آفتابنیوز : آفتاب: رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به آغاز نام نویسی اینترنتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از صبح روز شنبه، گفت: «داوطلبان از 5 اردیبهشت میتوانند به پایگاه اینترنتی به نشانی www.sabtename10.ir برای ثبت مشخصات دقیق خود در پرسشنامه اعلام داوطلبی، اقدام کنند».
به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، کامران دانشجو با اشاره به مزایای طراحی سایت www.sabtename10.ir و نام نویسی اینترنتی افزود: «بر اساس این طرح که نخستین بار اجرا میشود، اطلاعات مورد نیاز داوطلبان کاندیداتوری و مدارک مورد نیاز آنان در سایت قرار دارد که میتوانند از آن استفاده کنند».
وی افزود: «همچنین مدارک مکتوب برای نام نویسی داوطلبان 4 برگ است که تکمیل آن برای داوطلبان به هنگام مراجعه حضوری، موجب اتلاف وقت آنان و طولانی شدن زمان ثبت نام میشد اما با ثبت نام اینترنتی، زمان بسیاری صرفهجویی و ثبت نام داوطلبان تسریع میشود».
وی ادامه داد: «داوطلبان نامزدی در انتخابات اگر فقط به نامنویسی اینترنتی اکتفا و از مراجعه حضوری به وزارت کشور پرهیز میکنند، طبق قانون، ثبتنام کننده قطعی محسوب نمیشوند و نمیتوانند با استناد به نامنویسی اینترنتی، ادعایی داشته باشند».
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: «اگر داوطلبان نسخه چاپی از پرسشنامه تکمیل شده ثبتنام اینترنتی و کد رهگیری خود را به هنگام ثبت نام حضوری ارائه کنند، فقط در چند دقیقه نامنویسی حضوری و قطعی آنان انجام میشود».
وی افزود: «اکنون بر اساس قانون، ثبتنام حضوری داوطلبان نامزدی انتخابات ضروری است اما مزیت اجرای ثبت نام اینترنتی آن است که اگر در آینده، این قانون تغییرکند و ضرورتی به ثبت نام حضوری داوطلبان نباشد، زمینه اجرای ثبت نام اینترنتی فراهم شده است».
وی با اشاره به زمان بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: «شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان را از پایان وقت اداری 19 اردیبهشت تا پایان روز 24 اردیبهشت انجام میدهد».
دانشجو با اشاره به مهلت تعیین شده برای بررسی مجدد صلاحیت داوطلبان احراز صلاحیت نشده در شورای نگهبان افزود: «این شورا صلاحیت این افراد را از 25 تا پایان وقت اداری 29 اردیبهشت به طور مجدد بررسی و اسامی احراز صلاحیت شدگان نهایی را در همان روز به وزارت کشور اعلام میکند».
وی گفت: «ستاد انتخابات کشور نیز، اسامی احراز صلاحیت شدگان نهایی و قطعی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را 30 و 31 اردیبهشت امسال از طریق رسانهها در سراسر کشور منتشر میکند».
وی زمان تبلیغات رسمی کاندیداهای ریاست جمهوری را 20 روز عنوان و اضافه کرد: «از یکم تا 20 خرداد امسال برای تبلیغات رسمی نامزدها، مهلت تعیین شده است».
رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تبلیغات غیررسمی و اعلام مواضع کاندیداها تصریح کرد: «با توجه به سیاست دولت نهم برای آگاهی مردم از دیدگاه نامزدها و شناخت دقیق از برنامههای آنان برای تصمیمگیری بهتر در انتخابات، شرایط اعلام مواضع کاندیداها از مدتها پیش آغاز شده است».
وی افزود: «بر این اساس به استانداریها و فرمانداریهای سراسر کشور ابلاغ شده است که داوطلبان مجازند به تشریح دیدگاهها و برنامههای خود و حتی نقد دولت بپردازند و فضای مورد نیاز به ویژه در دانشگاهها در اختیار آنان قرار دارد».
وی گفت: «البته فعالیتهای تبلیغی رسمی مانند توزیع بروشور، نصب بنر و دیگر اقلام تبلیغی به ویژه از طریق ستادهای تبلیغاتی فقط در مهلت قانونی مقرر ( یکم تا 20 خرداد) مجاز است».
دانشجو تاکید کرد: «فعالیت تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری از آغاز روز 21 خرداد ممنوع است و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح روز 22 خرداد به مدت 10 ساعت برپا میشود که بر اساس قانون این زمان به تشخیص وزیر کشور قابل تمدید است».
وی شمار حوزههای انتخابیه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را 368 حوزه عنوان و اضافه کرد: «در انتخابات مجلس، برخی حوزههای انتخابیه متشکل از چند شهرستان است اما در انتخابات ریاست جمهوری هر شهرستان یک حوزه انتخابیه است».
وی همچنین شمار شعبههای اخذ رای را حدود 48 هزار شعبه اعلام کرد.
رییس ستاد انتخابات کشور شمار حائزان شرایط شرکت در انتخابات را 46 میلیون و 200 هزار نفر در سراسر کشور اعلام کرد و افزود: «البته اگر مجلس شورای اسلامی ، مصوبه دولت مبنی بر کاهش سن رای دهندگان از 18 به 15 سال را تصویب میکرد از نظر اجرایی، هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات وجود نداشت».
وی ادامه داد: «اکنون که شمار حائزان شرایط شرکت در انتخابات یعنی افراد بالای 18 سال، 46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام شده است، حدود 57 میلیون تعرفه در حال چاپ داریم».
وی با اشاره به تشکیک برخی مطبوعات در شمار حائزان شرایط رای دهندگان گفت: «سازمان ثبت احوال و مرکز آمار ایران، نخستین بار پس از پیروزی انقلاب پس از حدود 5 ماه کار کارشناسی، آمار دقیق حائزان شرایط شرکت در انتخابات را 46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کردهاند».
دانشجو افزود: «این در حالی است که در دولت قبل این دو نهاد در ارائه آمار دقیق حائزان شرایط رای دادن به جمعبندی نرسیدند و این موضوع در هیات دولت بررسی و در اینباره تصمیمگیری شد».
وی ادامه داد: «در جلسات کارشناسی این دو نهاد مرجع قانونی، نمایندگانی از شورای نگهبان و وزارتخانههای کشور و اطلاعات نیز حضور داشتهاند و آمار دقیق حائزان شرایط رای دادن به تفکیک شهرها، شهرستانها، استانها و کشور گردآوری شده است و هیچ مساله غیرشفافی در اینباره وجود ندارد».
وی چاپ وآماده کردن تعرفههای انتخاباتی بیش از شمار حائزان شرایط را رویهای قانونی در همه دورههای پیشین انتخابات دانست و گفت: «در چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، شمار واجدان شرایط را حدود 46 و نیم میلیون و شمار تعرفههای چاپ شده، حدود 55 میلیون تعرفه بوده است».
رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به مصادیق دیگری از انتخابات پیشین افزود: «در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شمار واجدان رای دادن 43 و نیم میلیون نفر و تعداد تعرفهها 55 میلیون بود».
وی گفت: «در مرحله نخست نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 46 میلیون و 700 هزار نفر واجد شرایط رای دادن داشتیم که 54 میلیون تعرفه و در مرحله دوم این انتخابات نیز 56 میلیون و 220 هزار تعرفه آماده و چاپ شد».
وی با انتقاد از برخی شبههافکنیها درباره گزارش مراجع رسمی از شمار حائزان رای دادن افزود: «چگونه است که برخی مطبوعات به آمارهای متناقض برخی سایتهای اینترنتی استناد میکنند، درحالی که آمار کارشناسی دو سازمان تخصصی و قانونی کشور را زیر سوال میبرند»؟
دانشجو اینگونه شبهه افکنیها را دور از انصاف دانست و افزود: «این در حالی است که وزارت کشور در زمینه آمارگیری از واجدان شرایط رای دهندگان ماموریتی ندارد و طبق قانون این آمارها را از سازمان ثبت احوال و مرکز آمار دریافت میکند».
وی شمار شعبههای اخذ رای در خارج از کشور را حدود 290 شعبه اعلام و اضافه کرد: «وزارت امور خارجه، رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور را معرفی کرده است و امور انتخابات ریاست جمهوری دهم را پیگیری میکند».
وی افزود: «حدود 400 هزار تعرفه برای این شعبه ها درخواست شده است».
رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه " نحوه شمارش آرا در شعبههای اخذ آرا دستی است" افزود: «البته تجمیع آرا به طور رایانهای انجام خواهد شد».
وی همراه داشتن شناسنامه برای رای دهندگان را در روز رایگیری را ضروری عنوان و اضافه کرد: «برای تسریع در رایگیری و افزایش شفافیت گزارش از کیفیت برگزاری انتخابات در هر یک ازشعب اخذ رای، بارکد خوانهایی نصب میشود تا ازطریق بارکدی که پشت کارت ملی رای دهندگان وجود دارد، اطلاعات آنان در اسرع وقت ثبت رایانهای شود».
وی تاکید کرد: «بر این اساس از مردم میخواهیم افزون بر شناسنامه، کارت ملی خود را نیز در روز رایگیری به همراه داشته باشند».
دانشجو گفت: «از این طریق میتوان آمار و اطلاعات دقیق رایدهندگان در هر شعبه اخذ رای و آمار ردههای سنی مختلف را به تفکیک جنسیت ارائه کرد و به هرگونه تشکیک و ادعایی مانند شرکت نکردن یا کاهش شرکت رای اولیها یا بانوان درانتخابات به طور شفاف و مستند پاسخ گفت».
دانشجو درباره کیفیت نظارت برانتخابات نیز گفت: «سازوکار انتخابات در ایران به نحوی است که مردم برآن نظارت دارند زیرا معتمدان محلی از میان مردم انتخاب میشوند و وزارت کشور فقط آنان را ساماندهی میکند و ابزار لازم را در اختیار آنان قرار میدهد».
وی گفت: «ابزار دیگر نظارتی، هیاتهای بازرسی سراسر کشور است که به طور مستقیم با وزارت کشور مرتبط هستند و خطاهای احتمالی در انتخابات را منعکس میکنند».
وی شورای نگهبان را از دیگر ابزار نظارتی و قانونی بر انتخابات عنوان و اضافه کرد: «شورای نگهبان از نخستین اقدامات اجرایی انتخاباتی تا پایان بر همه مراحل نظارت دارد، چون قائل به این هستیم که قانونمدار عمل میکنیم و بر اساس نظارت استصوابی، شورای نگهبان نظارت نافذ دارد».
رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تدابیر لازم برای نظارت نمایندگان نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: «به فرض که 6 کاندیدا در انتخابات آینده داشته باشیم هر یک از نامزدها به ازای هر شعبه میتوانند یک نماینده تعیین کنند که بر اساس شمار شعبهها، هر کاندیدا میتواند 48 هزار نماینده معرفی کند».
وی افزود: «اما اگر شمار نامزدها بیش از 6 نفر باشد، هر نامزد به ازای هر دو شعبه فقط میتواند یک نماینده معرفی کند که برای آنان کارت ویژه صادر میشوند تا روز رایگیری از نخستین لحظه باز شدن شعبهها تا انتهای شمار آرا حضور و نظارت داشته باشند تا اگر خطا یا مسالهای را مشاهده کنند، بتوانند به ناظران حاضر درآن شعب یا کاندیدای خود گزارش کنند».
وی با اشاره به حمایت چند حزب از هریک از کاندیداهای احراز صلاحیت شده گفت: «بر این اساس، کاندیداها میتوانند نمایندگان ناظر خود در شعبههای اخذ رای را از میان اعضای احزاب مدافع خود انتخاب و معرفی کنند که بدین طریق، نظارت غیرمستقیم احزاب نیز فراهم میشود».
دانشجو افزود: «نمایندگان کاندیداها حق دخالت در امور اجرایی را ندارند و فقط میتوانند مسائل مورد نظر را به کاندیدای خود گزارش کنند».
وی در پایان گفت: «نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از یکم تا 17 خرداد مهلت دارند، نمایندگان خود را به فرمانداریها یا ستاد انتخابات کشور معرفی کنند».
بنده با صراحت و آمادگی کامل در پای صندوقهای رای به عنوان ناظر در خدمت می باشم