کد خبر: ۸۷۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵

واکنش وزیر ارشاد خاتمی به ادعای اخیر صفارهرندی

این سخنان توهین به اصحاب فکر و فرهنگ است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید محمدخاتمی، نسبت به اظهارات اخیر محمدحسین صفار هرندی که مدعی شده بود 70 درصد آثار منتشره در دولت قبل دارای انحراف سیاسی بوده‌اند، واکنش نشان داد.

افشای انحراف سیاسی 70 درصد کتاب‌های دوره خاتمی! [+]

به گزارش گروه فرهنگ و اندیشه آفتاب، احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره خاتمی در واکنش به سخنان محمد حسین صفارهرندی که گفته بود 70 در صد از کتاب های منتشر شده در دوره قبل دارای انحرافات اساسی هستند، این سخنان را توهین به اصحاب فکر و فرهنگ دانست و گفت: «معنای این حرف این است که که 70 درصد از نویسندگان، ناشران، اصحاب فکر و فرهنگ چه حوزه‌ای و چه دانشگاهی و دست اندرکاران چاپ و نشر کشور دچار انحرافات اساسی‌اند. این بیش از این که نقد یک دوره باشد، توهین به اصحاب فکر و فرهنگ کشور است و باید از این شیوه برخورد با اهل فرهنگ و هنر تبری بجوییم». 

مسجد جامعی با اشاره به این که چنین آمارهایی بیش‌تر به شوخی شبیه است، گفت: «سال 1375 حدود 14 یا 15 هزار عنوان کتاب در ایران منتشر می‌‌شد که در پایان دوره اصلاحات یعنی سال 1384 به بیش از 50 هزار عنوان رسید».
 
وی افزود: «اگر ما متوسطی از کتاب‌های منتشره هر سال را در نظر بگیریم، حدود 300 هزار کتاب در دوره اصلاحات منتشر شده است. 70 درصد از این کتاب‌ِها حدود 210 هزار عنوان می‌شود. شما اگر همه کتاب‌های ادبیات، هنر و فکر و فلسفه و علوم انسانی را جمع کنید باز هم تعدادشان به 210 هزار عنوان نمی‌رسد و معنی‌اش این است که بخش زیادی از کتاب‌های علوم عملی، علوم طبیعی و ریاضیات، جغرافی و حتی کمک درسی‌ها هم باید دارای انحرافات اساسی باشند تا به این آمار و ارقام برسیم».
 
وی افزود: «اگردوستان در سخنان خودشان و در آمار و ارقامی که می‌خواهند ارائه کنند کمی دقت کنند چنین سخنانی را بر زبان نخواهند آورد. ببینید در همان دوره قبل پرونده‌های زیادی باز شد و همکاران ما را زیر ذره بین گذاشتند، ولی حتی یکی از این پرونده‌ها به نتیجه نرسید، زیرا در آن دوره ذایقه این یا آن فرد ملاک عمل دستگاه فرهنگی کشور نبود».
 
مسجد جامعی به موضوع جالبی در این زمینه اشاره کرد و گفت: «بر اساس گزارش رسمی سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی کشور در دوره آقای احمدی‌نژاد، میزان اثر بخشی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی بر اساس رشد فضایل اخلاقی، ایمان، تقوا، و استقلال طلبی فرهنگی و مصونیت فرهنگی جامعه به ویژه نسل جوان به عنوان جهت‌گیری اصلی سیاست‌های فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفته و با تحقق نزدیک به 85 درصد اهداف، این وزارتخانه از رتبه 21 به رتبه ششم ارتقا یافته است». 

مسجد جامعی افزود: «در دوره‌ای که ما فعالیت می‌کردیم با بودجه‌ای اندک توانستیم زمینه‌ای ایجاد کنیم که انتشار کتاب‌های دینی هر ساله با رشد قابل توجهی آغاز شود و میزان انتشار کتاب‌های دینی در 8 سال دوره اصلاحات سه برابر شد، اما، این روند در سه سال اخیر معکوس شده است».
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت خاتمی ادامه داد: «در سال 1384 وقتی دولت را تحویل می‌دادیم، تعداد عناوین کتاب‌های دینی به بیش از 10 هزار عنوان رسیده بود. سال 1385 رشد کتاب‌های دینی منطبق بر سال‌های اصلاحات بود و تعداد 12491 عنوان کتاب دینی منتشر شد، اما از سال 1386 که می‌توانیم آن را سال نتیجه قطعی سیاست‌های دولت نهم بدانیم، برای نخستین بار در سال‌های پس از انقلاب انتشار کتاب‌های دینی با کاهش رو به رو شده و تعداد عناوین کتاب‌های دینی به 12 هزار و 32 عنوان رسید و سال گذشته به 7 هزار و 58 عنوان رسیده است که پایین‌ترین حد در سال‌های اخیر است».
 
مسجد جامعی با تاکید بر این نکته که این آمارها همه آمارهایی است که دوستانمان در خانه کتاب ایران که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی اداره می‌شود، ارائه شده است و تا الان که با شما صحبت می‌کنم این آمار روی سایت خانه کتاب در دسترس همگان است، مگر این که بعداً تغییر کند، افزود: «این آمار و ارقام نشان می‌دهد که فعالیت در هر حوزه‌ای فقط با افزایش بودجه و شش برابر کردن بن کتاب حوزه‌های علمیه و 25 برابر کردن بودجه یک فعالیت پیش نمی‌رود و به جز بودجه مسایل مهم دیگری در امور فرهنگی وجود دارد که غفلت از آن‌ها ناخواسته باعث اختلال در فعالیت‌های ما می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی نیازمند نگاهی وسیع‌تر، برنامه‌ریزی آگاهانه‌تر، دانش فرهنگی، اعتماد به اهل فرهنگ و مشارکت دادن طیف‌های مختلف در فعالیت هاست».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
1
0
عزیزم چه کسانی گستاخ شوند؟
اگر به قرآن رجوع کنید می فهمید.
با اینکه اصولگرا هستم ، از شما که فکر کنم اصلاح طلبی معذرت می خواهم.
ما و شما ، ایران را بهتر می سازیم. عده ای متاسفانه چشم دیدن آشتی دو حزب مسلمان را ندارند. به آنها می گوییم که آیا مسلمانند؟
ناشناس
|
Iraq
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
ناراحتی؟
بی خیال بابا...
اونا از چیزای دیگه میسوزند...
وگرنه چرا باید اینطور گستاخ شوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
خدا آخر و عاقبتش رو به خیر کنه.تهمت زدن کاره خوبی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
1
«بر اساس گزارش رسمی سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی کشور در دوره آقای احمدی‌نژاد، میزان اثر بخشی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی بر اساس رشد فضایل اخلاقی، ایمان، تقوا، و استقلال طلبی فرهنگی و مصونیت فرهنگی جامعه به ویژه نسل جوان به عنوان جهت‌گیری اصلی سیاست‌های فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفته و با تحقق نزدیک به 85 درصد اهداف، این وزارتخانه از رتبه 21 به رتبه ششم ارتقا یافته است».
این جمله هات از مسجد جامعی به استاد لاریجانی بیشتر به طنز شبیه است واقعا شوخی[...]بود نا مسجد جامعی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین