انتظار از کسانی که خود را اصولگرا می‌دانند و در عرصه اطلاع‌رسانی نیز فعالیت می‌کنند آن است که به «صداقت» به عنوان نخستین اصل پایبند باشند و آن‌ را پای هیچ مصلحت و منفعتی ذبح نکنند.

ما خوشحال و خرسندیم که شما به عنوان صنعتگران جوان و دانشجویان کوشا نیز وارد عرصه فعالیت مطبوعاتی شده‌اید. این عرصه برای همگان گشوده و وسیع است اما به عنوان دوست و همکار و هم‌صنف و هم‌آیین و هموطن و هم‌دغدغه شما، توقع و امید داریم که در انعکاس اخبار به اصول اولیه حرفه‌ای و اخلاقی احترام بگذارید و بی‌پروا به انتشار خبر‌هایی به‌کلی کذب و باطل تن ندهید که زیان بلند‌مدت این شیوه به مراتب بیشتر از منافع کوتاه‌مدت آن است.

مهندس موسوی در هر 3 دفعه‌ای که به مؤسسه اطلاعات آمد، از مشایعت تا بدرقه در حضور خبرنگاران و در برابر چشم و لنز دوربین عکاسان و تصویربرداران بود و لحظه‌ای از معرض و مرآی آنان دور نشد. چطور ممکن است جلسه‌ای محرمانه با اعضای نهضت آزادی برگزار کرده باشد که از چشم ما و خبرنگاران و عکاسان و بقیه عالم پنهان مانده باشد و فقط نویسنده محترم «وطن‌امروز» از آن باخبر شده باشد؟!

به هر حال ما امیدواریم و خوشبین که، کسانی خارج از آن روزنامه، شیطنت کرده و چنین خبر کذب و دروغ شگفت‌انگیزی را بافته و ساخته باشند و نویسنده روزنامه از کم‌تجربگی و سادگی اقدام به نگارش و انتشار این دروغ و به پرواز در آوردن مرغ تخیلات خود کرده باشد و اصلا برایمان خوشایند نیست که بدبینانه تصور کنیم انتشار چنین خبر دروغی و تخطئه کردن چهره‌هایی که مورد اعتماد مردم و نظام‌مند، از روی غرض و در راستای فضاسازی‌ها و جنجال‌سازی‌های سیاسی و انتخاباتی است. به دیگر سخن، یک اشتباه و کم‌تجربگی بوده است تا سوء نیت. ان‌شاءالله. 

مؤسسه اطلاعات


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
از شما انتظار دیگری می رفت. آیا واقعا پاراگراف پایانی را قبول دارید که شما نوشته اید؟ برادر عزیزم این فرمایشات از شما بعید است. در این چهار سال ما دروغهای شاخ دارتر از مورد بالا از بالاترین مقام اجرایی شنیده ایم ، روزنامه بذرپاش انگشت کوچکه آن دروغ ها نمی شود.
از شما می پرسم آیا در این چند سال اخیر یک نخست وزیر مهم اروپایی با احمدی نژاد دیدار داشته است که ایشان بدون ذکر نام وی از او نقل قول می کند؟ در اروپا سه مقام طراز اول مهم هستند که انگلیس، آلمان و فرانسه می باشند. سارکوزی که حتی حاضر نیست با احمدی نژاد دست بدهد. نخست وزیر انگلیس نیز سخنان وی در ژنو را محکوم کرده است و مرکل نیز دیداری با رییس جمهور ایران نداشته است. کدام نخست وزیر اروپا بدون اجازه این سه غول اقتصادی و سیاسی اروپا جرات دیدار با احمدی نژاد را دارد؟ ایتالیا نیز با لغو تمامی دیدارهای خود با احمدی نژاد او را دست خالی از اجلاس فائو در رم به ایران فرستاد .
بفرمایید این دیدار نخست وزیر مهم اروپا با احمدی نژاد در کجا انجام گرفته است.
اگر دیدار رییس جمهور دوره ای سوئیس با احمدی نژاد ملاک است باید عرض کنم که این کشور برای تامین امنیت داخلی خود نیاز به حمایت ها آلمان و فرانسه و ایتالیا و اطریش دارد. در سوییس کابینه 7نفره است که هر دو سال یک نفرشان رییس جمهور می شود که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و این شیوه ای است که چندین دهه در این کشور حاکم است.
جالب است بدانید که در اجلاس سران جی 8 در اویان فرانسه، جورج بوش با هواپیما وارد فرودگاه ژنو شد و از آنجا با هلی کوپتر راهی شهر مرزی اویان فرانسه شد. رییس جمهور سوییس چندین بار تقاضای دیدار با بوش در فرودگاه ژنو کرد ولی بوش نپذیرفت و مستقیم راهی اویان شد.
بازهم لازم است بدانید بیل کلینتون یک ربع ساعت در کریدور سازمان ملل منتظر آقای خاتمی ماند ولی خاتمی حاضر به دیدار با کلینتون نشد.
آقای دعایی
"قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری"
با عزت زندگی کردن چیزی خوبی است که خاتمی از آن لذت می برد.
خواهش می کنم پاسخ اخبار مستند برنا، دبرنا، ایرنا و ... روزنامه بذرپاش را ندهید چون خودتان را کوچک می کنید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین